Χάζευα προχθές στο Netflix μια ταινία με ένα ζευγάρι που ήθελε να αλληλοεξοντωθεί. Όχι και το πιο ευοίωνο πράγμα, αλλά η ταινία ήταν πραγματικά καλή. Μια μαύρη σκανδιναβική κωμωδία, που είχε όλα εκείνα τα στοιχεία που ψάχναμε ως παρέα. Από αυτήν την ταινία όμως προέκυψε μια απορία την οποία δεν μπορέσαμε να απαντήσουμε. Είναι κανόνας το ταίρι μας να μας βγάζει πάντα τον καλύτερό μας εαυτό; Σε διάφορες σχέσεις έχουμε δει ένα επικίνδυνο ένστικτο να πλημμυρίζει τα μέλη, με αποτέλεσμα μια «έκρηξη» να δημιουργείται και να παραδεχόμαστε όλοι μαζί πως «τύφλα να ‘χει η Χιροσίμα».
Η έκρηξη ξεκινάει από τη σχέση και καταλήγει να παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις. Το ζευγάρι βγάζει ο ένας στον άλλον την καταστροφή και αυτή η καταστροφή είναι που σε ένα κοινωνικό πλαίσιο δημιουργεί τον πανικό. Πολλά τέτοια ζευγάρια έχει δει η ιστορία, άλλα στην πορεία των χρόνων έγιναν θρύλοι, άλλα μεγάλοι κινηματογραφικοί έρωτες κι άλλοι και τα δύο ταυτόχρονα. Η αλήθεια είναι πως τέτοια ζευγάρια έχουν αυτή τη χολιγουντιανή εσάνς, σπάνε τη μονοτονία και τη ρουτίνα της καθημερινότητας. Αυτό γίνεται κυρίως επειδή βλέπουμε το κάτι διαφορετικό από άτομα της διπλανής πόρτας. Μπορεί να μην εγκρίνουμε την ένταση και τη δράση των ατόμων αυτών, όμως δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι αυτή η ένταση που βγάζουν κάτι μας ξυπνάει, χωρίς αυτό το κάτι να είναι απαραίτητα καλό.
Ας δούμε λοιπόν σήμερα τρία από τα πιο χαρακτηριστικά ζευγάρια που κατάφεραν να μας ανεβάσουν την αδρεναλίνη και μόνο στο άκουσμα της ιστορίας τους, είτε αυτή έφτασε στα αυτιά μας από στόμα σε στόμα, είτε από τη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.
Μπόνι και Κλάιντ
Η λίστα δεν μπορεί να αρχίσει με κανένα άλλο ζευγάρι πέρα από την Μπόνι Πάρκερ και τον Κλάιντ Μπάροου. Το ζευγάρι, που ο έρωτας και η δράση του αποτυπώθηκε και στη μεγάλη οθόνη, κάνοντάς τους διαχρονικούς. Για το ζευγάρι αυτό ο θρύλος από την πραγματικότητα απέχει αρκετά -αυτό βέβαια συμβαίνει σε όλους όσους καταφέρνουν να εξάψουν τη φαντασία μας με τέτοιον τρόπο. Οι Μπόνι και Κλάιντ μπορεί να ήταν οι αρχηγοί μιας σπείρας, όμως δεν είχαν εκείνο το ξεχωριστό μυαλό για το οποίο εκθειάστηκαν από τα τότε ΜΜΕ. Οι τίτλοι έχουν μια τάση να φουσκώνουν τα πάντα, έτσι φούσκωσαν κι αυτές τις δύο προσωπικότητες. Μπορεί να έκαναν μερικές ληστείες σε τράπεζες όμως οι κύριοι στόχοι τους ήταν μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτοκίνητα. Και αυτό γιατί ούτε μπορούσαν να υποστηρίξουν τις μεγάλες κλοπές, ούτε στόχευαν στο πολύ χρήμα. Ήθελαν απλά να περνούν την ημέρα τους με όσα έχουν. Άλλωστε, ήταν σχεδόν πάντα στο όριο της φτώχειας. Μέσα στην τετραετή δράση τους -και αφήνοντας πίσω τους μια σειρά θυμάτων τα οποία ονομάστηκαν «παράπλευρες απώλειες»- υπέκυψαν στα πυρά της τότε αστυνομίας και άφησαν τελικά τις ζωές τους μέσα στο τελευταίο κλεμμένο αυτοκίνητό τους. Οι Μπόνι και Κλάιντ -αν και έμειναν στην ιστορία ως ένα ζευγάρι κακοποιών- στόχευαν να τους θυμάται ο κόσμος ως καλλιτέχνες καθώς και οι δύο είχαν καλλιτεχνικές ανησυχίες.
Αδέρφια Χριστοφιλέα
Και γιατί τα ζευγάρια να είναι μόνο ερωτικής φύσης; Δύο αδέλφια, η Κούλα και ο Ανδρέας Χριστοφιλέας, έχουν χαρακτηριστεί οι Έλληνες Μπόνι και Κλάιντ. Τα δύο αδέλφια δρούσαν στον ελλαδικό χώρο την ίδια περίοδο που το παραπάνω θρυλικό ζευγάρι δρούσε στην Αμερική. Τέλη του 1920 λοιπόν τα δύο αδέλφια με τη σπείρα τους, τους τότε γνωστούς Ρακομπόλ, κρατούσαν την Αθήνα και τα περίχωρα ξάγρυπνα τις νύχτες με μικροκλοπές, ληστείες πλουσίων και αυτοκινήτων, καθώς στο ενεργητικό τους καταλογίζεται και μια απώλεια. Τα αδέλφια αυτά φαίνεται να διατηρούν μια ερωτικής φύσης επαφή, όπως αποκαλύφθηκε μετά τη σύλληψή τους. Με ιστορικό επιθετικότητας σε βάρος τους από τον πατέρα τους, βρήκαν τη λύση στις κλοπές, δημιουργώντας το δικό τους lifestyle. Για την Κούλα ξέρουμε ότι κάποια στιγμή βγήκε από τις φυλακές Αβέρωφ αρκετά χρόνια μετά τη φυλάκισή της, ενώ τα ίχνη του Ανδρέα αγνοούνται ακόμη και σήμερα. Μια θεωρία για τον Ανδρέα Χριστοφιλέα είναι ότι απέδρασε από τις φυλακές Χανίων -όπου είχε μεταφερθεί- στη μάχη της Κρήτης, κανείς όμως δεν είναι σε θέση να γνωρίζει κατά πόσο αυτό ισχύει.
Τζο Γκολντμπεργκ και Λοβ Κουιν
Πρωταγωνιστές της μικρής οθόνης στη σειρά YOU. Ένα πρωτότυπο ζευγάρι που μέσα από τα μάτια τους βλέπουμε τη ζωή ενός κοινωνιοπαθή. Η σειρά περιστρέφεται γύρω από τον Τζο, όμως γρήγορα κάνει την εμφάνισή της και εδραιώνεται η Love Quinn. Για το ζευγάρι η άμεση εξουδετέρωση οποιουδήποτε μπορεί να αποτελεί απειλή είναι ένδειξη αγάπης και προστασίας. Αποκτούν ένα παιδί στο οποίο θέλουν να χαρίσουν μια φυσιολογική ζωή και ταυτόχρονα προσπαθούν να του δώσουν όση αγάπη στερήθηκαν οι δυο τους. Ένας περίεργος καταστροφικός έρωτας που αρχίζει και ξεφτίζει όσο το ζευγάρι βλέπει τα κοινά χαρακτηριστικά που έχουν μεταξύ τους. Το να ξεφτίσει ένας τέτοιος έρωτας όμως φέρνει την καταστροφή και την έκρηξη στον περίγυρο, αναστατώνοντας τη νέα πόλη στην οποία επέλεξαν να μεγαλώσουν τον γιό τους. Ο τερματισμός ζωών και η μηχανορραφία, από ένα σημείο και μετά γίνονται βασικοί πυλώνες στη σχέση τους. Το θέμα είναι πως παρά τις πολύ περίεργες και διαφορετικές από τις συνηθισμένες φιγούρες με τα αρχέγονα ένστικτα, αρχίζουμε -σαν θεατές- όχι μόνο να συμπαθούμε αλλά να βρίσκουμε και ακαταμάχητο τον τρόπο σκέψης τους. Ένας έρωτας με -spoiler alert- μοιραίο τέλος, που περιγράφει απόλυτα την έκρηξη που μπορεί να δημιουργήσει ένα ζευγάρι μεταξύ του καθώς και τις συνέπειες που θα έχει όποιος μπει ανάμεσά του.
Όλα αυτά τα ζευγάρια έβγαζαν αυτήν την ένταση και αδρεναλίνη πρώτα μεταξύ τους και κατ’ επέκταση σε τρίτους. Τι και αν ήταν αληθινά πρόσωπα ή όχι, ή ακόμα αν έγιναν θρύλοι ή χάθηκαν στα κακώς κείμενα της ιστορίας, όπως τα αδέρφια Χριστοφιλέα; Πέρα από το έργο τους που κάθε άλλο παρά όμορφο ήταν, έγιναν πηγή έμπνευσης για πολύ κόσμο και η έμπνευση δεν έχει αρνητική χροιά όταν διοχετεύεται στην τέχνη.
Επιμέλεια κειμένου: Μαρία Ρουσσάκη