Πίσω από οτιδήποτε κάνεις κρύβεται μια πρόθεση, μια βούληση, δηλαδή, να εκπληρωθεί ένας σκοπός, που άλλοτε είναι ξεκάθαρη, όταν τη θέτεις συνειδητά, κι άλλοτε υποβόσκει χωρίς να γίνεται άμεσα αντιληπτή. Η πρόθεσή σου μπορεί να γίνεται η πυξίδα σου, το κίνητρό σου ακόμα και η δικαιολογία σου για να δράσεις ή όχι προς μια κατεύθυνση. Σε πολλές περιπτώσεις διαμορφώνει και τον τρόπο με τον οποίο θα το κάνεις. Μπορείς, δηλαδή, να επιλέξεις να ντύσεις την πρόθεσή σου είτε με έναν εγωκεντρικό είτε με έναν φιλάλληλο μανδύα. Και στις δύο περιπτώσεις, σκοπός σου είναι να καλύψεις μια ανάγκη σου, όμως ο δρόμος που θα ακολουθήσεις και τα μέσα που θα χρησιμοποιήσεις  για να το πετύχεις, διαφοροποιούνται και φυσικά μπορούν να επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα.

Τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στον κόσμο την τελευταία διετία επέφεραν πληθώρα αλλαγών στην καθημερινότητά μας, πολλές από τις οποίες ήταν απότομες, αναπάντεχες κι ανεπιθύμητες. Εξαιτίας αυτών των συνθηκών, τα επίπεδα του φόβου για ένα δυσοίωνο μέλλον αυξήθηκαν, μειώνοντας, παράλληλα, την αίσθηση της ασφάλειας. Πρόθεση των περισσότερων ανθρώπων ήταν να διατηρήσουν την ασφάλειά τους σε ένα επίπεδο που να τους ικανοποιεί. Για να το καταφέρουν αυτό, άλλοι κινήθηκαν μέσα σε ένα πιο εγωκεντρικό πλαίσιο ενώ άλλοι προτίμησαν να πάρουν αποφάσεις και να δράσουν μέσα σε ένα πιο συλλογικό πλαίσιο. Η πρόθεση και στις δυο περιπτώσεις ήταν η ίδια. Ο τρόπος, όμως, που την εκδήλωσαν, διέφερε.

Μια κοινωνική συνθήκη, όταν μάλιστα είναι και μεγάλης εμβέλειας, μπορεί να κάνει πιο ξεκάθαρη την πρόθεση των κινήσεών σου. Στις μικρές, όμως, καθημερινές αποφάσεις που περιλαμβάνουν οποιασδήποτε μορφής συναναστροφές με άλλους ανθρώπους, αυτό μπορεί να είναι πιο δυσδιάκριτο και να έχει πιο εγωκεντρικό χαρακτήρα, χωρίς ωστόσο να γίνεται εκούσια στις περισσότερες περιπτώσεις. Έτσι, έχοντας έναν στόχο, οι δράσεις σου κατευθύνονται από μια υποσυνείδητη αίσθηση του «τι θα κερδίσω εγώ» πρωτίστως.

Αν δεν αφήσεις την πρόθεση να τεθεί αυτόματα, τότε έχεις τη δυνατότητα να καλύψεις την ανάγκη σου αντικαθιστώντας την αίσθηση του «τι θα κερδίσω εγώ», που μεταφράζεται σε «τι θα πάρω», με την αίσθηση «πώς μπορώ να σε βοηθήσω», δηλαδή τι θα δώσω (και μέσα από αυτό θα πάρω). Με λίγα λόγια, εφαρμόζοντας την αξία της προσφοράς και ντύνοντας την πρόθεσή σου μ’ αυτήν, μπορείς να καλύψεις τις ανάγκες σου βοηθώντας ή συμβάλλοντας στην κάλυψη των αναγκών του άλλου. Αυτό δημιουργεί μια win-win κατάσταση και συνήθως τα αποτελέσματα που επιφέρει, τόσο σε πρακτικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο, είναι ποιοτικότερα και πιο αναβαθμισμένα σε σύγκριση με μια μονόδρομη win κατάσταση.

Για παράδειγμα, μπορεί να γράψεις μια διατριβή, ένα άρθρο, ένα βιβλίο με την πρόθεση «να πάρω καλή κριτική» ή με την πρόθεση «να προσφέρω το καλύτερο στον αναγνώστη μου». Αν θέλεις παρέα για κάπου μπορείς να σκεφτείς «πώς θα πείσω» ή «πώς θα προσφέρω μια ωραία εμπειρία», «πού θα ωφελήσει ό,τι κάνω». Αν καλέσεις κόσμο στο σπίτι σου, μπορείς να χρησιμοποιήσεις την πρόθεση «να εντυπωσιάσω» ή την πρόθεση «να ευχαριστήσω» τους καλεσμένους σου για να ολοκληρώσεις τις ετοιμασίες. Τελικά, το κείμενο θα γραφτεί, η παρέα θα βρεθεί, το κάλεσμα στο σπίτι θα γίνει. Και στις τρεις περιπτώσεις, όμως, η πρόθεση μπορεί να ορίσει τον τρόπο με τον οποίο θα εκδηλωθεί, όπως, επίσης, να επηρεάσει και το τελικό αποτέλεσμα.

Η πρόθεση που θα θέσεις και που θα σε παρακινήσει να κάνεις ή να πεις κάτι, είναι εφικτό να επηρεάσει την εξέλιξη της εμπειρίας που θα δημιουργηθεί. Πιο συγκεκριμένα, η πρόθεση να προσφέρεις, όταν την έχεις σαν φιλοσοφία ζωής, μπορεί να σου αλλάξει όλη την οπτική γι’ αυτά που κάνεις. Το αποτέλεσμα της εμπειρίας που θα βιώσεις δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστο απ’ αυτό, αφού η αίσθηση της προσφοράς μπορεί να σου χαρίσει πιο μακρόχρονη αίσθηση ικανοποίησης.

Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα κάνεις κάτι, μπορείς να αναρωτηθείς ποια είναι η πρόθεση πίσω από αυτή τη δράση. Δούναι ή λαβείν; Και τότε μπορείς πιο συνειδητά να επιλέξεις τι σε ικανοποιεί περισσότερο, δρώντας πια συνειδητά και με κατεύθυνση συγκεκριμένη.

 

Θέλουμε και τη δική σου άποψη!

Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!

Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!

Συντάκτης: Ευαγγελία Θεοδωρούδα
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου