Η Δέσποινα Βανδή γεννήθηκε στις 22 Ιουλίου του 1969 στο Τύμπιγκεν της Γερμανίας από οικογένεια ποντιακής καταγωγής. Σε ηλικία έξι ετών μαζί με την οικογένειά της εγκατέλειψαν την Γερμανία κι εγκαταστάθηκαν στην Καβάλα. Μπήκε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όμως η καρδιά της την οδήγησε αλλού. Παντρεμένη για αρκετά χρόνια με τον παλαίμαχο ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ Ντέμη Νικολαΐδη, απέκτησαν μαζί δυο παιδιά και πολλά χρόνια αργότερα τράβηξαν χωριστούς δρόμους, με τη Δέσποινα Βανδή να βρίσκει στο πρόσωπο του ηθοποιού Βασίλη Μπισμπίκη τον έρωτα.
Τα παιδικά της χρόνια ήταν αρκετά δύσκολα όπως κι η ίδια έχει δηλώσει σε συνέντευξή της, αλλά από μικρή ηλικία παρακολουθούσε μαθήματα τραγουδιού και φωνητικής, γιατί αγαπούσε πολύ το τραγούδι. Ξεκίνησε την καριέρα της το 1991 και για αρκετά χρόνια εργαζόταν σε νυχτερινά μαγαζιά της Θεσσαλονίκης, ενώ χρειάστηκε ν’ αλλάξει το επώνυμό της σε Βανδή για να μη μάθουν οι γονείς της ότι εργαζόταν ως τραγουδίστρια σε νυχτερινό κέντρο.
Το 1993 αφήνει τη Θεσσαλονίκη και μετακομίζει στην Αθήνα για να πλαισιώσει στα φωνητικά τον Βασίλη Καρρά που τότε εμφανιζόταν με την Καίτη Γαρμπή σε γνωστό νυχτερινό κέντρο. Ταυτόχρονα, δέχεται πρόταση να υπογράψει το πρώτο της δισκογραφικό συμβόλαιο, μ’ αποτέλεσμα να τη διεκδικούν ταυτόχρονα οι δύο μεγαλύτερες δισκογραφικές εταιρίες εκείνης της εποχής: από τη μία η Sony BMG και από την άλλη, η Minos-EMI. Τελικά τη μάχη κέρδισε η Minos-EMI και τα πρώτα της τραγούδια κυκλοφόρησαν σε δύο συλλογές: η πρώτη ήταν διασκευή στο πολύ γνωστό κομμάτι της Άντζελας Δημητρίου «Φταίει ο Έρωτας» σε μουσική Βασίλη Κελαϊδή και στίχους του Πάνου Φαλάρα και το κομμάτι «Γνωριμία» σε μουσική του Αλέξη Παπαδημητρίου και στίχους της Ελένης Γιαννατσούλια.
Το 1994 κυκλοφορεί τον πρώτο της προσωπικό δίσκο με τίτλο «Γέλα μου», ο οποίος σημειώνει μεγάλη επιτυχία από την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του. Από τον δίσκο αυτό ξεχωρίζουμε το ομώνυμο τραγούδι σε στίχους και μουσική του Βασίλη Καρρά, το διαχρονικό ντουέτο με τον Γιάννη Πάριο για το κομμάτι «Το αδιέξοδο» σε στίχους και μουσική του Βασίλη Καρρά, καθώς και το «Δεν υπάρχει τίποτα» σε στίχους και μουσική του Τόνυ Κονταξάκη.
Ο επόμενος δίσκος της Δέσποινας Βανδή κυκλοφόρησε το 1996 με τίτλο «Εσένα περιμένω». Από τον δίσκο αυτό ξεχωρίζουμε το ομώνυμο κομμάτι του δίσκου, καθώς και τα κομμάτια «Δεν πεθαίνει η αγάπη» κι «Έφυγες» του Τόνυ Κονταξάκη. Αξίζει να σημειωθεί ότι στον δίσκο συμπεριλαμβάνονται και τρία μοναδικά τραγούδια που χάρισε ο Χρήστος Νικολόπουλος στη Δέσποινα Βανδή.
Έρχεται το 1997 -και κάπου εδώ να πούμε ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή που καινούργιοι ήχοι, μελωδίες και συνθέσεις κάνουν την εμφάνισή τους- όταν συναντάει τον Φοίβο και μαζί κυκλοφορούν το πολυπλατινένιο άλμπουμ με τίτλο «Δέκα εντολές» το οποίο πούλησε πάνω από 100.000 αντίτυπα. Σαφώς μιλάμε για μεγάλες επιτυχίες όπως: «Της καρδιάς μου γιατρειά», «Νυχτολούλουδο», «Ο περιττός» και φυσικά τη μοναδική μπαλάντα «Θέλω να σε ξεχάσω». Μια συνεργασία, έντονη, που επισφραγίστηκε με μια μοναδική φιλία που έληξε άδοξα, όταν πολλά χρόνια αργότερα η Δέσποινα Βανδή, θα θελήσει να δοκιμάσει νέους ήχους από νέους συνθέτες στα τραγούδια της όπως: τον Γιώργο Θεοφάνους, τον Βασίλη Γαβριηλίδη, τον Γιώργο Σαμπάνη κ.α. Το 1998 κυκλοφορεί το hit “Σπάνια”, ενώ παράλληλα, συμμετέχει κι ως Χαρούλα στην τηλεοπτική σειρά του MEGA «Δύο Ξένοι» δίνοντάς μας μια φοβερή ερμηνεία στο «τραγούδι της ερήμου».
Το 1999 είναι η χρονιά της Δέσποινας Βανδή, καθώς κυκλοφορεί τον δίσκο «Προφητείες» σε στίχους και μουσική του Φοίβου, που έγινε χρυσός από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του και μετά από δύο εβδομάδες τριπλά πλατινένιος! Από τον δίσκο δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε κάποια συγκεκριμένα κομμάτια, καθώς όλα έγιναν μεγάλες και διαχρονικές επιτυχίες, όμως αξίζει να αναφέρουμε ότι τα τραγούδια «Στα ‘δωσα όλα», «Απαπα», «Άκρως Τολμηρό», «Χωρίς εσένα», «Ξενοδοχείο», «Γιατρικό» κι «Ούτε ένα ευχαριστώ» ξεχώρισαν στο πρώτο άκουσμα.
Το 2000 η Δέσποινα Βανδή κυκλοφορεί τον τελευταίο της δίσκο στη δισκογραφική οικογένεια της Minos-EMI με τίτλο «Υποφέρω», ο οποίος γίνεται πλατινένιος έξι φορές κι όλα τα τραγούδια του δίσκου γίνονται μεγάλες επιτυχίες. Ο δίσκος γίνεται talk of the town, ενώ παράλληλα η Δέσποινα Βανδή στο νυχτερινό κέντρο, κατά την έναρξη του σόου, εμφανίζεται ζωσμένη με λαμπάκια και ιπτάμενη να τραγουδάει το «Υποφέρω». Την ίδια χρονιά θα δώσει μια πολύ μεγάλη συναυλία στο κέντρο της Αθήνας, έξω από μεγάλη αλυσίδα δισκοπωλείων, με την οδό Σταδίου να κλείνει από τον κόσμο, με τα μέσα της εποχής εκείνης ν’ αναφέρουν ότι αυτό το έχει καταφέρει μόνο ο Ανδρέας Παπανδρέου κι η Δέσποινα Βανδή.
Το 2001, μαζί με τον Φοίβο, υπογράφουν συμβόλαιο με τη νεοσύστατη δισκογραφική εταιρία Heaven Music. Η επόμενη κυκλοφορία της θα επισφραγιστεί με μια τεράστια επιτυχία το “Γεια”, όπου τα 16 από τα 21 κομμάτια του δίσκου γίνονται τεράστιες εμπορικές επιτυχίες. Εκτός απ’ το ομώνυμο τραγούδι του δίσκου, ξεχωρίζουμε επίσης τα κομμάτια: «Ανάβεις φωτιές», «Θέλω να σε δω» σε στίχους της Ναταλίας Γερμανού, «Λάθος άνθρωπος», καθώς και τις μεγάλες επιτυχίες: «Τι κάνω μόνη μου», Δέστε μου τα μάτια», «Όλα οδηγούν σε σένα». Πολλά από τα τραγούδια του δίσκου έγιναν επιτυχίες όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε γειτονικές χώρες, όπως η Τουρκία και ο Λίβανος. Στα τέλη του 2001 η Δέσποινα Βανδή έδωσε συναυλία στη Θεσσαλονίκη με πάνω από 62.000 θεατές και βγάζει την τεράστια και διαχρονική επιτυχία «Χριστούγεννα».
Το 2002 τιμήθηκε με το βραβείο «Ελληνίδα καλλιτέχνις με τις περισσότερες πωλήσεις για το 2002» στα World Music Awards στο Μόντε Κάρλο. Ήταν η πρώτη φορά που το βραβείο αυτό δόθηκε σε Έλληνα καλλιτέχνη που ζει κι εργάζεται στην Ελλάδα. Λίγο πριν το τέλος του 2002 κυκλοφόρησε το CD-single «Άντε Γεια» που έγινε πλατινένιο. Τα τραγούδια από το «Άντε Γεια» και μερικά επιπλέον remix συμπεριλήφθηκαν στην επανέκδοση του άλμπουμ «Γεια – Special Edition», που έγινε πλατινένιο πέντε φορές ξεπερνώντας τις 280.000 πωλήσεις.
Το 2003 και λίγο πριν η Δέσποινα Βανδή φύγει για την Ισπανία, λόγω των ποδοσφαιρικών υποχρεώσεων του Ντέμη Νικολαΐδη, δίνει μια πολύ μεγάλη συναυλία στον Λυκαβηττό σε κοινό 8.000 θεατών. Μίλησε στους θαυμαστές της, λέγοντας ότι θα της λείψουν και η συγκίνηση διαδέχθηκε τις επευφημίες, τα χειροκροτήματα και τα ουρλιαχτά τους. Η ηχογράφηση της συναυλίας κυκλοφόρησε σε άλμπουμ τον χειμώνα της ίδιας χρονιάς, το οποίο έγινε πλατινένιο μέσα σε μια εβδομάδα.
Την περίοδο 2004 κυκλοφορεί τον δίσκο «Στην αυλή του παραδείσου» που έγινε πλατινένιος από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του και ξεπέρασε τις 100.000 πωλήσεις σε αντίτυπα, συνεργάζεται ξανά με τον Βασίλη Καρρά έπειτα από πολλά χρόνια για το κομμάτι «Αχάριστη και αλήτισσα», ενώ ξεχωρίζουμε και τα κομμάτια: «Happy End», «Κάν’ το αν μ’ αγαπάς», «Να τη χαίρεσαι». Η επανακυκλοφορία του έναν χρόνο μετά, της χάρισε ακόμη μία πλατίνα. Στα MAD Video Music Awards 2005 και 2006 κέρδισε από έξι βραβεία σε κάθε χρονιά κι έγινε η καλλιτέχνις με τα περισσότερα βραβεία σε δύο διαδοχικές τελετές.
Το 2007 ο Φοίβος και η Δέσποινα Βανδή κυκλοφορούν το επετειακό τους άλμπουμ με κοινή φωτογραφία, με τίτλο «Δέκα Χρόνια Μαζί». Ο δίσκος αυτός σηματοδότησε τα δέκα χρόνια συνεργασίας της με τον Φοίβο κι έγινε -τι άλλο- πλατινένιος. Από τον δίσκο ξεχωρίζουμε τα κομμάτια: «Αγάπη», «Φαντάσου απλά», «Θα ‘θελα», «Η γη κι η σελήνη», «Όταν λείπεις» και «Jambi». Το 2008 επανακυκλοφόρησε το άλμπουμ, μαζί με το τραγούδι “It’s Destiny” σε μουσική και στίχους των Φοίβου & Schiller. Ο δίσκος έγινε διπλά πλατινένιος, ξεπερνώντας τις 70.000 πωλήσεις.
Την περίοδο 2010-2019 κυκλοφορεί τους δίσκους «C’ est la vie» (2010), «Άλλαξα» (2012), «Δε με σταμάτησες» (2014), «Αυτή είναι η διαφορά μας» (2016), «Το δικό μου σινεμά» (2019). Από το 2020 μέχρι και σήμερα συνεργάζεται με τον μεγάλο συνθέτη Γιώργο Θεοφάνους και κυκλοφορεί τα EP Singles:«Ένα τσιγάρο διαδρομή» (2020), «Πέτρα» (2021), «Τα καλοκαίρια μου μισά» (2022), ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε τον EP δίσκο της «Όλα ξαναρχίζουνε μ’ εμένα» σε μουσική και στίχους του Γιώργου Θεοφάνους που συμπεριλαμβάνει πέντε καινούργια κομμάτια συνολικά, εκ των οποίων και τις πρόσφατες μεγάλες επιτυχίες «Ο φίλος» και «Που λες».
Έχει υπάρξει παρουσιάστρια του remake «Chart Show» στον Alpha και της ταξιδιωτικής εκπομπής «My Greece», κι εκτός απ’ την τηλεοπτική σειρά «Δύο ξένοι» έχει συμμετάσχει στην πορεία της καριέρας της και σε μεγάλες θεατρικές παραστάσεις και μιούζικαλ μεταξύ άλλων τα: «Mama Mia» και «Το δικό μας σινεμά». Η Δέσποινα Βανδή επίσης έχει συμμετάσχει και ως κριτική επιτροπή στα talent shows: «The Voice», «X-Factor», «Rising Star», καθώς και στο «Just The Two Of Us» που συμμετέχει μέχρι και σήμερα. Το 2021 συναντήθηκε με την Άννα Βίσση επί σκηνής στην τηλεοπτική εκπομπή «Just the 2 of us» σε μια ιστορική στιγμή, κλείνοντας όλα τα στόματα, σε μια αντιπαλότητα που μάλλον έθρεψαν τα fanclubs των καλλιτεχνών εδώ και πολλά χρόνια. Λίγες εβδομάδες μετά, η τωρινή δισκογραφική τους εταιρία Panik Records, κυκλοφορεί σε όλα τα ψηφιακά καταστήματα το άλμπουμ «Live Duets» όπου γνωρίζει τεράστια απήχηση και γίνεται για πολλές εβδομάδες Νο1 δίσκος στο Spotify, αλλά και στο YouTube.
Αντί επιλόγου: Σίγουρα το προσωπικό της αποτύπωμα στην δισκογραφία θα παραμείνει για πολλά χρόνια, σε μια καριέρα με τεράστιες επιτυχίες που θα εμπνέει τους καλλιτέχνες του αύριο. Η Δέσποινα Βανδή δεν είναι απλώς μια ερμηνεύτρια που μπορεί να τραγουδήσει κάποια κομμάτια που ταιριάζουν στη φωνή της. Είναι μια ερμηνεύτρια που μπορεί να δοκιμάσει τα πάντα και να είναι σ’ όλα εξίσου καλή. Το ευρύ φάσμα της φωνής της και το άνοιγμα των νοτών της δημιουργούν την αίσθηση του έντεχνου, ενώ το μακρύ κράτημα ορισμένων γυρισμάτων σε λαϊκά γυρίσματα, είναι ένα χαρακτηριστικό που την κατατάσσει στο πάνθεον των λαϊκών τραγουδιστών. Αποτελεί έμπνευση για πολλούς ανθρώπους εκεί έξω, ακόμη και μέσα απ’ το styling της, τα ταξίδια της, ενώ δοκιμάζεται σκληρά απ’ τα ΜΜΕ χωρίς να το βάζει κάτω, δουλεύει σκληρά για νέα πράγματα κι είναι ακούραστη, ενώ ταυτόχρονα ο χαρακτηρισμός «κόπια της Βίσση» που της απέδωσαν την αδίκησε στην πορεία της καριέρας της. Η Δέσποινα Βανδή είναι μοναδική σ’ αυτό που κάνει και δε λογαριάζει το προσωπικό κόστος, όταν κάτι δεν της ταιριάζει. Κι έχει κλείσει και μια Σταδίου, μην το ξεχνάμε αυτό.
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου