Οι εργαζόμενοι στην εστίαση ακολουθούν, αν όχι το πιο δύσκολο, τότε σίγουρα ένα από τα πιο δύσκολα επαγγέλματα. Ειδικότερα την περίοδο των γιορτών, όταν οι υπόλοιποι παίρνουν την άδειά τους, ξεκουράζονται, χαλαρώνουν κι ετοιμάζουν βαλίτσα για διακοπές, εκείνοι αντ’ αυτού προετοιμάζονται για υπερωρίες, δουλειά ακόμη και χωρίς ρεπό για πολλές μέρες, διαλείμματα με άγχος, πίεση, φασαρία, απαιτητικούς εργοδότες και πελάτες με τα μυαλά στα κάγκελα. Κι αυτά είναι λίγα μόνο από αυτά που έχουν να αντιμετωπίσουν όσοι εργάζονται σε εστιατόρια, καφέ, ζαχαροπλαστεία, φούρνους, αλλά και πόσα άλλα καταστήματα που δεν κλείνουν τις ημέρες των εορτών.

Υπό αυτές τις δύσκολες και για γερά νεύρα συνθήκες, υπάρχουν κι ορισμένες συμπεριφορές ανεπίτρεπτες, απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους που δίνουν και την ψυχή τους για να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν όλους εμάς, τις όμορφες μέρες αυτές των γιορτών. Γι’ αυτό λοιπόν παρακάτω θα αναφέρουμε μερικά tips για να μπορέσουμε όλοι να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας, είτε είμαστε πελάτες είτε είμαστε εργαζόμενοι.

Ορίστε λοιπόν τι να μην κάνεις τούτες τις όμορφες εορταστικές ήμερες:

 

1. Μη βιάζεσαι

Θυμήσου ότι προσπαθούν να σε εξυπηρετήσουν στο μέγιστο. Το να μην εφαρμόζεις τη σειρά στα μαγαζιά, να είσαι νευρικός, να απαιτείς παραπάνω ταχύτητα, μόνο προβλήματα και εντάσεις μπορεί να δημιουργήσει. Ξεκίνα λίγο πιο νωρίς από το σπίτι, λοιπόν, αν ο χρόνος σου είναι περιοργισμένος, ή απλώς περίμενε υπομονετικά.

 

2. Μην είσαι αγενής

Αυτή η συμβουλή μας αφορά όλους, όποιος κι αν είναι ο ρόλος μας. Ας προσπαθήσουμε απλώς να είμαστε ευγενικοί και να επικοινωνούμε ήρεμα και με χιούμορ σε αυτές τις όμορφες και συνάμα δύσκολες, για κάποιους, ημέρες. Επιπλέον, ας αποφύγουμε να δημιουργήσουμε θέμα με το παραμικρό, ή φασαρίες στα μαγαζιά. Όσο και αν αντιμετωπίζει κανείς τις δικές του δυσκολίες, δεν έχει το δικαίωμα να ξεσπά στους ανθρώπους που έχουν την καλοσύνη να του προσφέρουν ό,τι χρειάζεται. Όλοι παλεύουν, όλοι δυσκολεύονται και όλοι προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο δυνατό.

 

3. Δώσε και κανένα φιλοδώρημα παραπάνω

Δυστυχώς, οι εποχές είναι δύσκολες και τα οικονομικά ζητήματα δυσκολεύουν τις ζωές πολλών. Ωστόσο, όταν πας για ένα καφέ, ένα γλυκό, ένα ποτό, είναι αρκετά όμορφο να προσφέρεις ένα -έστω και μικρό- φιλοδώρημα στους ανθρώπους που σε βοηθούν να περάσεις καλά τις γιορτές σου. Κάνε το καλό και ρίξ’το στον γιαλό λοιπόν.

 

4. Mην ξεχνάς τα «καλημέρα», «καλησπέρα», «καλή συνέχεια»

Κάτι παραπάνω από απαραίτητο όταν μπαίνεις σ’ έναν χώρο είναι να χαιρετήσεις. Υιοθέτησε την τακτική αυτή γενικά στη ζωή σου και παρατήρησε με πόσο περισσότερους εξίσου ευγενικούς ανθρώπους θα έχεις καθημερινές επαφές. Και πού ξέρεις, μπορεί να οδηγήσει αυτό και σε μια ενδιαφέρουσα νέα γνωριμία!

 

5. Μην κάνεις 18 χρόνια να παραγγείλεις

Ένα βασικό στοιχείο που πολλοί αμελούν είναι το κομμάτι της επικοινωνίας. Πέραν της κλασικής καλησπέρας που αναφέρθηκε, είναι σημαντικό να λες στον υπάλληλο τι ακριβώς χρειάζεσαι. Το να του δείχνεις κάτι χωρίς να μιλάς, να τον έχεις να περιμένει μέχρι να αποφασίσεις, ή να τον στέλνεις 6 φορές στην κουζίνα, είναι απλώς αγενές. Για να μην εμπίπτεις λοιπόν στην κατηγορία των πελατών που κανείς δε θέλει να εξυπηρετήσει, προσπάθησε να βρεις τις κατάλληλες απλές και βασικές λέξεις, για να ζητήσεις αυτό που θες από τον υπάλληλο.

 

6. Μην έχεις ύφος

Η συγκεκριμένη, βεβαίως, πρόταση αναφέρεται τόσο σε πελάτες όσο και σε εργαζομένους. Ούτε οι πελάτες έχουν τη διάθεση να βλέπουν ότι στο μαγαζί που πηγαίνουν για να διασκεδάσουν οι εργαζόμενοι, λόγω της πίεσης, έχουν «μούτρα μέχρι το πάτωμα», εκνευρισμό κι απέχθεια στη δουλειά τους, ούτε αντίστοιχα οι εργαζόμενοι έχουν τη διάθεση μέσα στην κούρασή τους να βλέπουν από τους πελάτες πρόσωπα δύστροπα ή θυμωμένα. Δεν κοστίζει τίποτα να προσπαθήσεις να κάνεις κάποιον να χαμογελάσει με το δικό σου χαμόγελο. Άλλωστε η χαρά είναι μεταδοτική και χρειάζεται σε όλους.

Δώστε λίγη αγάπη παραπάνω αυτές τις μέρες και μην ξεχνάτε ότι οι εργαζόμενοι στην εστίαση στερούνται αυτά τα οποία οι υπόλοιποι περιμένουμε όλο τον χρόνο να ζήσουμε.

Συντάκτης: Βάσω Καπνιάζη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου