Το κακό ξεκινάει κατά τα πρώτα μας σχολικά χρόνια· τότε που ο Γιαννάκης, γνωστός λέτσος στη γειτονιά, ξεκινούσε να βάζει ζελέ στο μαλλί για να τον προσέξει το Μαράκι, που ήταν το πιο όμορφο κορίτσι στο νηπιαγωγείο. Τότε που η δεκάχρονη Άννα πείραζε τον όμορφο συμμαθητή της για να κρατάνε επαφές χωρίς να του αποκαλύπτει τα συναισθήματά της, και τότε, στην εφηβεία, που οι φίλοι σου αραδιάζανε ένα κάρο συμβουλές για το πώς να κάνεις τον τάδε ή τη δείνα να πέσει στα πατώματα για χάρη σου. Και τελικά, ούτε το Μαράκι συγκινήθηκε με το μαλλί του Γιάννη, ούτε ο ωραίος συμμαθητής ενέδωσε στα πειράγματα της Άννας, ούτε φυσικά σύρθηκε κανένας στα χαλιά του πατρικού του για σένα.
Συμβουλές αλάνθαστες, κατά τα λεγόμενα των απανταχού γκουρού του έρωτα, που περιελάμβαναν σατανικά έξυπνες τακτικές και υπόσχονταν εγγυημένα αποτελέσματα. Να μην τους δίνεις σημασία για να σε προσέξουν, να τους δίνεις πολλή σημασία για να κολακευτούν, να εφαρμόσεις το σύστημα κρύο-ζέστη για να τους τρελάνεις το νευρικό σύστημα, να προσποιείσαι πως έχετε κοινά ενδιαφέροντα, να εμφανίζεσαι στα μέρη που συχνάζουν, να εξαφανίζεσαι για να σε ψάχνουν, να εφαρμόζεις το τρικ της ζήλιας, να κρατάς οπτική επαφή, να τους υπνωτίσεις (Χριστέ μου, η λίστα είναι ατελείωτη), να, να, και να.
Κατά καιρούς τα εφάρμοσες όλα, απελπισμένος γαρ. Όμως τα αποτελέσματα, αν κι όποτε υπήρχαν, ήταν βραχυπρόθεσμα κι απογοητευτικά. Μπορεί να πήρες λίγη από τη σημασία που ζητούσες, αλλά κι αυτή λειψή, καθώς τι να τα κάνεις τα ψίχουλα ενδιαφέροντος όταν δεν είναι η αυθόρμητη έκφραση συναισθημάτων με καρδούλες και βελάκια που τόσο ονειρευόσουν χαζεύοντας το εν δυνάμει significant other σου. Και γιατί εσύ να ερωτεύτηκες κοιτώντας τον άλλον απλά να περιφέρεται στο χώρο, ενώ για να σε ερωτευτεί αυτός, εσύ πρέπει να βασιστείς σε στρατηγικό πλάνο εξόντωσης, που εδώ που τα λέμε σαν να μη πάει και πολύ καλά, ε;
Να σου πω εγώ γιατί. Ο άνθρωπος που ερωτεύτηκες δεν προσπάθησε στιγμή να είναι ερωτεύσιμος, γι’ αυτό και είναι. Μπορεί να μη θέλει να μπλέξει, μπορεί να απολαμβάνει τη μοναξιά, μπορεί να μην έχει ούτε χρόνο, ούτε ενέργεια για έρωτες, ή απλά να μην είναι έτοιμος. Για το λόγο αυτό, ασυναίσθητα (κι όχι αναίσθητα όπως θέλεις να νομίζεις) κινείται στο χώρο άπιαστος κι αυθεντικός. Επειδή οι άνθρωποι δείχνουν τον πραγματικό τους εαυτό όταν νομίζουν πως δεν τους παρατηρούν, και οι ερωτεύσιμοι άνθρωποι αυτό το ξέρουν χωρίς να τους το μάθει κανείς.
Κάνε μια μικρή αναδρομή, λοιπόν στο, μικρό ή μεγάλο, ερωτικό σου παρελθόν και πες μου, με το χέρι στην καρδιά, αν ερωτεύτηκες ποτέ σου άνθρωπο που ζητιάνεψε την προσοχή σου με προσποιητό ή μεθοδευμένο τρόπο. Όχι φυσικά. Επειδή το βλέμμα σου πάντα έπεφτε σε άτομα που η μοναδικότητά τους έσπαγε κόκαλα, που ένιωθαν αρκετοί, που έκαναν καλή παρέα με τον εαυτό τους και γελούσαν χωρίς να τους νοιάζει αν ζαρώνει η μύτη τους ή μοιάζουν άσχημοι. Μεταξύ μας, πάντα ερωτευόσουν ανθρώπους που δεν κυνηγούσαν την αγάπη, που γνώριζαν τα ψεγάδια τους και στα μόστραραν με τόση θέρμη που ξαφνικά μπερδευόσουν και τα έβλεπες για τελειότητα.
Οι ερωτεύσιμοι άνθρωποι αποτελούν ρίσκο για την ασφάλεια του καθένα, γι’ αυτό και τραβάνε την προσοχή πάνω τους σαν μαγνήτης. Έχουν δικά τους ενδιαφέροντα που προτίθενται να μοιραστούν μαζί σου, μα δεν ιδρώνει το αυτί τους να τα αποδεχτείς. Είναι όλοι εκείνοι οι πολυδιάστατοι άνθρωποι με τις αμέτρητες ψυχικές πιέτες, με τα σκοτάδια τους και τις παραξενιές τους. Είναι τα ατημελώς τέλεια άτομα που η παρουσία τους σου υπογραμμίζει το γεγονός πως τα μικρά πράγματα, ίσως δεν είναι όσο μικρά νόμιζες μέχρι τώρα.
Δεν ξέρω αν υπάρχουν μαγικά φίλτρα στην αγάπη, ούτε αν ο όρος «μυστικό» είναι δόκιμος σε ένα μυστήριο τόσο βαθύ όσο ο έρωτας. Μα αν χρειαζόταν να βγάλω ένα ταπεινό συμπέρασμα σχετικά με το μεγαλύτερο των συμπαντικών μυστηρίων, ίσως ήταν πως, στον έρωτα, το μυστικό για να σε ερωτευτούν είναι να μην το επιδιώκεις. Να είσαι ο υπέροχος εαυτός σου, που δε ζορίζεται να κεντρίσει το ενδιαφέρον κανενός, και δεν τον ενδιαφέρει αν ο κόσμος τον παρεξηγήσει που γελάει με ομολογουμένως ηλίθια αστεία.
Και τότε θα έρθει ο κατάλληλος άνθρωπος, εκείνος που θα σε ερωτευτεί για τα χιλιάδες πράγματα που δεν έχεις ιδέα πως κάνεις. Για όλες εκείνες τις λεπτομέρειες που συνθέτουν τη μεγάλη εικόνα, εσένα.
Επιμέλεια Κειμένου Φρόσως Μαγκαφοπούλου: Κατερίνα Κεχαγιά.