Τον τύπο και τα  social media έχει απασχολήσει τις τελευταίες μέρες η προώθηση της νέας καμπάνιας μέσω διαφημιστικού βίντεο και φωτογραφικών λήψεων, της κολοσσιαίας Ισπανικής εταιρίας στο χώρο της  μόδας που δεν είναι άλλη από τη γνωστή σε όλους «ZARA». Δυστυχώς, αυτή τη φορά δε μιλάμε για ένα νέο κατάστημα ή το λανσάρισμα μιας νέας καινοτομίας, αλλά για τη νέα καμπάνια με όνομα «The jackets» που έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων κι ένα νέο μποϊκοτάζ.

Στη νέα αυτή καμπάνια, το μοντέλο Κριστίν Μακ-Μέναμι φωτογραφίζεται φορώντας τα ρούχα της νέας κολεξιόν κρατώντας ή έχοντας γύρω της κούκλες μανεκέν που είναι τυλιγμένες σε λευκά σεντόνια, υφάσματα και πλαστικό, ενώ τριγύρω υπάρχουν συντρίμμια από χαρτόνια και ξύλο καθώς κι ένα μεγάλο κουτί που κι αυτό καταρρέει, για να συμπληρώσει την υπόλοιπη εικόνα.

Απ’ όταν το βίντεο κι οι φωτογραφίες άρχισαν να κάνουν το γύρο του διαδικτύου και του κόσμου, ακολούθησαν άπειρα αρνητικά σχόλια που συνέδεσαν τις παραπάνω εικόνες με τις εικόνες του πολέμου και της καταστροφής στη Γάζα. Αντιλαμβάνεστε φυσικά τον σάλο που προκάλεσε η καμπάνια από μόνη της, μαζί με ένα άνευ προηγουμένου κάλεσμα για μποϊκοτάζ κατά της «Ζάρα».

 

Una colección de Zara desata la ira en el mundo árabe: "Muestran cadáveres envueltos en bolsas blancas"

 

Η διευθύνουσα σύμβουλος της Haute Hijab, Melanie Elturk, σε δηλώσεις της, ανέφερε ότι «Αυτό είναι άρρωστο. Τι είδους αρρωστημένες, διεστραμμένες και σαδιστικές εικόνες βλέπω;», καθώς εκείνη αλλά και πολλοί ανά τον κόσμο συνέδεσαν άμεσα τις εικόνες αυτές με τις εικόνες φρίκης που έχουμε από τον πόλεμο στη Γάζα. Τα λευκά σεντόνια που έχουν τυλίξει τις κούκλες μοιάζουν με σάβανα και το υπόλοιπο σκηνικό, με τα συντρίμμια των κτιρίων που απέμειναν στην πονεμένη αυτή γωνιά του πλανήτη.

 

 

Η εταιρία «Zara» φυσικά δεν αποδέχεται τον παραλληλισμό που κάνουν εκατοντάδες χιλιάδες χριστές του διαδικτύου και τις καταγγελίες των ακτιβιστών για εμπορευματοποίηση των γεγονότων στη Γάζα. Υποστηρίζει μάλιστα πως είναι έκφραση τέχνης η παρουσίαση της καμπάνιας της καθώς πραγματοποιήθηκε σε ένα ατελιέ γλυπτικής μήνες πριν: «Αφού ακούσαμε τα παράπονα για την καμπάνια του Atelier Zara The Jacket, θα θέλαμε να μοιραστούμε τα ακόλουθα με τους πελάτες μας: η καμπάνια, η ιδέα της οποίας ήταν από τον Ιούλιο και η φωτογράφηση έγινε τον Σεπτέμβριο, παρουσιάζει μια σειρά από εικόνες με ημιτελή γλυπτά σε ένα στούντιο και έγινε με μοναδικό σκοπό να προβληθούν οι δημιουργίες μέσα σε ένα καλλιτεχνικό πλαίσιο. Δυστυχώς, κάποιοι πελάτες αισθάνθηκαν προσβεβλημένοι από τις φωτογραφίες, οι οποίες πλέον έχουν αφαιρεθεί, και είδαν σε αυτές κάτι το οποίο απείχε μακράν από τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκαν. Τα Zara μετανιώνουν για την παρεξήγηση αυτή και επιβεβαιώνουν τον βαθύτερο σεβασμό τους για τον καθένα.»

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ZARA Official (@zara)

 

«Η χρήση του θανάτου και της καταστροφής ως φόντο για τη μόδα είναι κάτι παραπάνω από απαίσιο, η συνενοχή τους αυτή θα πρέπει να μας εξοργίζει ως καταναλωτές» είπε o Hazen Harb στο Instagram συνοδεύοντας την ανάρτησή του αυτή με #BoycottZara. Το συγκεκριμένο hashtag, πλέον, αγγίζει τις 110.000 δημοσιεύσεις μόνο στο twitter. Ένας άλλος χρήστης του διαδικτύου σε ανάρτησή του έγραψε: «Το βάσανό μας δεν είναι η αισθητική σας. Τα παιδιά μας πεθαίνουν και δεν είναι πηγή έμπνευσής σας. Να ντρέπεστε. Λίγη ανθρωπιά.» Κι αυτό είναι μόνο ένα από τα χιλιάδες post.

Δεν μπορούμε φυσικά να γνωρίζουμε ποιες ήταν οι αξιώσεις της «Zara» μέσα από αυτή τη διαφήμιση για να μας δείξει τα νέα πανωφόρια της, όμως κατέληξε περισσότερο δυσφήμηση παρά διαφήμιση. Καλώς κακώς σε αυτή τη ζωή δεν είναι όλα προς πώληση και δεν μπορούμε να τα θυσιάζουμε όλα στον βωμό του χρήματος. Φυσικά, υπάρχει το ενδεχόμενο όντως να μην ήταν αυτός ο στόχος, όμως μια μεγάλη εταιρία παγκοσμίου φήμης οφείλει να βλέπει κάθε οπτική πολύ προσεκτικά πριν δώσει οτιδήποτε στο κοινό της. Η καμπάνια αυτή συνδυαστικε με ένα πολύ ευαίσθητο θέμα για την κοινωνία, έναν πρώτο τίτλο ειδήσεων. Μιλάμε για μια καταστροφή εν ενεργεία, με εικόνες να βρίσκονται παντού. Κι αν ήταν άλλη η σύνδεση, η ομοιότητα θα έπρεπε να αρκεί.

Πολλές αλυσίδες καταστημάτων όπως HnM, Starbucks, Mc Donalds, KFC έχουν δεχθεί μποϊκοτάζ για τις σχέσεις τους με το Ισραήλ πρόσφατα καθώς και η ίδια η εταιρία «Zara» άλλες δύο φορές στο παρελθόν. Φυσικά, το μποϊκοτάζ των καταναλωτών πλήττει και τους κολοσσούς, όμως η μνήμη είναι κοντή κι ο κόσμος σύντομα ξεχνά. Μέχρι την επόμενη προσφορά. Μέχρι την επόμενη καμπάνια.

Πηγές πληροφοριών και εικόνων: ot.gr / parallaximas.gr / protothema.gr

Συντάκτης: Ελένη Μανταδάκη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου