Ένα δίπλωμα οδήγησης είναι για πολλούς το εισιτήριο για την ελευθερία κι ένας τρόπος να μπορέσουν να πατήσουν στα πόδια τους. Με την οδήγηση, πλέον θα είναι κύριοι του εαυτού τους και θα μπορούν να εξυπηρετούν μόνοι τα θέλω τους. Δε θα έχουν πλέον την ανάγκη να στηρίζονται σε κάποιον άλλον για τις μετακινήσεις τους. Η ευελιξία που σου παρέχει η οδήγηση είναι, άλλωστε, μοναδική. Θέλεις να πας 2 η ώρα το βράδυ βόλτα; Τι καλύτερο, τι πιο χαλαρωτικό από το να παίρνεις το αμάξι σου, δυο καλά φιλαράκια και να κάνεις ατελείωτες βόλτες; Από την άλλη εκτός από το κομμάτι της διασκέδασης και της ανεξαρτησίας, η απόκτηση ενός διπλώματος οδήγησης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για μερικούς έτσι ώστε να μπορέσουν να εργαστούν και για άλλους πάλι απαραίτητο για την καθημερινή τους διαβίωση. Δεν είναι βέβαια το ίδιο εύκολο για όλους να πάρουν την απόφαση να αποκτήσουν το πολυπόθητο έγγραφο, ακόμα και να οδηγήσουν στην πράξη μετά την απόκτησή του. Σας παρουσιάζω λοιπόν 10 facts που πρέπει να γνωρίζετε- και πιθανώς αναρωτιέστε- ως υποψήφιοι και γιατί όχι κι ως κάτοχοι ενός διπλώματος οδήγησης:
1. Δεν μπορούν όλες οι σχολές οδηγών να σου μάθουν να οδηγείς σωστά. Πρώτα απ’ όλα οφείλεις να κάνεις την έρευνά σου, να ρωτήσεις φίλους και γνωστούς, να τσεκάρεις τις κριτικές για κάθε σχολή που σε ενδιαφέρει και γενικά να ψαχτείς. Όλα είναι σημαντικά κατά την επιλογή σου. Το να διαλέξεις μια αξιόλογη σχολή οδηγών είναι και το πρώτο βασικό βήμα.
2. Το να οδηγείς είναι μεγαλύτερη ευθύνη απ’ ότι νομίζεις. Πριν βγεις στους δρόμους οφείλεις να αντιληφθείς ότι αυτό που πας να κάνεις είναι κάτι ιδιαίτερα σημαντικό. Όταν οδηγείς έχεις ευθύνη όχι μόνο για τον εαυτό σου αλλά και για τους υπόλοιπους οδηγούς στον δρόμο, για τους πεζούς, για τα ζωάκια και γενικά για ό,τι υπάρχει γύρω σου. Γι’ αυτό λοιπόν, οφείλεις να επιδείξεις σοβαρότητα και να έχεις συνειδητοποιήσει αυτό που πας να κάνεις.
3. Να πιστεύεις στον εαυτό σου αλλά όχι τόσο που να αποκτήσεις έπαρση. Για να καταφέρεις τελικά, τόσο να πάρεις το δίπλωμα, όσο και να οδηγήσεις συνειδητά, επιβάλλεται να πιστεύεις σε εσένα τόσο, ώστε να μη σε πιάνει κρίση πανικού στο τιμόνι, κι όχι τόσο ώστε να πιστεύεις πως τίποτα δε θα συμβεί.
4. Δυστυχώς, από όσα μαθαίνεις τα μισά και περισσότερα δεν τηρούνται στους δρόμους. Οπότε εσύ από την πλευρά σου προσπάθησε να μάθεις να οδηγείς όσο πιο σωστά και με τον νόμο γίνεται και όχι με το «πως οδηγεί η πλειοψηφία». Αφού οι νόμοι τυπικά δε βοηθούν και δεν ενθαρρύνουν τη σωστή οδήγηση για να διασφαλίσουν την ασφάλεια στο οδικό δίκτυο, η τελευταία ελπίδα είναι να το κάνουν έστω οι νέοι οδηγοί.
5. ITS OK, να μην πάρεις τα σήματα/ το δίπλωμα με την πρώτη. Πίστεψέ με συμβαίνει συχνότερα απ’ όσο φαντάζεσαι. Σίγουρα αυτή η απειροελάχιστη «αποτυχία» όπως σου μοιάζει, σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι δεν είσαι καλός/η στην οδήγηση. Ίσα ίσα οφείλεις να το δεις σαν ευκαιρία να κάνεις περισσότερη προσπάθεια. Δυστυχώς, το σύστημα είναι έτσι και είναι πολύ εύκολο να κοπείς τόσο στα σήματα, όσο και στην πορεία.
6. Μιλώντας για «σύστημα», ναι, κι όμως μπορείς να περάσεις στην οδήγηση χωρίς το πασίγνωστο λάδωμα. Αρκεί μόνο να προετοιμαστείς σωστά, να κρατήσεις μόνο το παραγωγικό άγχος, να μην πανικοβληθείς και να δώσεις τις εξετάσεις.
7. Δε χρειάζεται να έχεις μάθει από πριν πώς να οδηγείς από κάποιο άτομο της οικογένειάς σου. Σε ορισμένες- αλλά λιγοστές- περιπτώσεις το να μάθεις από τον μπαμπά σου, ή τον θείο σου για παράδειγμα και μετά να πας υποψιασμένος να δώσεις για δίπλωμα λειτουργεί ευεργετικά. Μπορεί έτσι να νιώθεις πιο σίγουρος/η για τον εαυτό σου και να αποδόσεις άψογα. Ωστόσο, συνήθως ο τρόπος που πρέπει να οδηγείς είναι ολίγον τι διαφορετικός αν τον μάθεις από έναν έμπειρο οδηγό (που στην τελική δεν είναι δάσκαλος), από το να τον μάθεις από τον δάσκαλο οδήγησης. Γι’ αυτό συμβουλή μου είναι, εάν θέλεις να οδηγήσεις, να πας όσο το δυνατόν νωρίτερα σε μια σχολή. Όχι ότι η θεία σου η Τούλα δεν οδηγεί σωστά επειδή ξέχασε να σου πει πόσο σημαντικό είναι να είσαι στη λωρίδα σου για να μην πέσεις πάνω στο διπλανό αυτοκίνητο, προς θεού. Απλά, στη σχολή είναι 100% σίγουρο ότι θα σου μάθουν όλα όσα πρέπει, με τη σειρά που πρέπει. Και δε θα σε πανικοβάλουν κιόλας.
8. Το αν οδηγείς καλά ή όχι δεν έχει να κάνει ούτε με το φύλο, ούτε με την ηλικία σου. Έχει να κάνει με τα αντανακλαστικά, την προσοχή και την και τις γνώσεις που έχεις πάνω σε αυτό το κομμάτι.
9. Μόλις πάρεις το δίπλωμα είναι απαραίτητο να έχεις ή να αποκτήσεις άμεσα το πρώτο σου αυτοκίνητο, ώστε να μπορέσεις άμεσα να κάνεις επιπλέον εξάσκηση. Δυστυχώς, όσο περισσότερο το αφήσεις θα σε αφήσει κι αυτό. Η οδήγηση μαθαίνεται με πράξη και θα χρειαστείς το πρώτο σου αμάξι για να το κάνεις. Και καλύτερα να είναι μεταχειρισμένο.
10. Τελευταίο και το πιο σημαντικό. Η σχέση σου ακόμη και με τον/τη δάσκαλο/α οδήγησης θέλει χημεία. Όπως όλες οι ανθρώπινες σχέσεις, η σχέση που θα έχεις με τον άνθρωπο που θα σου μάθει να οδηγείς, που θα σε εκπαιδεύσει να κάνεις κάτι τόσο «νέο» και τόσο σημαντικό για τη ζωή σου, πρέπει να είναι μια σχέση αμοιβαίου σεβασμού κι εμπιστοσύνης. Και οι δύο πλευρές επιβάλλεται να δείχνουν συνέπεια στα μαθήματα, να διατηρούν την ευγένεια, να διαμορφώσουν ένα όμορφο κλίμα στα μαθήματα και να προσφέρουν ο ένας στον άλλον. Ένας καλός δάσκαλος πρέπει να προσπαθεί να εμπνέει εμπιστοσύνη και θαυμασμό στους μαθητές του.
Γι’ αυτό λοιπόν αν νομίζεις ότι ήρθε η στιγμή καν’ το, ακολούθησε τα βήματα και η επιτυχία σου να βγεις στους δρόμους είναι βέβαιη!
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου