Τα τρία «Τ της επιτυχίας» που τόσο εύστοχα προσδιόρισε ο αγαπημένος μας ποιητής, Οδυσσέας Αλεπουδέλης, κατά κόσμον Ελύτης, αποτελούν καθημερινά σημείο αναφοράς των επιτυχημένων ανθρώπων, των επιτυχημένων επιχειρηματιών. Μπορεί ο προσδιορισμός του επιτυχημένου ανθρώπου να είναι συχνά υποκειμενικός, αφού καθένας μας θέτει δικούς του στόχους, δεν είναι όμως τόσο υποκειμενικός όταν αποδίδεται σε κάποιον στον κόσμο των επιχειρήσεων. Ποια είναι όμως εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν έναν επαγγελματία επιτυχημένο; Ας εξετάσουμε μερικά.
1. «Ταλέντο-τόλμη-τύχη»
Ο καλύτερος τρόπος για να επιτύχουμε σ’ έναν τομέα είναι να καταπιαστούμε με αυτό που πιστεύουμε ότι μας βγαίνει αυθόρμητα, αλλά κυρίως μας προσφέρει χαρά όταν το κάνουμε, ώστε να θελήσουμε να μάθουμε περισσότερα γι’ αυτό. Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος που έχει έντονο το αίσθημα του ανθρωπισμού μπορεί να διαπρέψει ως ιατρός ή ως κοινωνικός λειτουργός. Οι δεξιότητές μας μπορεί να μην περιορίζονται αναγκαστικά στην τέχνη που έχουμε επιλέξει, αλλά να αντικατοπτρίζουν και την ευχέρειά μας να προβάλουμε την εργασία μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εξάλλου, ένας ταλαντούχος άνθρωπος που δεν μπορεί να δείξει τα χαρίσματά του ή φοβάται ότι δεν είναι τόσο καλός κινδυνεύει να κρατήσει τις ικανότητές του για τον ίδιο και μόνο. Εάν δεν τολμήσει να δείξει ποιος είναι, εάν δεν πάρει ρίσκα, εάν δε βγει από τη «ζώνη άνεσής» του και εάν διστάσει να μεταφέρει το ταλέντο του στους άλλους, δε θα επιτύχει. Είναι γνωστό άλλωστε ότι η τύχη βοηθάει τους τολμηρούς!
2. Ξεκάθαρος στόχος, οργάνωση
Ένας καλός επιχειρηματίας έχει ξεκάθαρο στόχο και βαίνει με σχεδιασμό και οργάνωση προς αυτό που θέλει να πετύχει. Παρακολουθεί την πορεία του, ξέρει τις θυσίες που έκανε, ξέρει από πού ξεκίνησε και πού θέλει να φτάσει και θέτει πολλούς και μικρούς στόχους. Στο τέλος του δρόμου έχει πάντα τον ένα και υπέρτατο στόχο και πηγαίνει με κάθε του βήμα προς αυτόν με αποφασιστικότητα, κάνοντας όσες ενέργειες απαιτείται για να τον φτάσει. Εάν η οργάνωση είναι ένα από τα δυνατά σας σημεία, αξιοποιείστε την και δράστε προς όφελός σας τώρα
3. Γνώση του προϊόντος
Ένας πετυχημένος επαγγελματίας επιβάλλεται να γνωρίζει τον ανταγωνισμό και να είναι σίγουρος για την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχει. Κάνει ενδελεχή έρευνα, ώστε να εντοπίσει τα δυνατά του σημεία και που διαφέρει από τους άλλους επαγγελματίες του χώρου και δουλεύει με μεθοδικότητα όσα κρίνει ότι χρήζουν περαιτέρω βελτίωσης. Ταυτόχρονα, ψάχνει να βρει τα κενά που υπάρχουν στο χώρο του, ώστε να παρέχει τα αντίστοιχα προϊόντα που θα καλύψουν τα κενά αυτά και θα τον καταξιώσουν σε κάτι καινοτόμο.
4. Εξέλιξη, προσαρμοστικότητα, αξίες
Ένας επαγγελματίας που επιδιώκει να θριαμβεύσει στο επάγγελμά του προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της αγοράς, των καιρών και των καταναλωτών, χωρίς να χάσει την ταυτότητά του και την ταυτότητα της επιχείρησής του. Έχει ανοιχτές κεραίες και μυαλά, ώστε να ακούει τους γύρω του και να προσαρμόζει τις υπηρεσίες του με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται επαρκώς σε όσα επιτάσσει η αγορά. Ακόμη καλύτερα δρα με διορατικότητα παρέχοντας στους πελάτες του αγαθά πριν του ζητηθούν. Ωστόσο, έχει αξίες που καθοδηγούν τις επιλογές του και που λειτουργούν ως κριτής προς αυτές.
5. Αντίληψη, οριοθέτηση
Βασικό συστατικό είναι να θέτει όρια στους πελάτες του και παραμένει ψύχραιμος σε δύσκολες στιγμές. Ο καταξιωμένος επαγγελματίας έχει τη μοναδική ικανότητα να εκτονώνει τις όποιες εντάσεις, θέτοντας στις υπηρεσίες του τη λεκτική και μη επικοινωνία και να καταλαβαίνει τα συναισθήματα των γύρω του, ώστε να τους παρέχει ό,τι τους είναι απαραίτητο εκείνη τη στιγμή. Εκείνο, όμως, που είναι ζωτικής σημασίας για την επιχείρησή του είναι να είναι ξεκάθαρος με τους πελάτες του ως προς το τι παρέχει και τι όχι. Δεν τα κάνει όλα και συμφέρει, αντίθετα ειδικεύεται και θέτει όρια στις απαιτήσεις τους.
6. «Αυτοαποκάλυψη»
Η «αυτοαποκάλυψη» θέλει θάρρος και δε σηματοδοτεί αδυναμία, αλλά δύναμη. Ο άνθρωπος που θα παραδεχθεί πιθανές λανθασμένες κινήσεις και θα αναγεννηθεί μέσα από τις αποτυχίες του είναι σίγουρο ότι θα πετύχει στην πορεία. Άλλωστε, οι αποτυχίες είναι δεδομένες αργά ή γρήγορα στη ζωή μας. Το θέμα έγκειται πώς θα αντιδράσουμε στις αποτυχίες αυτές. Ο χρόνος είναι περιορισμένος και ο άνθρωπος που πετυχαίνει στην εργασία του κατανοεί ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για μοιρολατρίες. Έτσι δρα γρήγορα και επιδιώκει να ξεπερνά μαζί με τις αποτυχίες και τον εαυτό του.
7. Γενναιοδωρία
Επιβραβεύει όσους το αξίζουν, στηρίζει όσους χρειάζονται παραπάνω βοήθεια και τους ανταμείβει ανάλογα με τη συνολική τους προσφορά στην επιχείρηση. Ένας αξιόλογος επιχειρηματίας πάντα λαμβάνει υπόψιν του το ανθρώπινο δυναμικό που απαρτίζει την επιχείρησή του και ακούει τους προβληματισμούς του, ενώ παράλληλα το βοηθά να εξελιχθεί μαζί του και του παρέχει τρόπους (σεμινάρια, μπόνους), ώστε να γίνει πιο αποδοτικό. Κάποιοι μάλιστα κανονίζουν και σπα, μασάζ ή παρεμφερείς υπηρεσίες για να το επιτύχουν αυτό. Απίστευτο;
8. Πάθος
Εάν είσαι αυτός ο άνθρωπος που αγαπά την εργασία του και δεν τη θεωρεί απλώς μια δουλειά, σίγουρα θα το ξέρεις. Για να διαπρέψεις στο χώρο των επιχειρήσεων, αλλά και γενικότερα, επιβάλλεται να έχεις πάθος με το αντικείμενό σου! Πρέπει κάθε μέρα που περνά να λες στον εαυτό σου «σήμερα θα πετύχω, τώρα είναι η στιγμή μου! Μπορώ!». Πρέπει να το φωνάζεις τόσο δυνατά που να σου γίνει βίωμα.
Μπορεί πολλοί να μην είστε επιχειρηματίας, είστε σίγουρα όμως πωλητές, αφού «πουλάτε» τον εαυτό σας καθημερινά στις διαπροσωπικές και εργασιακές σας σχέσεις. Ο Ογκ Μαντίνο στο εξαιρετικό του βιβλίο Ο Μεγαλύτερος Πωλητής στον Κόσμο συνοψίζει επακριβώς όσα χρειάζεται να έχει ένας επιτυχημένος πωλητής. «Θα επιμείνω μέχρι να πετύχω. Δε γεννήθηκα σ’ αυτόν τον κόσμο για να αποτύχω. Γεννήθηκα για να θριαμβεύσω, για να γιορτάζω νίκες, κι όχι για να κλαψουρίζω και να μεμψιμοιρώ!». Ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας, ένας επιτυχημένος άνθρωπος «πάντα θα αναζητά το σπόρο του θριάμβου σε κάθε αντιξοότητα». Ένας καλός επιχειρηματίας, δρα τώρα, σέβεται τον εαυτό και τους πελάτες του και έχει απόλυτη πίστη στον εαυτό του, τολμά. Κι αν έρθει αντιμέτωπος με την απόρριψη από τους άλλους, δεν επιτρέπει ούτε στιγμή στον εαυτό του την αυτοαπόρριψη!
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.