Μπορεί ο Μάνθος Φουστάνος να ήταν ένας αλλά σίγουρα υπάρχουν και άλλοι με παρόμοιες επιλογές στον ερωτικό τομέα, άντρες και γυναίκες. Κι ενώ είναι διασκεδαστικό να παρακολουθούμε και να ασχολούμαστε με την ερωτική ζωή του είκοσι χρόνια τώρα στη μικρή οθόνη, στην αληθινή ζωή μοιάζει ανησυχητικό. Από πού πηγάζει η μόνιμη αλλαγή συντρόφων και γιατί υφίσταται;

Η συναισθηματική αστάθεια είναι πιθανό να πηγάζει από την παιδική ηλικία ή (και) να δείχνει συναισθηματική ανασφάλεια. Η μόνιμη αναζήτηση συντρόφων είναι προϊόν της ανάγκης κάποιων ανθρώπων ν’ αγαπηθούν όπως και όσο θα ήθελαν κι επειδή πιστεύουν ότι οι άλλοι δεν τους αγαπούν σε βαθμό που θα ‘ταν ιδανικό γι’ αυτούς μεταβιβάζουν την ανάγκη για αγάπη σε πρόσωπα που διαρκώς εναλλάσσονται. Κατά την ανάπτυξή μας σίγουρα δεν είναι όλα ρόδινα, αφού λίγο πολύ όλοι έχουμε κληθεί να αντιμετωπίσουμε δυσκολίες στην παιδική ηλικία, για τις οποίες έχουμε διαμορφώσει άποψη, έχουμε κατανοήσει τον λόγο που συνέβησαν και τις έχουμε αποδεχτεί. Τα ανώριμα συναισθηματικά άτομα ωστόσο δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα του τι συνέβη στα προηγούμενα χρόνια της παιδικής ηλικίας, δε δίνουν ιδιαίτερη βάση και συχνά θα τα ακούσουμε να λένε ότι δε θυμούνται σχεδόν τίποτα από αυτή. Αυτό βέβαια δε σημαίνει απαραίτητα ότι κάποιος που δε θυμάται γεγονότα του παρελθόντος είναι οπωσδήποτε ανώριμος. Την ανωριμότητα συνθέτουν και άλλοι λόγοι. Για παράδειγμα, τα ανώριμα συναισθηματικά άτομα σπάνια εμβαθύνουν σε αυτά που τους συμβαίνουν, δε «σπαταλούν» ενέργεια στο να κατανοήσουν τι έχει συμβεί στις σχέσεις τους και συχνά θα ακούσεις να λένε ότι δε θυμούνται ή ότι δεν ξέρουν τους λόγους που χώρισαν. Γενικότερα φαίνεται να μην αντιλαμβάνονται πλήρως τα γεγονότα αλλά μοιάζουν μάλλον να αποφεύγουν περαιτέρω ανάλυσή τους, με αποτέλεσμα να πέφτουν στα ίδια λάθη και να εναλλάσσουν εργασίες, φίλους και συντρόφους.

 

 

Θα μπορούσε να συνδυάσει κανείς τη «μεταγνωστική ικανότητα» που αναγνωρίζουμε στην εκπαίδευση και στις σχέσεις. Η ικανότητα αυτή αναφέρεται στην επίγνωση που έχουν οι μαθητές για τις ανάγκες, την οργάνωση και τις στρατηγικές που υιοθετούν και χρειάζονται για να κατανοήσουν κάτι αλλά και στον τρόπο που οι ίδιοι αντιλαμβάνονται την εκπαιδευτική διαδικασία. Ένας μαθητής δηλαδή είναι σε θέση να λαμβάνει στρατηγικές αποφάσεις για τον τρόπο που θα μελετήσει το υλικό του, τις σημειώσεις που θα κρατήσει, τις πληροφορίες που χρειάζεται να συλλέξει για μια εργασία, τον χρόνο που θα δαπανήσει και το πώς θα τον διαχειριστεί ώστε να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Με άλλα λόγια, ο ίδιος ξέρει καλύτερα από όλους τον τρόπο και τα εργαλεία που τον βοηθούν να μαθαίνει. Το πιο σημαντικό είναι ότι μπορεί να τα χρησιμοποιήσει και μετέπειτα στη ζωή του με τρόπο αποτελεσματικό. Ένας ενήλικας με τέτοιου είδους ικανότητες με τη σειρά του είναι σε θέση να αντιληφθεί τι έγινε στις σχέσεις του, τι λειτούργησε και τι όχι και τα γεγονότα που ίσως συντέλεσαν στον χωρισμό. Σκέφτεται κριτικά για τις αποφάσεις που πήρε εκείνος, το άλλο του μισό και από κοινού. Αυτό του δίνει τη δυνατότητα να αναστοχάζεται τα γεγονότα και να μην υποκύπτει σε παρόμοια λάθη σε επόμενες ερωτικές σχέσεις.

Μπορεί βέβαια τα συναισθηματικά ανώριμα άτομα να κατακλύζονται από το αίσθημα του ανικανοποίητου και αυτός να είναι ο λόγος που επιζητούν μόνιμα επιβεβαίωση. Έχουν διαρκώς στόχο να φλερτάρουν με κάτι νέο, να το κατακτούν και μόλις βαρεθούν δε διατάζουν να προχωρούν παρακάτω χωρίς πολλά πολλά μπερδέματα και εξηγήσεις. Έτσι, δείχνουν να αγνοούν εκούσια και ακούσια τα συναισθήματά τους αλλά και των άλλων και δεν επενδύουν σε κανέναν, με αποτέλεσμα να μην εμβαθύνουν στις σχέσεις τους.

Τα άτομα αυτά που διακατέχονται από αδυναμία να κατασταλάξουν σε κάτι και να παραμείνουν εκεί, δεν αντιλαμβάνονται ότι η σύναψη και η παραμονή σε μόνιμη σχέση δεν περιορίζει την ελευθερία τους αλλά τους επιτρέπει να συνυπάρχουν και να αναπτύσσονται παράλληλα με κάποιον άλλο άνθρωπο. Έτσι, ενώ αρχικά εμφανίζονται θετικά διακείμενοι για μια σταθερή σχέση, σταδιακά δείχνουν ότι αποφεύγουν οποιοδήποτε είδος συναισθηματικής εμπλοκής που τους δένει με τον άλλο άνθρωπο. Επιπλέον, δε φαίνεται να περνούν εποικοδομητικό και ποιοτικό χρόνο με τον εαυτό τους και αποφεύγουν να συζητούν και να αναλύουν τα συναισθήματά τους. Αντίθετα, υποτιμούν τέτοιες πρακτικές και αποφεύγουν οποιαδήποτε νύξη για να έρθουν σε επαφή με τον συναισθηματικό τους κόσμο.

Όσοι διακρίνονται από ψυχοσυναισθηματική ανωριμότητα υποσυνείδητα γνωρίζουν καλά ότι η συναισθηματική εμπλοκή δεν τους ταιριάζει και δεν τους εξυπηρετεί. Προτιμούν να αλλάζουν συντρόφους, όπως αλλάζουν τα αντικείμενα που δε θέλουν πια και γνωρίζουν καλά ότι αν κάτι είναι εύκολο είναι να φεύγουν με την πρώτη δυσκολία και να χάνουν το ενδιαφέρον τους όταν τα πράγματα περιπλέκονται. Ξέρουν επίσης καλύτερα από τον καθένα ότι «Είναι εύκολο να απομακρύνεις τους ανθρώπους. Αρκεί να μην τους πλησιάζεις». (Φερνάντο Πεσσόα)

Συντάκτης: Εύη Λεγάτου
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.