Η αποτυχία κι η απόρριψη είναι δύο λέξεις από τις εκατομμύρια που υπάρχουν στο λεξικό οποιασδήποτε γλώσσας. Η καθεμιά αποτελείται από οχτώ γράμματα. Τίποτα παραπάνω τίποτα λιγότερο. Αυτό που έχει σημασία είναι ο τρόπος με τον οποίο τις μεταφράζεις ή –έστω– τις παραφράζεις μέσα στο μυαλό σου.
Σκέψου μια δική σου πράξη που την έχεις εκλάβει ως αποτυχία ή απόρριψη. Ένας τρόπος που χρησιμοποιούν οι ψυχολόγοι για ν’ αναλύσουν το βαρύ συναίσθημα της ήττας είναι να κάνουν μια πολύ απλή ερώτηση: «Μπορείς να μου αποδείξεις την αποτυχία ή την απόρριψη που βιώνεις με στοιχεία;». Σκέψου λίγο. Προσπάθησε να βρεις αποδεικτικά που να επιβεβαιώνουν ότι αυτό που πέρασες επαληθεύεται μέσα σε λίγες φράσεις.
Κι αν κατάφερες να το περιγράψεις –ίσως δραματικά–, μήπως τελικά αυτό που βιώνεις ως αποτυχία ή απόρριψη θα μπορούσε να αντικατασταθεί από άλλες λέξεις όπως προσπάθεια ή ευκαιρία; Μήπως απλά χρειάζεται να κάνεις ακόμη μία ή πέντε ή εκατό απόπειρες για να πετύχεις κάτι που θέλεις, γιατί όταν στην αρχή το επιχείρησες δεν ήταν η καλύτερη στιγμή για να πραγματοποιηθεί;
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν μια προσπάθειά μας να μην επιτευχθεί, είτε αυτό αφορά εξωτερικές ή εσωτερικές επιρροές. Μπορεί να μην είσαι κατάλληλα προετοιμασμένος. Μπορεί, πάνω εκεί που αποφάσισες να δράσεις για κάποιο εγχείρημα, να βρέθηκε κάποιος καλύτερος από σένα τη δεδομένη χρονική στιγμή. Ωστόσο, αυτό είναι προς όφελος σου γιατί ο εχθρός του καλού, όπως λένε, είναι το καλύτερο. Ένας δυνατός αντίπαλος πρέπει να μας πεισμώνει και να μας κινητοποιεί, όχι να μας θλίβει και να μας αδρανεί.
Τι είναι αυτό που προσπάθησες να πετύχεις αλλά δεν είχες τα αποτελέσματα που ήθελες; Το ποθούσες όντως αρκετά ώστε να αφιερώσεις τον απαραίτητο χρόνο και κόπο για να το πραγματοποιήσεις; Θυσίασες όσα έπρεπε ανάλογα με το μέγεθος της επιθυμίας σου;
Πάρα πολλοί διάσημοι εφευρέτες, άνθρωποι της τέχνης και των γραμμάτων, συγγραφείς, επιχειρηματίες έχουν στο ιστορικό τους εκτός από μεγάλες και φαντασμαγορικές νίκες κι αρκετές ήττες. Φαντάσου όταν απέρριπταν τον Walt Disney λέγοντας του ότι στερείται φαντασίας, να τους πίστευε και να αποδεχόταν την άποψή τους; Αντίθετα, κατάφερε να σταθεί στο ύψος του και να αντιμετωπίσει όποια απόρριψη ή αποτυχία βρέθηκε στον δρόμο του.
Το πάθος του και η πίστη του σε αυτό που ήθελε να κάνει ήταν τόσο μεγάλα ιδανικά για εκείνον, που σίγουρα κανένας δε θα μπορούσε να τον σταματήσει, μόνο και μόνο επειδή είχε μια διαφορετική άποψη από τη δική του. Διαφορετική. Όχι αρνητική. Καταλαβαίνεις τη διαφορά ανάμεσα στις λέξεις; Οποιοδήποτε αρνητικό συναίσθημα μπορεί να σου προκαλέσει μια λέξη, υπάρχει πάντα κάποια άλλη πιο ικανή για να την αντικαταστήσει και τελικά να μετατρέψει τον όποιο αρνητισμό σε θετικότητα κι αισιοδοξία.
Ο τρόπος που διαχειρίζεσαι την άποψη των άλλων δείχνει και το πόσο η γνώμη τους θα καταφέρει να σε αποτρέψει από αυτό που έχεις οραματιστεί να πετυχαίνεις. Το μέλλον σου είναι μόνο στον δικό σου έλεγχο και στα δικά σου χέρια. Κανένας άλλος δεν μπορεί να σου στερήσει κάτι ή να σε σταματήσει απ’ το να γίνεις αυτό που έχεις ονειρευτεί, εκτός από τον ίδιο σου τον εαυτό, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος σύμμαχός σου.
Βέβαια, μπορεί, αν δε χειριστείς σωστά τις εσωτερικές σου σκέψεις κι ανασφάλειες, να δημιουργήσεις ο ίδιος σαμποτάζ στον εαυτό σου κάνοντάς τον –άθελά σου– εχθρό. Κι αν ο φόβος σου για το άγνωστο σε σταματάει και σε απομακρύνει απ’ τα όνειρά σου, στην ουσία είναι απλώς μια απάτη του μυαλού σου που δε χρειάζεται να λαμβάνεις και πολύ στα σοβαρά.
Δεν εκτιμάς τη γλύκα της επιτυχίας, αν δεν έχεις γευτεί πρώτα την πίκρα της αποτυχίας. Κανένα μεγάλο επίτευγμα δεν πραγματοποιήθηκε με την πρώτη ή τουλάχιστον αν δεν το δοκίμαζε ο δημιουργός του ξανά και ξανά, αδιάκοπα, μέχρι να μπορέσει να το υλοποιήσει άρτια. Κανένα μεγάλο μυαλό δεν έλαμψε υπερπηδώντας το αρχικό στάδιο όπου το όνειρό του ακόμα ήταν άγουρο και μικρό.
Κι έπειτα, κανένας δεν μπορεί να σταματήσει την ανάγκη ενός ανθρώπου να μεγαλουργήσει, όσο ο ίδιος μέσα του έχει την ικανότητα και τη δύναμη να πετύχει τους στόχους του, έχοντας ακλόνητη αυτοπεποίθηση και πίστη στις δυνατότητές του.
Επιμέλεια κειμένου: Μάιρα Τσιρίγκα