Κάθε έννοια που βλέπουμε και που πιστεύουμε πως γνωρίζουμε έχει πολλές διαφορετικές όψεις από αυτές τις οποίες έχουμε συνηθίσει. Σε μια παγκόσμια κοινωνία που «ζυγίζει» το ήθος με διαφορετικά μέτρα και σταθμά κάθε φορά, αναδύονται όροι όπως η πορνογραφία, της οποίας καταναλωτές γινόμαστε όλο και περισσότερο, καθώς και η ηθική πλευρά της βιομηχανίας του έρωτα. Θα αναρωτιόταν κανείς πώς αυτές οι δύο έννοιες, της πορνογραφίας και της ηθικής, δένουν. Η ηθική πορνογραφία αποτελεί έναν ακμάζων κλάδο της βιομηχανίας του έρωτα με πινελιές πολιτικής ορθότητας κι έρχεται να αναδείξει μια πιο ρεαλιστική απεικόνιση της ερωτικής επαφής που φαίνεται να αντιπροσωπεύει περισσότερο τον μέσο ερωτικά ενεργό άνθρωπο παρά μια φανταστική μη ρεαλιστική «φούσκα» του έρωτα που διαιωνίζεται δεκαετίες από τα κλασικά πορνό.
Η ηθική πορνογραφία, με λίγα λόγια, είναι ένας ακόμη κλάδος των ερωτικών ταινιών που ταυτόχρονα σέβεται τα δικαιώματα των εμφανιζόμενων ατόμων, προνοεί για την υγεία τους, παρέχει κατάλληλες εργασιακές συνθήκες, προβάλει τόσο τη σφαίρα της ερωτικής φαντασίας όσο και την πραγματική επαφή και προπάντων δεν καταπατάει τις προτιμήσεις όσων εργάζονται σε αυτόν τον τομέα και δεν παραβιάζει τα συμφωνηθέντα. Συνοπτικά είναι η πορνογραφία που σέβεται πάνω απ’ όλα τον άνθρωπο τον οποίο τη στηρίζει.
Σύμφωνα με στατιστικά για το 2015, η ετικέτα «ethical porn» δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής, παρ’ όλ’ αυτά έχει ήδη ένα δικό της κοινό το οποίο όλο και αυξάνεται μέχρι σήμερα. Σε σελίδες ερωτικού περιεχομένου τα δικαιώματα πολλές φορές καταπατώνται κι αυτό κέντρισε το ενδιαφέρον διαφόρων ερασιτεχνών παραγωγών ταινιών ερωτικού περιεχομένου που θέλησαν να βάλουν ένα τέλος σε έννοιες και άσχημους χαρακτηρισμούς που υποβάθμιζαν τον άνθρωπο. Υπήρχαν ούτως ή άλλως αντιδράσεις από φεμινιστικές οργανώσεις και ομάδες υπεράσπισης ανθρωπίνων δικαιωμάτων και σύμφωνα με έρευνες το 2019 οι περισσότεροι καταναλωτές πορνό προτιμούσαν να παρακολουθούν περισσότερο ρεαλιστικό περιεχόμενο που εν μέρει αντικατόπτριζε τον δικό τους ερωτικό βίο. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν ετικέτες και στήλες με περιεχόμενο που αντιπροσωπεύει καθαρά το ήθος στην πορνογραφία που έφεραν τη βιομηχανία ένα βήμα πιο κοντά στη ρεαλιστική ερωτική επαφή.
Όπως είναι φυσικό σε μια εποχή συνθηκών παγκοσμίου big brother που τίποτα δεν αφήνεται να πέσει κάτω, υπάρχει και στην ηθική πορνογραφία η ανάλογη λογοκρισία, κάτι που είναι απόλυτα φυσιολογικό. Αν υπάρχουν τόσοι οπαδοί του πορνό που παράλληλα ανησυχούν και για τις συνθήκες των συμμετεχόντων, τότε εξαρχής δε θα έπρεπε να αποφεύγουν να παρακολουθούν το συγκεκριμένο περιεχόμενο; Από την άλλη πώς είναι δυνατόν τα φετίχ να συμπίπτουν με την κατηγορία των ηθικών πορνό; Καταρχάς εάν υπάρχει αμοιβαία τάση προς φετίχ και ανάλογες πρακτικές και γενικότερα συμφωνούν όλες οι μεριές στη δημιουργία τέτοιου περιεχομένου, τότε δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Τα βίντεο που συμπεριλαμβάνονται φέρουν σήμα που επιβεβαιώνει πως προηγήθηκε αμοιβαία συμφωνία.
Το να μιλάμε για ηθική στη βιομηχανία του πορνό ακούγεται κάπως περίεργο. Συνεχίζοντας, πρόσφατη έρευνα του διακεκριμένου ψυχολόγου Δόκτορα David Ley, την οποία και συμπεριέλαβε στο βιβλίο του ανέδειξε πως οι περισσότεροι άνθρωποι που παρακολουθούν πορνό σε τακτά χρονικά διαστήματα τείνουν να αποζητούν παρόμοιες ερωτικές πρακτικές με τον ή τους συντρόφους τους. Οι άνθρωποι αυτοί μπορούν να είναι απολύτως υγιείς, ψυχολογικά ευσταθείς ή και το αντίθετο. Στην πορνογραφία μπορεί υπερβολικά εύκολα να χαθεί ο έλεγχος και να κυριαρχήσει η εκμετάλλευση ως διεγερτικό στοιχείο και παράλληλα ως παράγοντας κυριαρχίας. Αυτό δείχνουν επίσης και τα αρχέγονα ένστικτά μας.
Εν συντομία, η ηθική πορνογραφία μπορεί να αποτελεί έναν νέο κλάδο της βιομηχανίας ερωτικών ταινιών που παρά τις συνθήκες συνεχίζει να «ανθίζει» και αποτελεί μία από τις κυριότερες πηγές εσόδων σε πολλά κράτη. Η γραμμή που διαχωρίζει τις εικόνες στα πορνό με αυτές στην πραγματικότητα είναι λεπτή και χρειάζεται πειθαρχία που πρέπει να την έχει ο θεατής για να μπορεί στο μυαλό του να κάνει σωστό διαχωρισμό σε υγιή πλαίσια καθώς πολλοί τείνουν να μπερδεύουν τέτοιου είδους θεάματα με καταστάσεις της ζωής. Ο σεβασμός για τον άνθρωπο, η ασφάλεια και παράλληλα η δημιουργία περιεχομένου θα πρέπει να τεθεί ριζικά σε εφαρμογή γιατί μιλάμε για τον ανθρώπινο παράγοντα. Ας σκεφτούμε τους συνανθρώπους μας πέρα από την ευχαρίστηση ή το ενδεχόμενο κέρδος μας κι ας μην το ξεχνάμε πατώντας το play.
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.