Η ροζ σημαία της εικαστικού Γεωργίας Λαλέ αποσύρεται απ’ την έκθεση στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, μετά από παρέμβαση του Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη, καθώς σύμφωνα με τον Δημήτρη Νατσιό, Πρόεδρο του ακροδεξιού κόμματος «Νίκη» το έργο της εικαστικού προσέβαλλε το εθνικό σύμβολο της χώρας μας. Ο Δημήτρης Νατσιός σε ομιλία του στη Βουλή υποστήριξε ότι: «Είναι δυνατόν να παρουσιάζεται η σημαία μας με ροζ χρώμα, να διακωμωδείται το εθνικό μας σύμβολο; Η σημαία αλλάζει χρώμα μόνον όταν βαφτεί κόκκινη από το αίμα των αγώνων του λαού μας».

Όλα ξεκίνησαν όταν η εικαστικός παρουσίασε την έκθεση “Neighborhood Guilt” με έργα της στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας, στη Νέα Υόρκη, σε συνεργασία με το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο. Η δημιουργός αφιέρωσε την έκθεση στο φαινόμενο της ενδοοικογενειακής βί@ς και των εγκλhμάτων κατά των γυναικών. Μέρος της έκθεσης αποτέλεσε και μια ροζ σημαία, η οποία φτιάχτηκε από σεντόνια που δώρισαν κακ0ποιημένες γυναίκες που ζουν στην Ελλάδα. Όπως ανέφερε κι η ίδια: «πρόκειται, για μια συμβολικά βαμμένη σε χρώμα ροζ σημαία, που στόχο έχει να αναδείξει το ακανθώδες ζήτημα της ενδοοικογενειακής βί@ς και τις διαστάσεις που έχει λάβει στις μέρες μας».

 

 

Μια ροζ σημαία που θέλει να περάσει ένα ηχηρό κι αδιαμφισβήτητο μήνυμα κι η οποία προκάλεσε πολιτικές αντιδράσεις. Ο Νατσιός, έφερε το θέμα της σημαίας στη βουλή, με τον ίδιο ν’ απαιτεί την άμεση απόσυρση του έργου. Όπως ήταν αναμενόμενο -μιας και στην Ελλάδα τίποτα πλέον δε μας κάνει εντύπωση-, με εντολή του Υπουργού Εξωτερικών της χώρας, η ροζ ελληνική σημαία αποσύρεται απ’ την έκθεση.

Η απόφαση αυτή θέτει την τέχνη για μια ακόμη φορά σε λογοκρισία και δημιουργεί -θα λέγαμε- μια νέα κανονικότητα, όπου όταν ένα θέμα ενοχλεί πρέπει να σταματήσει και ν’ αναπαράγεται, απ’ ότι αντιλαμβανόμαστε απ’ τα συμφραζόμενα. Η απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών για άμεση απόσυρση της σημαίας ενισχύει τον ακροδεξιό λόγο στη χώρα, την ώρα που η ακροδεξιά ανθίζει και στην Ευρώπη, φανερώνοντας την ελλιπή κι επικίνδυνη στάση της κυβέρνησης απέναντι στις γυν@ικοκτονίες. Εμείς έχουμε μια ερώτηση να κάνουμε προς πάσα κατεύθυνση:

Μήπως θα έπρεπε το σώμα της Βουλής να βρει τρόπους να εξαλείψει την έμφuλη βί@ κι όχι να λογοκρίνει την τέχνη που ευαισθητοποιεί και περνά ένα ηχηρό μήνυμα;

Η ίδια η εικαστικός μιλώντας στον ΑΝΤ1 και τον RealFM για την απόσυρση του έργου της ανέφερε ότι: «Λυπάμαι που παρερμηνεύτηκε το έργο μου. Τα θύμaτα γυναικοκτ0νίας και ενδοοικογενειακής βί@ς είναι ήρωες στον αγώνα για το δικαίωμα στη ζωή και την ελευθερία στην Ελλάδα και παγκοσμίως».

Εκτός απ’ την έμφυλη βί@ που ανέδειξε η έκθεση της Γεωργίας Λαλέ, το συγκεκριμένο θέμα έβγαλε στην επιφάνεια και μια άλλη μορφή βί@ς. H επιμελήτρια Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου δημοσίευσε στα social media το εξής κι ανέφερε ότι: «η εικαστικός κι οι επιμελητές δέχονται υβρiστικά κι απeιλητικά μηνύματα και χτες κάποι@ έκαψε τους θάμνους του προξενείου με βενζίνη».

 

Ποιος να το περίμενε ότι η χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία και δόξασε κάθε είδους μορφής τέχνη θα προχωρούσε σε λογοκρισία της ίδιας της τέχνης. Την ίδια λογοκρισία είχε δεχθεί κι η Λένα Κιτσοπούλου για τις παραστάσεις της, το ίδιο κι ο Χριστόφορος Ζαραλίκος πριν κάποια χρόνια και δεν ξέρουμε πού μπορεί να φτάσει όλο αυτό. Την επόμενη φορά που θα υποστηρίξει κάποι@ ότι έχουμε δημοκρατία στη χώρα μήπως να κάνουμε ένα rewind σ’ όσα αντιδημοκρατικά περιστατικά έχουν συμβεί; Σίγουρα κάποι@ θα τους βόλευε να την αποσύρουμε κι αυτήν για να είναι ευχαριστημένοι. Μήπως να κλείσουμε και τα social media προκειμένου να σταματήσει η λογοκρισία σ’ οτιδήποτε ενοχλεί, είτε αυτό είναι θεατρικό έργο, είτε κάποιας άλλης μορφής τέχνη;

Τέλος, θεωρώ αναγκαίο, μ’ αφορμή την έκθεση της Γεωργίας Λαλέ, να υπενθυμίσουμε στους αρμόδιους ότι σύμφωνα με την έρευνα «Ο ακήρυχτος πόλεμος στις γυναίκες στην Ευρώπη», η Ελλάδα κατέχει την υψηλότερη ετήσια αύξηση σε γυναικοκτ0νίες. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το  Μεσογειακό Ινστιτούτο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (MIIR) στην Αθήνα σε συνεργασία με 18 ειδησεογραφικά πρακτορεία του European Data Journalism Network. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, υπήρξε αύξηση των γυναικοκτονιών κατά 187.5% στη χώρα μας, στο διάστημα 2020 μέχρι 2021. Είμαστε πάντα με τα θύμaτα ενδοοικογενιακής βί@ς, πάντα δίπλα σε όσες γυναίκες χρειάζονται βοήθεια, φροντίδα. Ας γίνουμε επιτέλους ενεργητικοί ακροατές στο πρόβλημα της ενδοοικογενειακής βί@ς, κι όχι απλά παρατηρητές.

Συντάκτης: Γεωργία Καλίτση