Γιατί οι άνθρωποι βλέπουν το θέμα πάντα μονόπλευρα; Αξιολογούν έναν άνθρωπο αν είναι καλός μαζί τους, αλλά ό,τι αφορά τον τρόπο που φέρεται στον υπόλοιπο κόσμο δεν έχει καμιά σημασία. Αν είναι δυνατόν. Ένας άνθρωπος συμπεριφέρεται με συγκεκριμένο τρόπο. Αυτός είναι. Οπότε γιατί θεωρείς αφελώς ότι εσύ θα αποτελείς εξαίρεση στη συμπεριφορά του;

Κάποιος κύριος, κάπου μακριά έκανε το ίδιο λάθος θεωρώντας φίλο του ένα βόα. Κάθε βράδυ που ξυπνούσε έβρισκε το ζωντανό κάτω απ’ το κρεβάτι του. Οπότε ρώτησε τον κτηνίατρο γι’ αυτή τη συνήθεια του ζωντανού. Ο κτηνίατρος του είπε ότι το καημένο το φιδάκι απλά τον μετρούσε για να τον φάει. Μα δε φταίει το ζωντανό. Ο ιδιοκτήτης φταίει που θεώρησε ότι το ζώο θα αλλάξει συνήθειες για χάρη του.

Έτσι είναι κι οι άνθρωποι αφού ανήκουν στο ζωικό βασίλειο. Αν συμπεριφέρεται σαν πρόβατο, θα το κάνει με όλους, αν συμπεριφέρεται σαν λύκος, πάλι θα το κάνει με όλους. Λογικό δεν είναι; Εσείς γιατί θεωρείτε ότι θα είστε η εξαίρεση;

Αργά ή γρήγορα θα δείξει και σε ‘σένα το αληθινό του πρόσωπο. Μην κρίνεις τον άλλο με βάση τη συμπεριφορά του απέναντί σου και μόνο. Είναι μεγάλο λάθος κι αφέλεια από μέρους σου.

Εννοείται ότι πισώπλατη μαχαιριά –έτσι οριοθετώ την πουστιά– μπορεί να είναι πάσης φύσεως συμπεριφορά. από κέρατο μέχρι ξερό άδειασμα απροειδοποίητα. Δε γίνεται ένας άνθρωπος που έχει το συνήθειο να χτυπά ή να κερατώνει να μην επαναλάβει αυτή τη συνήθεια.

Κρίμα είναι να το πιστεύεις ότι οι άνθρωποι αλλάζουν. Απλά πάντα δείχνουν το καλύτερό τους πρόσωπο στην αρχή. Αν είσαι μάρτυρας μιας αδικίας ενός φίλου σου σε κάποιο τρίτο πρόσωπο, μην αμφιβάλλεις, αργά ή γρήγορα θα την κάνει και σε ‘σένα τη στραβή.

Θα μου πεις, ο Θεός δεν έβλεπε τον Ιούδα που το πήγαινε; Γιατί κι εκείνος από άνθρωπο προδόθηκε. Μα το ήξερε ήταν μέσα στο σχέδιο για να επέλθει η ανάσταση. Εσύ όμως δε χρειάζεται να προδίδεσαι αφού βλέπεις τα σημάδια από πριν.

Πριν βάλεις έναν άνθρωπο στη ζωή σου και να τον θεωρήσεις φίλο, σκέψου το καλά. Μπορείς να διακρίνεις από τι πάστα είναι καμωμένος; Πολύ πιθανό να γελαστείς φυσικά, αλλά θα είσαι πιο προσεκτικός. Θα προσπαθείς να βλέπεις τον άλλο στο σύνολο πώς συμπεριφέρεται κι όχι μόνο απέναντι σε σένα.

Γιατί δε γίνεται να είναι απαίσιος άνθρωπος για όλον τον κόσμο κι επειδή εσένα σου συμπεριφέρεται καλά μέχρι στιγμής να μην προβληματίζεσαι. Τόσο παρτάκιας δε γίνεται. Όταν θα στην κάνει κι εσένα, οι άλλοι φυσικά και θα γελάνε.

Γιατί όταν καίγεται το σπίτι του διπλανού κι εσύ λες μα δεν πείραξε το δικό μου, τότε ναι, γίνεσαι παρτάκιας. Όταν θα καεί και το δικό σου σπίτι οι άλλοι απλά θα σου πουν εμείς στα λέγαμε αλλά εσύ αλλού ξημερωνόσουν.

Αρετή μας είναι η αμοιβαία μας χρησιμότητα, αναφέρει ο Ρίτσος και πόσο δίκιο έχει. Στο σύνολο όμως, όχι επιλεκτικά και στους υπόλοιπους κάρτα. Τότε κάτι δεν πάει καλά.

Δε γίνεται εσένα να σε χαϊδεύει και ταυτόχρονα να σκοτώνει το διπλανό κι εσύ να χάβεις ότι δε θα σου κάνει τα ίδια και χειρότερα. Καλή επιλογή είναι αυτή που γίνεται με απευθείας επαφή των ματιών σου με του απέναντι, αν το αντέξει κράτησέ τον. Έχει καθαρή ψυχή; Αν όχι, σκέψου το ξανά. Αν δεις σκοτάδι, διέκρινε ποιο είδος για να μείνεις.

 

Επιμέλεια Κειμένου Μέλανης Ανθίμου: Πωλίνα Πανέρη

Συντάκτης: Μέλανη Ανθίμου