Ποιος δεν έχει γελάσει, τραγουδήσει, συγκινηθεί, βλέποντας ξανά και ξανά αυτές τις μοναδικές ταινίες του τετραπέρατου Walt Disney; Όποιος πει το αντίθετο είναι μεγάλος ψεύτης. Μεγαλώσαμε με όλα αυτά τα υπέροχα κινούμενα σχέδια και βρίσκαμε προφάσεις μεγαλώνοντας να μυήσουμε τα ξαδερφάκια μας-ανιψάκια μας σε αυτόν τον πολύχρωμο, μαγικό κόσμο. Ποιος είναι όμως αυτό ο μάγος των κινουμένων σχεδίων και τι ξέρουμε για εκείνον;
Ο Walt Disney, συγκεκριμένα Walter Elias Disney, γεννημένος στις 5 Δεκεμβρίου 1901, στο Σικάγο, ήταν Αμερικανός παραγωγός κινηματογραφικών και τηλεοπτικών εικόνων και σόουμαν, διάσημος ως πρωτοπόρος στα κινούμενα σχέδια κι ως δημιουργός τέτοιων χαρακτήρων κινουμένων σχεδίων όπως ο Μίκυ Μάους κι ο Ντόναλντ Ντακ. Σχεδίασε επίσης την Disneyland, ένα τεράστιο πάρκο ψυχαγωγίας που άνοιξε κοντά στο Λος Άντζελες το 1955 και πριν από το θάνατό του είχε αρχίσει να χτίζει ένα δεύτερο τέτοιο πάρκο, το Walt Disney World, κοντά στο Ορλάντο της Φλόριντα. Η Disney Company που ίδρυσε, έχει γίνει ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους ψυχαγωγίας στον κόσμο.
Ο Walter Elias Disney ήταν ο τέταρτος γιος του Elias Disney, ενός ξυλουργού και της συζύγου του, Flora Call, που ήταν δασκάλα σε δημόσιο σχολείο. Όταν ο Walt ήταν βρέφος, η οικογένεια μετακόμισε σε ένα αγρόκτημα κοντά στο Marceline του Μιζούρι, μια τυπική μικρή πόλη του Midwestern, η οποία λέγεται ότι έδωσε την έμπνευση και το πρότυπο για το Main Street της Disneyland. Εκεί ο Walt ξεκίνησε τις σπουδές του κι έδειξε για πρώτη φορά γούστο κι ικανότητα στο σχέδιο και τη ζωγραφική με κραγιόνια και ακουαρέλες. Ο νεαρός Γουόλτ άρχισε να σπουδάζει κινούμενα σχέδια δια αλληλογραφίας κι αργότερα παρακολούθησε μαθήματα στο Ινστιτούτο Τέχνης του Κάνσας Σίτι και στη Σχολή Σχεδίου.
Το 1917 οι Disney μετακόμισαν πίσω στο Σικάγο κι ο Walt μπήκε στο γυμνάσιο McKinley, όπου τράβηξε φωτογραφίες, έκανε σχέδια για το σχολικό έντυπο κι ασχολήθηκε με τη γελοιογραφία, γιατί ήλπιζε να πετύχει τελικά μια δουλειά ως σκιτσογράφος εφημερίδων. Η πρόοδός του διακόπηκε από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, στον οποίο συμμετείχε ως οδηγός ασθενοφόρου για τον Αμερικανικό Ερυθρό Σταυρό στη Γαλλία και τη Γερμανία.
Επιστρέφοντας στο Κάνσας Σίτι το 1919, βρήκε περιστασιακή απασχόληση ως συντάκτης σε εμπορικά στούντιο τέχνης, όπου γνώρισε τον Ub Iwerks, έναν νεαρό καλλιτέχνη του οποίου τα ταλέντα συνέβαλαν σημαντικά στην πρώιμη επιτυχία του Walt. Οι Disney και Iwerks ξεκίνησαν ένα μικρό δικό τους στούντιο κι απέκτησαν μια μεταχειρισμένη κινηματογραφική κάμερα με την οποία γύρισαν διαφημιστικές ταινίες κινουμένων σχεδίων ενός και δύο λεπτών για διανομή στις τοπικές αίθουσες. Έκαναν επίσης μια σειρά από σκίτσα κινουμένων σχεδίων που ονομάζονταν Laugh-O-grams και την πιλοτική ταινία για μια σειρά παραμυθιών διάρκειας 7 λεπτών που συνδύαζαν ζωντανή δράση και κινούμενα σχέδια, το Alice in Cartoonland.
Ένας διανομέας ταινιών της Νέας Υόρκης εξαπάτησε τους νεαρούς παραγωγούς, όμως και η Disney αναγκάστηκε να κηρύξει πτώχευση το 1923. Ο ίδιος μετακόμισε στην Καλιφόρνια για να ακολουθήσει καριέρα κινηματογραφιστή, αλλά η έκπληξη της επιτυχίας της πρώτης ταινίας Alice ανάγκασε τον Disney και τον αδελφό του Roy ν’ ανοίξουν ξανά το κατάστημα στο Χόλιγουντ. Με τον Roy ως διευθυντή επιχείρησης, η Disney ξανάρχισε τη σειρά Alice, πείθοντας τον Iwerks να έρθει μαζί του και να βοηθήσει στη σχεδίαση των κινουμένων σχεδίων. Τότε ήταν που επινόησαν έναν χαρακτήρα που ονομαζόταν Oswald the Lucky Rabbit.
Το 1927, λίγο πριν από τη μετάβαση στον ήχο στις κινηματογραφικές ταινίες, ο Disney κι ο Iwerks πειραματίστηκαν με έναν νέο χαρακτήρα—ένα χαρούμενο, ενεργητικό κι άτακτο ποντίκι που ονομαζόταν Μίκυ. Αναγνωρίζοντας πλήρως τις δυνατότητες για ήχο σε ταινίες κινουμένων σχεδίων, η Disney δημιούργησε γρήγορα ένα καρτούν Μίκυ Μάους εξοπλισμένο με φωνές και μουσική, με τίτλο Steamboat Willie. Το επόμενο έτος, η Disney ξεκίνησε μια νέα σειρά με τίτλο Silly Symphonies με μια εικόνα στην οποία ένας σκελετός υψώνεται από το νεκροταφείο και κάνει έναν γκροτέσκο, κραυγαλέο χορό.
Η αυξανόμενη δημοτικότητα του Μίκυ Μάους και της κοπέλας του, Μίνι, ωστόσο, επιβεβαίωσε την προτίμηση του κοινού. Αξιοσημείωτο επίσης, πως ο ίδιος ο Disney χάριζε τη φωνή του στον Μίκυ μέχρι το 1947. Αυτή η δημοτικότητα οδήγησε στην εφεύρεση άλλων χαρακτήρων ζώων, όπως ο Ντόναλντ Ντακ και τα σκυλιά Πλούτο και Γκούφι. Αργότερα, ο Disney παρήγαγε μια άλλη ταινία μικρού μήκους, το “The Three Little Pigs”, ενώ ο Disney συνέχιζε να κάνει ταινίες μικρού μήκους που παρουσίαζαν τους ανθρωπόμορφους χαρακτήρες των μικρών του ζώων. Στο εξής επρόκειτο να αναπτύξει μια μεγάλη ποικιλία ταινιών ψυχαγωγίας μεγάλου μήκους, όπως ο Πινόκιο (1940), ο Ντάμπο (1941) κι ο Μπάμπι (1942).
Η Disney παρήγαγε επίσης μια εντελώς ασυνήθιστη και συναρπαστική ταινία, την πολυτμηματική και στυλιζαρισμένη Fantasia (1940), στην οποία φιγούρες κινουμένων σχεδίων και χρωματικά σχέδια κινούνταν με τη μουσική των Igor Stravinsky, Paul Dukas, Pyotr Ilyich Tchaikovsky κι άλλων. Το 1940 ο Disney μετέφερε την εταιρεία του σ’ ένα νέο στούντιο στο Μπέρμπανκ της Καλιφόρνια, εγκαταλείποντας το παλιό εργοστάσιο που καταλάμβανε στις πρώτες μέρες της ανάπτυξης. Τα υπόλοιπα, είναι ιστορία.
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου