Οι ερωτικές σχέσεις σε χώρο εργασίας αποτελούν ένα σύνθετο και συχνά αμφιλεγόμενο θέμα που επηρεάζει την καθημερινή ζωή χιλιάδων ανθρώπων σε πολλούς οργανισμούς κι επιχειρήσεις, αλλά φυσικά και τα άτομα μεμονωμένα που βιώνουν εσωτερικές συγκρούσεις για το αν πρέπει να ενδώσουν σ’ έναν τέτοιο έρωτα. Γιατί οι ερωτικοί δεσμοί που αναπτύσσονται στους εργασιακούς χώρους μπορούν να έχουν τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιπτώσεις και απαιτούν προσεκτική διαχείριση από πλευράς των εμπλεκόμενων και της επιχείρησης -όσο «στεγνό» κι αν ακούγεται αυτό. Η συνεργασία με κάποιον που βρίσκεται στο ίδιο περιβάλλον εργασίας με μας, μπορεί να ενισχύσει τη συναισθηματική σύνδεση και να βελτιώσει την ποιότητα μιας μελλοντικής σχέσης, μπορεί όμως να δημιουργήσει και πολλές προστριβές που κύριο πυρήνα τους θα έχουν τη συνεργασία.
Οι κοινές εμπειρίες και η κατανόηση μπορούν να συμβάλουν στην αποτελεσματικότητα και τη συνεργασία στο περιβάλλον εργασίας, ωστόσο οι ερωτικές σχέσεις στον χώρο αυτό ενέχουν κινδύνους και προκλήσεις. Η προσωπική ζωή μπορεί προφανώς να μπερδευτεί με την επαγγελματική, προκαλώντας δυσκολίες στη διαχείριση των διαπροσωπικών σχέσεων με συναδέλφους, ενώ μπορεί να δημιουργηθούν συγκρούσεις συμφερόντων και δυσλειτουργίες, που θα επηρεάσουν την απόδοση και το κλίμα εργασίας -μπορεί ωστόσο να δημιουργηθεί κι ένας μεγάλος έρωτας.
Σύμφωνα με έρευνα του LiveCareer που διεξήχθη σε δείγμα 1.100 ανθρώπων, τρεις στους τέσσερις εργαζόμενους φαίνεται να έχουν συνάψει κάποια στιγμή ερωτική σχέση με κάποιον συνάδελφό τους. Η έρευνα αυτή διεξήχθη με τη μέθοδο της σφυγμομέτρησης και στην παρουσίασή της αναφέρεται ότι πολλοί άνθρωποι ενδέχεται να προσπαθούν να κρατήσουν ισορροπίες ανάμεσα στον επαγγελματικό και προσωπικό χώρο τους, ωστόσο συχνά αυτή η προσπάθεια αποτυγχάνει. Τα συναισθήματα ακολουθούν τον δικό τους ρυθμό, κι αυτό μπορεί να συμβεί οπουδήποτε, συμπεριλαμβανομένου του χώρου εργασίας.
«Αγαπάμε, μισούμε και φυσικά δημιουργούμε σχέσεις με άλλους».
Παρότι η ιδέα αυτή μπορεί να μη θεωρείται πολύ συνηθισμένη, ο σύμβουλος καριέρας Μπράντον Σμιθ υπογραμμίζει ότι: «Εάν οι άνθρωποι αναζητούν συντρόφους με παρόμοια ενδιαφέροντα, τότε ναι, ο χώρος εργασίας είναι μια πιθανή τοποθεσία για αυτή την αναζήτηση». Εντούτοις, παρά την αποδοχή που φαίνεται να υπάρχει σε εταιρείες και οργανισμούς για τις σχέσεις ανάμεσα σε συναδέλφους, υπάρχει και η αναγνώριση των προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν μέσα από αυτή.
Συγκεκριμένα, από τα ευρήματα της έρευνας, προκύπτουν εξαιρετικά σημαντικά στοιχεία που μας δίνουν την εικόνα που επικρατεί στις ερωτικές σχέσεις μεταξύ εργαζομένων. Το 67% των συμμετεχόντων ανέφερε περιστατικά που γνώριζαν κάποιον συνάδελφο που απατούσε τον σύντροφό του με άλλον συνεργάτη, ενώ το 75% ανέφερε ότι οι ερωτικές σχέσεις στον χώρο εργασίας μπορούν να οδηγήσουν σε «ευνοιοκρατία». Το 74% πιστεύει ότι οι ενδοεργασιακές σχέσεις επηρεάζουν αρνητικά την παραγωγικότητα.
Απαντώντας στο ερώτημα ότι πολλοί υποστηρίζουν τις ενδοεργασιακές σχέσεις παρά τα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν μέσα από αυτές, εκπρόσωποι του ψυχολογικού χώρου επισημαίνουν ότι αυτό οφείλεται στην ελπίδα της εύρεσης συντρόφου ή σταθερής σχέσης. Στην πραγματικότητα, το 73% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε ότι γνώρισε τον σύντροφό του στον χώρο εργασίας και έφτασε μέχρι και τον γάμο. Σύμφωνα με τον Μπράντον Σμιθ, για όσους επιλέγουν να συνδεθούν σε ερωτική σχέση με συνάδελφο, υπάρχουν δύο σημαντικές συμβουλές για να διατηρηθεί η σχέση υγιής· πρώτον, να διατηρήσουν τη σχέση τους εκτός του επαγγελματικού χώρου και εάν εργάζονται στον ίδιο τομέα να βρουν τρόπους να κρατάνε αποστάσεις, ενώ ταυτόχρονα να διατηρούν και τον επαγγελματισμό τους. Δεύτερον, πρέπει να συζητήσουν το ενδεχόμενο εσωτερικής μετακίνησης σε διαφορετικά τμήματα εργασίας ή να καθορίσουν έναν σχέδιο για τη συνύπαρξη στην περίπτωση που η σχέση τους δεν εξελιχθεί θετικά, εξασφαλίζοντας ότι θα μπορούν να συνεργάζονται ως συνάδελφοι.
Γενικά, οι ερωτικές σχέσεις στον εργασιακό χώρο είναι ένα θέμα γεμάτο αντιφάσεις. Ενώ μπορούν να προσφέρουν συναισθηματική ικανοποίηση και στήριξη, πρέπει να τις διαχειριστούμε με προσοχή, ώστε ν’ αποφευχθούν προβλήματα και συγκρούσεις. Η κατάλληλη διαχείριση και η τήρηση των εργασιακών κανόνων είναι απαραίτητες, ώστε να διασφαλίσουμε μια υγιή ισορροπία μεταξύ προσωπικής κι επαγγελματικής ζωής.
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.