Αν σκεφτείς ότι το ένα τρίτο της ημέρας μας το περνάμε καθημερινά μαζί με τους συναδέλφους μας στη δουλειά και όχι με συγγενείς ή φίλους, τότε σίγουρα θα συνειδητοποιήσεις πόσο σημαντικό είναι να έχουμε μια ήρεμη και σταθερή συνεργασία μαζί τους, έτσι ώστε η καθημερινότητα αφ’ ενός να κυλά ήρεμα και αφετέρου να υπάρχει παραγωγικότητα στην εργασία. Έλα όμως που η ζωή έχει άλλα σχέδια και ο συνάδελφος που σου έτυχε δεν έχει και πολλή όρεξη για δουλειά και τα φορτώνει όλα σε σένα! Το χειρότερο απ’ όλα είναι ότι κανείς δεν του λέει τίποτα και το αφεντικό τον καλύπτει με αποτέλεσμα να επιβαρύνεσαι εσύ με extra αρμοδιότητες και άγχος. Πώς μπορείς όμως εσύ να κάνεις πρακτικά κάτι για να σταματήσεις να φορτώνεται ευθύνες άλλων; Παρακάτω σου προτείνονται έξι λύσεις που θα σε βοηθήσουν να σκεφτείς τα πράγματα αλλιώς!
1. Μην τα παίρνεις όλα προσωπικά. Θα πρέπει να κατανοήσεις ότι οι επιλογές των άλλων δεν έχουν καμία σχέση με εσένα. Εστίασε στον εαυτό σου και μόνο σε ό,τι μπορείς εσύ να ελέγξεις, δηλαδή τα λόγια και τις πράξεις σου.
2. Σταμάτα να λες σε όλα ναι. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να λες όχι με κομψό τρόπο σε πράγματα και αρμοδιότητες που δε σου αναλογούν. Ωστόσο, είναι ζωτικής σημασίας να επικοινωνήσεις αυτό το μήνυμα με ευγένεια, σεβασμό αλλά και συνέπεια. Απόφυγε να φανείς εχθρικος ή απορριπτικός καθώς αυτό μπορεί να length την εργασιακή σας σχέση περισσότερο.
3. Βάλε όρια. Τα όρια είναι απαραίτητα τόσο στην επαγγελματική, όσο και στην προσωπική μας ζωή. Χρησιμοποιώντας φράσεις όπως “Δεν είμαι διαθέσιμος/η, έχω να ολοκληρώσω το project μου.” ή λέγοντας “Θα συμφωνούσαμε ότι οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες δεν είναι ο τομέας μου, δε συμφωνείς;” δείχνεις απευθείας στον συνομιλητή σου ποια είναι η θέση σου ξεκάθαρα, αρκεί να μην αφήσεις περιθώρια για διαπραγμάτευση.
4. Συνεργαστείτε. Αν ο συνάδελφος σου, ζητήσει βοήθεια σε μια συγκεκριμένη εργασία, πρότεινε να συνεργαστείτε αντί να την αναλάβετε εξ ολοκλήρου. Με αυτόν τον τρόπο θα μοιραστείτε τον φόρτο εργασίας, θα ενδυναμώσετε το πνεύμα συλλογικότητας και θα συνεισφέρετε σε ένα πιο θετικό εργασιακό περιβάλλον.
5. Εφάρμοσε την τεχνική win-win. Δώσε feedback για να βγείτε και οι δύο κερδισμένοι. Εάν παρατηρείς ότι ο συνάδελφος σου δυσκολεύεται με ορισμένες εργασίες, πρόσφερε feedback και υποστήριξη, για να τον βοηθήσεις να βελτιώσει τις δεξιότητες του.
6. Μίλησε στον προϊστάμενο σου. Εάν η κατάσταση γίνει μη διαχειρίσιμη, μίλησε με τον προϊστάμενο σου και ζήτησε τη συμβουλή του. Περίγραψε την κατάσταση και προσκόμισε στοιχεία που τεκμηριώνουν τη θέση σου. Ο προϊστάμενος μπορεί να είναι σε θέση να μεσολαβήσει και να σε βοηθήσει να βρείτε μια λύση. Δείξε ότι πραγματικά θέλεις να λυθεί το πρόβλημα με θετικό τρόπο και σε καμία περίπτωση μη δείξεις ότι βρίσκεσαι εκεί με σκοπό να διωχθεί αυτό το άτομο από τον χώρο εργασίας.
Δύσκολους και διαφορετικούς από εμάς χαρακτήρες συναντάμε και θα συναντάμε παντού. Σε τέτοιες περιστάσεις ή θα αντιμετωπίσουμε τα άτομα αυτά ή θα φύγουμε από τη δουλειά μας- κάτι που δεν αποτελεί φυσικά λύση. Προσπάθησε να εκτιμάς την κατάσταση σφαιρικά και με γνώμονα τη λογική και πίστεψέ με δε θα χάσεις. Φρόντισε να αποστασιοποιείσαι συναισθηματικά απ’ την όποια δύσκολη κατάσταση και να χρησιμοποιείς επικοινωνιακές τεχνικές επίλυσης των διαφωνιών/ συγκρούσεων.
Extra tip: Συνέχισε να κάνεις αυτό που αγαπάς με θετική ενέργεια και να βγάζεις στη δουλειά τον καλύτερο σου εαυτό!
Επιμέλεια κειμένου: Αγγελική Θεοχαρίδη