Πολλά χρόνια πριν την καμπάνια του Υπουργείου Τουρισμού με το όνομα «Live your Myth in Greece», το σύνθημα της άτυπης τουριστικής καμπάνιας για διακοπές στην Ελλάδα συνοδευόταν από τα 3 Ss «Sea, Sun, Sex». Και φυσικά θεμελιωτές της καμπάνιας και ενεργά μέλη ήταν τα «Greek kamakia» ή αλλιώς οι «Greek lovers». Οι νεότεροι τα γνωρίζουν μέσα από τις ταινίες της δεκαετίας του ’80, τη χρυσή εποχή της βιντεοκασέτας. Οι παλαιότεροι τα θυμούνται από τις διακοπές σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως η Ρόδος, η Κέρκυρα και η Κρήτη.
Η ιστορία του «Greek Kamaki» ξεκινάει κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν κι άρχισε να ανθεί ο ελληνικός τουρισμός. Η Ελλάδα έγινε πόλος έλξης για τουρίστες από Βορειοευρωπαϊκές χώρες, οι οποίοι εκτός από τον θαυμασμό των αρχαίων μνημείων, ήθελαν να κάνουν διακοπές χωρίς όρια και πολλές φορές και χωρίς αναστολές. Τα «Greek Kamakia» ή αλλιώς «Greek Lovers» όμως κατάφεραν να γίνουν συνώνυμο του ελληνικού καλοκαιριού για τις τουρίστριες, αφού τους χάριζαν απλόχερα απόλαυση στο κρεβάτι.
Το dress code ήταν αυστηρό. Το στερεότυπο ήθελε παντελόνι καμπάνα, πουκάμισο ξεκούμπωτο και να λαμπυρίζει μια αλυσίδα χρυσή κυρίως με σταυρό. Η ονομασία φυσικά προέκυψε από τον όρο «καμάκι» του ψαρέματος, με μεταφορική σημασία. Το σημείο που τους έβλεπες όλους μαζεμένους ήταν συνήθως το λιμάνι, όπου προκειμένου να μπουν στο «παιχνίδι», προσέφεραν και υπηρεσίες αχθοφόρου των αποσκευών. Η σεζόν «άνοιγε» Φεβρουάριο- Μάρτιο και τελείωνε το Φθινόπωρο.
Κάποιοι αναφέρονται στο «Greek Kamaki» ως μία μέθοδο διασκέδασης και κάποιοι ως ιεροτελεστία. Κι αυτό είχε να κάνει με την παρέα. Συνήθως το πιο «ισχυρό» καμάκι της παρέας εντόπιζε το στόχο και οι φίλοι προσέγγιζαν, παρουσιάζοντάς τον σαν θεό. Η προσέγγιση φυσικά θύμιζε τη βιντεοκασέτα του Κώστα Καρρά στην ταινία «Η Παριζιάνα»: «You are beautiful I love you», «Hello where you come from?» κι άλλες απλές εκφράσεις σε σπαστά αγγλικά κυρίως. Ανάλογα με τη τόλμη και τα γούστα του καθενός ερχόντουσαν και τα αντίστοιχα αποτελέσματα.
Ο όλος χαμός γινόταν για το «παιχνίδι» και για την ευχαρίστησή του. Κάποιοι ακολούθησαν τον καλοκαιρινό έρωτά τους στη χώρα καταγωγής του και παντρεύτηκαν, κάποιοι απλά δεσμεύτηκαν για μικρά διαστήματα. Φιλανδία, Σουηδία, Δανία, Γερμανία ήταν μερικές από τις χώρες όπου διαφημιζόταν ο «Greek Lover» του εκάστοτε τουριστικού προορισμού. Τα μεγαλύτερα ονόματα ήταν λίγο πολύ γνωστά σε όλους: ο Μπρούνο -κατά κόσμο Ηλίας Φανούρης- από την Ρόδο, ο Τόνι απ’ το Τολό, ο Λάκης από τα Χανιά κι άλλοι πολλοί.
Τα «Greek Kamakia» όποιο ψευδώνυμο και να είχαν, έκαναν την Ελλάδα γνωστή σε όλο τον κόσμο μέσα από μια άτυπη διαφημιστική καμπάνια. Όπως ήταν αναμενόμενο βέβαια, το AIDS που εκείνη την εποχή υπήρξε καθοριστικός παράγοντας για πολλά, ήταν αυτό που «εξαφάνισε» τα καμάκια από τα στέκια τους. Η Ελλάδα της δεκαετίας του ’80 άρχισε και αυτή να γνωρίζει την ύπαρξη του ιού HIV και η ερωτική απελευθέρωση μεταμορφώθηκε σε φόβο.
Πλέον τα «Greek Kamakia» τα βλέπουμε μέσα από βιβλία και ταινίες της εποχής με γνωστούς πρωταγωνιστές όπως η Στάθης Ψάλτης, ο Σταμάτης Γαρδέλης και ο Κώστας Καράς. Τις περισσότερες πληροφορίες βέβαια τις παίρνουμε από το ντοκιμαντέρ «Colossi of Love» του Νίκου Μιστριώτη, το οποίο προβλήθηκε στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης το 2010. Μέσα από αυτή την παραγωγή, οι μεγάλοι πλέον σε ηλικία «Greek Lovers» μιλάνε για όλα: τις μεθόδους, τις τακτικές, τα στιλ και τις πιο αξέχαστες εμπειρίες που είχαν, όταν κυκλοφορούσαν ως «Greek Kamakia».
Μέσα όμως σε αυτή τη ξέγνοιαστη περίοδο απόλαυσης άνευ ορίων –κι άνευ προφυλάξεων πολλές φορές– υπήρχε μία δύσκολη θέση, η θέση της γυναίκας σε όλο αυτό που πέραν του ότι υπήρξαν ένας απλός στόχος, στο αντίπαλο δέος ζούσαν στην απόλυτη απαξίωση και υποβάθμιση. Όσο «ανοιχτή» ήταν η κοινωνία με τα αγόρια, τόσο ερμητικά και σφιχτά «κλειστή» ήταν για τα κορίτσια. Πέραν όμως αυτού, ακόμη και το ίδιο το φλερτ, όπως παρουσιαζόταν, είχε μια άκρως σεξιστική διάθεση κι έτσι αποτυπωνόταν και στο γυαλί, με τις γυναίκες να έχουν την εικόνα της χαζής ξανθιάς τουρίστριας και τους άντρες να τις ρίχνουν με μια κίνηση. Πράγμα που τελικά υποβαθμίζει και τα δύο φύλα.
Με τη πάροδο του χρόνου, το Greek Kamaki άλλαξε μορφή κι ήρθε πιο κοντά στην ισότητα και πλέον δε θυμίζει σε κάτι την κακή προσέγγιση του παρελθόντος. Η νέα γενιά πήγε στο ευγενικό φλερτ ή και το άχαρο «πέσιμο», το οποίο ζει και βασιλεύει μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Κι από το παλιό στυλ έχει απομείνει ευτυχώς μόνο οι αναμνήσεις των πρωταγωνιστών, οι ατάκες του Στάθη -το πρώτο καμάκι του νησιού- , το κόλπο με το μαγνητόφωνο του Κώστα και τα τραγούδια του Σταμάτη μέσα από τις κασέτες VHS.
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου