Διαβάζοντας το θρυλικό μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές», πάντα στο μυαλό μας ξεπηδά από τις σελίδες του βιβλίου ο Ηρακλής Πουαρό, ο καλύτερος ντετέκτιβ του κόσμου και αρχίζουν να εναλλάσσονται εικόνες στο μυαλό μας με σκηνές από το υπερπολυτελές τρένο που έκανε μεγάλα ταξίδια στην Ευρώπη τον 19ο αιώνα. Πέρα από το μυθοπλασία όμως, πότε πραγματικά ξεκίνησε τα δρομολόγια του το Όριαν εξπρές και από ποιον;

Η πραγματικότητα λέει ότι το εμπνεύστηκε ο Ζορζ Ναχελμάκερς, γιος ενός πλούσιου Βέλγου τραπεζίτη, μετά από μια επίσκεψή του στην Αμερική, όπου τον εντυπωσίασαν οι εξελίξεις στα ταξίδια με τρένο. Στην πραγματικότητα δεν πήγε ποτέ στα βάθη της Ανατολής (Orient). Στο παρθενικό του δρομολόγιο το Οριάν Εξπρές ταξίδεψε από το Παρίσι στη Ρουμανία και μετά οι ταξιδιώτες έφυγαν με πλοίο για την Ανατολή και συγκεκριμένα για την Κωνσταντινούπολη, γι’αυτό και ο Τύπος της εποχής ήταν αυτός που το ονόμασε, αρκετά εντυπωσιακά, Οριάν Εξπρές, και το όνομα έμεινε έτσι ακριβώς. Ο Ζορζ Ναχελμάκερς ίδρυσε μία διεθνή εταιρία, έλαβε την άδεια για τη χρήση όλων των κρατικών σιδηροδρομικών δικτύων κατά μήκος της διαδρομής και δημιούργησε μία πολυτελή αμαξοστοιχία, που στα σύνορα κάθε χώρας άλλαζε μόνο την ατμομηχανή.

Πότε ξεκίνησε όμως τα δρομολόγια του το Όριεντ Εξπρές; Τα δρομολόγια του Όριεντ Εξπρές (Orient Express) ξεκίνησαν στις 4 Οκτωβρίου του 1883, ενώνοντας το Παρίσι με το Τζιούρτζιου της Ρουμανίας, μέσω Μονάχου και Βιέννης. Από το 1889, τέθηκε σε λειτουργία η πρώτη σιδηροδρομική γραμμή που ένωνε απευθείας το Παρίσι με την Κωνσταντινούπολη, μέσω Βουδαπέστης και Βελιγραδίου.

Το ταξίδι διαρκούσε αρκετές ημέρες, κατά τη διάρκεια των οποίων οι επιβάτες χαλάρωναν στα βελούδινα διαμερίσματά τους, που ήταν πλήρως εξοπλισμένα με μπάνιο, γραφείο και αναπαυτικά κρεβάτια. Στο εστιατόριο του τρένου οι επιβάτες μπορούσαν να απολαύσουν τον καφέ τους ή το ποτό τους. Φήμες λένε ότι το συγκεκριμένο τρένο το επέλεγαν εραστές για παράνομες ερωτικές συναντήσεις εκείνη την εποχή. Ουσιαστικά ήταν ένα πολυτελέστατο κινητό ξενοδοχείο, με ανέσεις μπορούσε να βρει κανείς σε ελάχιστα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία και φυσικά απευθύνονταν μόνο σε ταξιδιώτες που μπορούσαν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στο πανάκριβο αντίτιμο για την εποχή.

Οι μέρες της δόξας για το Όριεντ Εξπρές έφτασαν στο τέλος τους στα μέσα της δεκαετίας του 1970 που οι ταξιδιώτες άρχισαν πλέον να έχουν ως πρώτη επιλογή πιο γρήγορου μέσου μετακίνησης, το αεροπλάνο φυσικά. Το τελευταίο ταξίδι του θρυλικού αυτού τρένου ξεκίνησε στις 20 Μαΐου του 1977. Από τότε μέχρι και σήμερα έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες από διάφορες εταιρείες κατά καιρούς να αναβιώσουν το τρένο εκείνης της εποχής, δίνοντας την ευκαιρία σε επιβάτες να ζήσουν μια μοναδική, αλλά και συνάμα αξέχαστη εμπειρία.

Ωστόσο, το θρυλικό αυτό τρένο εξακολουθεί να λειτουργεί σήμερα και να προσφέρει πολυτελείς υπηρεσίες στους επιβάτες αλλά πλέον το δρομολόγιο του είναι κάπως σύντομο, σε σύγκριση με το δρομολόγιο του παρελθόντος. Καθημερινά συνδέει το Παρίσι με τη Βιέννη, περνώντας από το Στρασβούργο, το Μπάντεν-Μπάντεν, το Μόναχο και πολλούς άλλους σταθμούς. Δύο από τα βαγόνια του τρένου – μια κλινάμαξα και το εστιατόριο – διασώζονται και εκτίθενται στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στην περιοχή Κορδελιό, κάτι που μπορείς να επισκεφτείς και να δεις και στην Ελλάδα.

Εν κατακλείδι, αν είσαι φαν της Αγκάθα Κρίστι και αγαπάς τα ταξίδια με τρένο, την επόμενη φορά που θα θελήσεις να κάνεις κάτι διαφορετικό, τόλμα μια ανάλογη ιστορική εμπειρία, κλείσε ένα εισιτήριο με το orient express!

Συντάκτης: Δήμητρα Τανού
Επιμέλεια κειμένου: Αγγελική Θεοχαρίδη