”A day without laughter Is a day wasted.”

-Charlie Chaplin

Η πιο λατρεμένη περίοδος στον κινηματογράφο είχε ήδη φτάσει.Ο κινηματογράφος, κατακτώντας ένα μεγάλο εύρος κοινού, έχει εξελιχθεί τόσο, που πλέον η κάθε ιστορία ανήκει σε κάποια κατηγορία. Στη χρυσή εποχή του βωβού σινεμά, μια κατηγορία που απογείωσε την 7η τέχνη ήταν οι Slapstick κωμωδίες. Ο όρος ξεκινάει από την Ιταλική λέξη Batacchio και προέρχεται από ένα κωμικό χρηστικό αντικείμενο που χρησιμοποιούσαν στην commedia dell’arte.

Αρκετοί είναι οι ταλαντούχοι ηθοποιοί που έκαναν την εμφάνισή τους στην ασπρόμαυρη οθόνη, χαρίζοντάς μας γέλιο μέχρι δακρύων και θα λέγαμε πως εκείνη η περίοδος του σινεμά τούς ανήκει.Ένας από τους κορυφαίους, που έμεινε στην ιστορία, ήταν κι ο μοναδικός Τσάρλι Τσάπλιν. Όπου συναντάμε Σαρλό, συναντάμε και slapstick κωμωδία. Πιο συγκεκριμένα, αυτές οι κωμωδίες αφορούσαν ένα ιδιαίτερο στυλ σωματικής κωμωδίας, οι ηθοποιοί δηλαδή αντιδρούσαν με το σώμα τους πολύ έντονα στα γεγονότα της κάθε ιστορίας που συνήθως περιελάμβαναν αστεία απρόοπτα, γκάφες, γκριμάτσες, όπως επίσης χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερο ντύσιμο η βάψιμο.

Η πρώτη απόπειρα slapstick-κωμικού περιεχομένου είχε ήδη γίνει αιώνες πριν, από τον Σαίξπηρ στο έργο του “Η κωμωδία των σφαλμάτων”. Οι Βρετανοί υπήρξαν από τους πρωτοπόρους αυτού του είδους παντομίμας, με αρκετά μεγάλη επιτυχία κι οι πρωτοεμφανιζόμενοι που έδωσαν μεγάλη αξία σ’ αυτό, ήταν ο Charlie Chaplin, o Mabel Normad, ο Buster Keaton, oι Marx brothers, οι Laurel & Hardy, οι Abbot & Costello κι οι Three. Αυτή η κατηγορία θεωρείται επίσης από τα πιο βασικά στοιχεία που είχαν οι ταινίες της Ντίσνεϊ με τον Mickey Mouse, της MGM το Tom & Jerry καθώς επίσης και στον ιαπωνικό κινηματογράφο, το Tokusatsu Kamen Rider Drive αλλά και στις ΗΠΑ, που χρησιμοποιήθηκε σε διάφορες τηλεοπτικές σειρές. Aν είσαι κι εσύ από αυτούς του λάτρεις της κατηγορίας, cinetίσου κι απόλαυσε τις προτάσεις που σου έχω.

 

The Gold Rush (1925)

Είναι ένα από τα πιο αξιαγάπητα και δημοφιλή έργα του Τσάρλι Τσάπλιν, με πολλές από τις μεγαλύτερες πινελιές του slapstick. Αμερικανική κωμωδία βωβού κινηματογράφου, που κυκλοφόρησε το 1925 και διαδραματίστηκε εν μέσω του χρυσού πυρετού της Αλάσκα, στα τέλη της δεκαετίας του 1890. Η ιστορία ακολουθεί τις περιπέτειες του θρυλικού χαρακτήρα-τυχοδιώκτη του Τσάπλιν, καθώς αναζητά χρυσό, πολεμώντας άγρια ζώα κι άπληστους ανταγωνιστές. Ως συνήθως, έγραψε, σκηνοθέτησε, έκανε παραγωγή και πρωταγωνίστησε στην ταινία.

Charlie Chaplin in 'The Gold Rush,' Remastered - The New York Times

 

The Gold Rush (1942)

Κυκλοφόρησε ως βουβή ταινία, με κάρτες με τίτλους και διάρκεια 96 λεπτών. Διέπρεψε σε κριτικές κι εισπράξεις, ενώ χαρακτηρίστηκε ως μία από τις υψηλότερες εισπράξεις βωβού κινηματογράφου στην ιστορία του κινηματογράφου. Ο Τσάπλιν δήλωσε επίσης ότι ήταν το έργο για το οποίο ήθελε περισσότερο να τον θυμούνται. Το 1942, επανακυκλοφόρησε την ταινία αφού μείωσε τη διάρκεια (κι αύξησε την ταχύτητα του καρέ, με αποτέλεσμα ένα κόψιμο 69 λεπτών), αλλάζοντας μερικές σκηνές (η πιο σημαντική ήταν η αφαίρεση του παρατεταμένου φιλιού στο φινάλε), προσθέτοντας ένα μιούζικαλ για παρτιτούρα κι ηχογράφηση μιας αφήγησης με φωνή. Αυτή η ειδική έκδοση οδήγησε σε υποψηφιότητες για Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής και Καλύτερου Ήχου. Και με τις δύο εκδοχές, το “The Gold Rush” καταδεικνύει την εξαιρετική ικανότητα του Τσάπλιν να βρίσκει χιούμορ σε καταστάσεις χωρίς χιούμορ και ν’ αναμειγνύει τραγωδία, κωμωδία, περιπέτεια και ρομαντισμό σ’ έναν τέλειο συνδυασμό, διακοσμημένο με έμπειρο συγχρονισμό, δημιουργική σωματική χορογραφία, ενθουσιώδη παντομίμα και πραγματικά συγκινητικό πάθος.

The Gold Rush (1942) - HBO Max | Flixable

 

Sherlock Jr. (1924)

Ο Σέρλοκ Τζούνιορ, που χαρακτηρίστηκε, τόσο η καλύτερη ταινία του Κίτον, όσο και μια από τις καλύτερες ταινίες που έγιναν ποτέ, αντιπροσωπεύει τα καλύτερα του Μπάστερ, ως κωμικός ερμηνευτής και σκηνοθέτης. Είναι τεχνικά εφευρετικό, ωθώντας τα ειδικά εφέ στα όριά τους, όπως στη σκηνή όπου ο Buster παρασύρεται στον κόσμο της ταινίας. Είναι επίσης ξεκάθαρα μεταμοντέρνα, παίζοντας με τις συμβάσεις της κινηματογραφικής παραγωγής και την παρουσία του τέταρτου τοίχου. Και φυσικά, είναι γεμάτη απίστευτα stunt, συμπεριλαμβανομένου ενός ακροβατικού, τόσο επικίνδυνου, που έσπασε τον λαιμό του Kίτον. Ο ίδιος, πρωταγωνιστεί ως κινηματογραφιστής που λαχταρά να γίνει ντετέκτιβ και βάζει τις πενιχρές του ικανότητες μπροστά, ενώ έχει ν’ αντιμετωπίσει έναν αντίπαλο που έκλεψε το ρολόι τσέπης του πατέρα της κοπέλας του.

Episode 59 - Sherlock Jr.</em> (Buster Keaton, 1924) (with Peter Adamson) — Fantasy/Animation

 

Πηγή φωτογραφίας 

Συντάκτης: Αναστασία Ασωνίτη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου