Καίριο το θέμα της πίστης, λεπτό το θέμα της απάτης. Ο μόνος λόγος που κατευνάζει τα άγρια ένστικτά μας είναι ο άνθρωπος που επιλέξαμε να έχουμε δίπλα μας. Αυτός και μόνον αυτός σε συνεργασία πάντα με τον ίδιο μας τον εαυτό.
Όπως κι αν το δεις, απ’ όπου κι αν το πιάσεις, δε σε αναγκάζει κανένας και τίποτα να είσαι πιστός. Δεν πρόκειται για θέμα ηθικής, σεμνότητας ή ακόμα και σεβασμού. Εδώ μιλάμε για έρωτα απ’ την αντίθετη, την πιο σκοτεινή του όψη και καλώς ή κακώς έτσι ή κάπως έτσι έχουν τα πράγματα.
Το μερίδιο ευθύνης σε μια σχέση δύο ατόμων είναι πάντα μοιρασμένο στα δύο. Ίσως όχι πάντα στη μέση, αλλά τουλάχιστον πάντα στα δύο. Κι αν σου φαίνεται αφοριστικό κι απόλυτο αυτό, είναι μάλλον γιατί είσαι απ’ τους τυχερούς που δεν έκαναν ποτέ την πατάτα τους, που κατάφεραν να μην πληγώσουν κανέναν ως τώρα, που προφανώς διάλεγαν πάντα τους κατάλληλους. Και μπράβο σου.
Όλοι οι υπόλοιποι όμως κάπου το χάσαμε στην πορεία, λόγω μοναξιάς, λόγω ανασφάλειας, λόγω απουσίας ερωτικής έμπνευσης. Σαφώς και δε σκοπεύω να αγιάσω τους θύτες, αλλά ούτε και τα θύματα στις παρακάτω αράδες μα θα τολμήσω να κάνω το δικηγόρο του διαβόλου.
Σε μια σχέση που φθίνει, που ξεθωριάζει, που λήγει άδοξα, φταίνε πάντα κι οι δύο. Νόμος απαράβατος εις τους αιώνας των αιώνων. Αυτός που δέχεται την απάτη κι αυτός που τη διαπράττει. Αυτός που πνίγηκε σε δύο αγκαλιές κι αυτός που έμεινε μόνος επί σειρά βραδιών στο διπλό κρεβάτι.
Δεν ακούγεται καλό, το ξέρω, όμως τα χάδια στα αυτιά δεν ωφέλησαν ποτέ κανένα. Μία υγιής σχέση, επί της ουσίας υγιής κι όχι επί της εικόνας, δεν κινδυνεύει ούτε από εσωτερικούς παράγοντες ούτε από εξωτερικά ερεθίσματα. Και τι ορίζει μια υγιή σχέση; Εδώ τα πράγματα είναι πιο υποκειμενικά από ποτέ. Ας πούμε πως οι πρωταγωνιστές μιας υγιούς σχέσης δε θα θελήσουν ν’ ανταλλάξουν σωματικά υγρά με ένα τρίτο πρόσωπο.
Δε θα υπάρχει λόγος για να συμβεί αυτό εφόσον ο ένας καλύπτει στο έπακρο τις ανάγκες του άλλου. Αλλά επειδή όπως είπα πρόκειται γι’ αυστηρά υποκειμενικό θέμα, δε θα δώσω άλλα παραδείγματα.
Δε σε αναγκάζει κανένας να είσαι πιστός. Δεν ορίζεται με πίεση η πίστη ούτε η αγάπη.
Δεν απατάς όχι επειδή έτσι πρέπει, αλλά γιατί έτσι θες. Γιατί δεν υπάρχει κανένας άλλος εκεί έξω που να μπορεί να σε καυλώσει και να σε πωρώσει περισσότερο απ’ τον άνθρωπό σου, όλα τ’ άλλα να τ΄ακούς βερεσέ.