Στην εποχή του διαδικτύου, της φαινομενικά τέλειας εικόνας και με ένα ευρύ φάσμα διάσημων να πλανάται, μπορεί ένας άσημος καλλιτέχνης ν’ ανταπεξέλθει; Εξ ορισμού καλλιτέχνης, είναι το άτομο που δημιουργεί έργο το οποίο διακρίνεται από μια ποιότητα. Είναι άτομο ευαίσθητο, συνήθως φιλόδοξο και ριζοσπαστικό. Δεν αρέσκεται στα τετριμμένα. Προσπαθεί αδιάκοπα μέσα από το έργο του ν’ αγγίξει το συναίσθημα του κοινού και να διαπλάσει τον κόσμο όπως εκείνος τον έχει στο μυαλό του. Για να το πετύχει, χρειάζεται πρώτα κοινό κι έπειτα την υποστήριξή του.
Στις μέρες μας, άνθρωποι κάθε ηλικίας προσπαθούν να τραβήξουν τα βλέμματα μέσα από τη δουλειά τους. Άλλοι αποσκοπούν απλά σε λίγα λεπτά δημοσιότητας ενώ άλλοι έχουν βάλει σκοπό ν’ αφήσουν το στίγμα τους με κάτι αξιομνημόνευτο.
Εδώ μπαίνει το εξής ερώτημα: Ένας άσημος μπορεί να κάνει τη διαφορά στον κόσμο; Όπως έχει δείξει η ιστορία σπουδαίοι καλλιτέχνες αναγνωρίζονται για το έργο τους μετά τον θάνατό τους, ή έστω προς το τέλος της ζωής τους. Ένα από τα πιο αγαπημένα μου παραδείγματα είναι ο μοναδικός Νίκος Καββαδίας, ο ποιητής της θάλασσας, όπου το 1975 ήταν η χρονιά που απεβίωσε και που, με τη βοήθεια του Θ. Μικρούτσικου και τον «Σταυρό του Νότου», αγαπήθηκε σε όλη τη χώρα.
Το έτος αυτό αποτελεί μακρινό παρελθόν. Πλέον, η ταχύτητα είναι η πραγματικότητα. Τα πάντα γύρω τρέχουν με γοργούς ρυθμούς. Το ίδιο και οι σύγχρονοι καλλιτέχνες. Καθημερινά σε διαφορά social media ξεπετάγονται καινούρια έργα, είτε αυτά είναι σε μορφή εικόνας, είτε ακουστικά κι από τη μια στιγμή σου τραβάνε την προσοχή ενώ την αμέσως επόμενη, κάτι καινούργιο πέφτει εκ νέου στην αντίληψή σου. Αυτοί οι καλλιτέχνες προσπαθούν με κάθε τρόπο να κερδίσουν ένα λάικ σε μια σελίδα του Instagram, έναν νέο viewer στο YouTube. Δυστυχώς, ακυρώνονται, όχι επειδή η δουλειά τους δεν είναι αξιόλογη, αλλά επειδή η νέα πληροφορία κι η ταχύτητα με την οποία εισβάλει στην πραγματικότητα του μέσου ανθρώπου είναι τεράστια.
Το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο εκεί. Οι περισσότεροι θα προτιμήσουν εσκεμμένα ν’ αγνοήσουν εκείνον που δεν έχει ήδη κάνει όνομα. Μπορεί να έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που συνειδητά αναγνωρίζουν σε διάσημους που «ακολουθούν», δεν ανήκει όμως στη σφαίρα επιρροής τους. Δεν είναι οι φανταχτερές περσόνες με τις τέλειες ζωές που με ένα παραστράτημα, ξεσπάει σκάνδαλο. Αυτό καθιστά αυτομάτως τον νέο καλλιτέχνη υποδεέστερο.
Οι άσημοι καλλιτέχνες από τη μεριά τους το αναλογίζονται. Σε πολλές περιπτώσεις το έργο μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Στην επιφάνεια έρχεται η δίψα τους για φήμη. Θέλουν ο κόσμος ν’ ασχοληθεί μαζί τους. Τότε ξεκινάει η εκκεντρικότητα. Στα χαρακτηριστικά ενός καλλιτέχνη η εκκεντρικότητα και το διαφορετικό είναι κομμάτι της προσωπικότητάς του. Αυτό έχει οδηγήσει τους νέους να δημιουργούν μια ιδιαίτερη εικόνα μάρκετινγκ αρεστή στην αγορά. Τα μοναδικά στοιχεία της προσωπικότητάς τους, αλλοιώνονται. Γίνονται μαριονέτες των ΜΜΕ. Μπορεί να κερδίσουν την υποστήριξη του κοινού, έχουν χάσει την επαναστατικότητα που θα έδειχναν μέσα από το έργο τους.
Ο κόσμος της showbiz ξεκινάει τάσεις, δίνει παρηγοριά και κάνει παρέα σε όσους το έχουν ανάγκη. Είναι το μεσημέρι στην τηλεόραση και συνοδεύει το οικογενειακό τραπέζι ή αυτούς που είναι μόνοι, είναι σε όλα εκείνα τα κουτσομπολίστικα περιοδικά που κάνουν τους ανθρώπους να ξεχνιούνται με τις ζωές των άλλων και να νιώθουν ασήμαντοι. Κρατάει τον κόσμο παγιωμένο στη δίκη του νοοτροπία. Οι διάσημοι, έχουν αυτή τη θέση γιατί τρέφονται και τρέφουν την αγορά που εξυπηρετούν.
Υπάρχουν τόσες πρωτότυπες ιδέες αναρτημένες σε κάθε γωνιά του Διαδικτύου, ζωγραφισμένες σε τοίχους αλλά και σε στιχάκια του δρόμου που μπορούν να δώσουν μια νέα πνοή στην καθημερινότητα. Έχει την πλάκα του να βλέπεις έξω από τα τετριμμένα, μακριά από το κουτί. Τόσοι νέοι καλλιτέχνες περιμένουν ν’ ακουστούν, το μόνο που θα χάσεις είναι μερικά λεπτά.
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου