Τα social media δεν έχουν απλώς μπει στη ζωή μας, αλλά αποτελούν πια αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Σπαταλάμε ώρες ολόκληρες πάνω από μια οθόνη κι ας μην κρυβόμαστε πίσω απ’ το δάχτυλό μας, πάντα τσεκάρουμε πόσα likes έχουν οι αναρτήσεις μας. Έτσι, για να νιώσουμε την ικανοποίηση ότι είχε απήχηση αυτό που ανεβάσαμε κι έμμεσα πως έχουμε κι εμείς. Ωστόσο υπάρχουν κι αναρτήσεις που δεν παίρνουν τόσα likes όσα περιμένουμε. Και τότε γεννάται το ερώτημα: Με ποιο κριτήριο κάνουν like οι χρήστες των social media; Τι είναι αυτό που τους τραβάει την προσοχή;
Αυτό ήταν και το ερώτημα που σας ζητήσαμε να απαντήσετε στο poll της περασμένης εβδομάδας. Εσείς σε ποιες αναρτήσεις κολλάτε και κάνετε like καθώς σκρολάρετε την οθόνη του κινητού σας; Σε ό,τι σας τραβάει την προσοχή και σας αρέσει; Μόνο σε ‘κείνους που συμπαθείτε; Σε εικόνες και βιντεάκια με τους αξιαγάπητους τετράποδους φίλους μας; Ή ως πιστοί ακόλουθοι σε οτιδήποτε ποστάρουν οι κολλητοί μας, έτσι για την υποστήριξη; Τα αποτελέσματα είναι εδώ κι είναι ζεστά-ζεστά.
«Ο καλός ο φίλος στην ανάγκη φαίνεται» λέει ένα ρητό, κι όπως είδαμε ο καλός φίλος φαίνεται και στα likes που κάνει στις αναρτήσεις των κολλητών του. Αυτό τουλάχιστον δείχνει να πιστεύει το 5,88% που ψήφισε αυτήν την απάντηση. Γιατί αν δε στηρίξουμε εμείς τους φίλους μας σε αυτά που ανεβάζουν, τότε ποιος; Το ξέρουμε όλοι πολύ καλά ότι με το που ποστάρουμε κάποιο τραγούδι, status ή φωτογραφία, τα πρώτα likes και συνήθως και τα πιο ενθαρρυντικά σχόλια σκάνε με ταχύτητα αστραπής από εκείνους.
Στην τρίτη θέση και με ποσοστό 8,33% έρχονται τα like στις αναρτήσεις με τους τετράποδους φίλους μας. Ποιος μπορεί να αντισταθεί σε ένα γλυκό κουταβάκι που κοιτάζει παιχνιδιάρικα το φακό; Είναι γεγονός πως συχνά κατακλύζουν την αρχική μας σελίδα παρά πολλές αναρτήσεις με σκυλάκια, γατάκια κι άλλα χαριτωμένα και πάντα υπέροχα ζωάκια. Είτε τα βλέπουμε να ποζάρουν κυριολεκτικά σαν μοντέλα είτε να κάνουν χίλιες δυο ξεκαρδιστικές αταξίες, το χέρι μας μηχανικά πατάει το like.
Λίγο πιο ψηλά και με ποσοστό 19,61% βρίσκονται εκείνοι που πατάνε like κυρίως στις αναρτήσεις όσων συμπαθούν. Σαν ένα είδος επιβράβευσης κι έμπρακτης απόδειξης της εκτίμησης που τρέφουν για το πρόσωπό τους. Όπως όταν ήμασταν μικρά παιδιά που χαρίζαμε τα καλύτερα αυτοκόλλητά μας σε εκείνους που συμπαθούσαμε λίγο παραπάνω, έτσι κι εδώ τώρα. Τους χαρίζουμε απλόχερα το like μας, αφού κατάφεραν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη μας.
Στην πρώτη θέση και με το συντριπτικό ποσοστό του 66,18% έρχεται η άποψη «Πατάω like σε ό,τι μου αρέσει». Κρίνουμε αντικειμενικά, χωρίς να δίνουμε σημασία στο ποιος διαδικτυακός φίλος μας έχει ποστάρει αλλά μόνο στο τι, εστιάζοντας στο περιεχόμενο της ανάρτησης κι όχι στον δημιουργό της. Δεν είναι η συμπάθεια το κριτήριο που μας οδήγησε στο like.
Στη λογική μας αυτή συμπεριλαμβάνονται τα πάντα∙ τραγούδια, φωτογραφίες, άρθρα, αναρτήσεις με ζωάκια, check-in. Είτε προέρχονται, λοιπόν, απ’ τους φίλους που ξέρουμε καλά είτε από άτομα που ίσως και να μη γνωρίζουμε γενικά, το like μας θα το κάνουμε, αν δούμε στην οθόνη μας κάτι να μας αρέσει, να μας συγκινήσει, να μας κάνει να χαμογελάσουμε ή να ταυτιστούμε. Με αυτό τον τρόπο δείχνουμε την ειλικρινή αποδοχή μας και την έγκρισή μας.
Με όποια απάντηση κι αν ταυτίζεστε, αυτά ήταν τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης της περασμένης εβδομάδας. Κι εδώ που τα λέμε, τα social media παραπέμπουν γενικότερα στον τρόπο συμπεριφοράς των ανθρώπων. Για παράδειγμα, στη ζωή πάντα στηρίζουμε τους φίλους μας σε ό,τι και να κάνουν σαν φανατικοί τους θαυμαστές, όπως επίσης κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί τη γλύκα και την τρυφερότητα –ή και το γέλιο– που μας προσφέρουν απλόχερα όλα τα υπέροχα ζωάκια. Παράλληλα, είναι γεγονός ότι όταν συμπαθούμε κάποιον είμαστε πιο εκδηλωτικοί και πιο θετικά προσκείμενοι απέναντί του. Τελικά, όμως, στο τέλος πάντα κάνουμε αυτό που μας εκφράζει περισσότερο κι ανταποκρίνεται στα πραγματικά γούστα μας και στις επιθυμίες μας.
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη