Καθώς το internet έχει παρεισφρήσει σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας και αφού η πληροφορία αλλά και η διαφήμιση έχει γίνει τόσο άμεση, ήταν λογικό να δημιουργηθεί μια νέα πραγματικότητα η οποία θα δάμαζε αυτή τη δύναμη προς όφελός της. Φυσικά ο λόγος για τους γνωστούς

σε όλους, πλέον, influencers. Οι influencers, με τα σημερινά δεδομένα, είναι ένας ευρύς επαγγελματικός κλάδος, έχει αρκετές πτυχές ανάλογα με την πλατφόρμα απασχόλησης του καθενός και απασχολεί μια ικανοποιητική μερίδα ανθρώπων οι οποίοι μπορούν να συντηρούνται με αυτή τους την ασχολία.

Αρχικά, το “influencing”, από το οποίο βγαίνει και ο όρος “influencer”, σημαίνει «επηρεάζω». Γίνεται αμέσως αντιληπτό ότι ο κλάδος αυτός σχετίζεται με την επιρροή που ασκούν αυτά τα πρόσωπα, στο κοινό που τους ακολουθεί. Απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει κάποιος influencer είναι να έχει κάποιο κοινό, τους ακολούθους του, δηλαδή, όπως και ένα μέσο -μια πλατφόρμα- στην οποία θα αλληλεπιδρά με το κοινό του. Ακόμα και η ανάρτηση περιεχομένου η οποία αναλογεί στα αντίστοιχα likes, τα οποία μεταφράζονται στην απήχηση που είχε το περιεχόμενο στο κοινό που προσέγγισε, εμπεριέχεται στην αλληλεπίδραση με τους ακολούθους.

Η άσκηση επιρροής δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να επηρεάζουν τους γύρω τους -είτε θετικά, είτε αρνητικά- κι αυτό ανεβάζει την ψυχολογία και τις φιλοδοξίες τους. Μερικά πολύ απλά παράδειγμα άσκησης επιρροής είναι το πολίτευμα της βασιλείας, ο σεβασμός και φόβος που αποπνέει το θρησκευτικό ιερατείο, καθώς και η μίμηση και αντιγραφή των αγαπημένων διάσημων προσώπων του καθενός. Ενώ όλα τα παραδείγματα είναι εντελώς ανεξάρτητα μεταξύ τους και σχετίζονται με διαφορετικές εποχές, κοινό και πεποιθήσεις, έχουν ένα κοινό σημείο -έναν άξονα αναφοράς- τους ακόλουθους και την επιρροή που τους ασκούν.

Μέσω αυτής της επίκτητης, θα έλεγε κανείς, ανάγκης του ανθρώπου να ακολουθεί πρότυπα, ίσως για να γίνεται αρεστός από τον περίγυρό του ή για να έχει ένα σημείο αναφοράς και προσέγγισης τρίτων ατόμων, αυτό που σήμερα ονομάζεται “influencing” είναι γεγονός. Πλέον, δε χρειάζεται να είσαι διάσημος με τη κλασική έννοια (ηθοποιός, τραγουδιστής, μοντέλο, πολιτικό πρόσωπο κ.α.) για να γίνεις influencer αρκεί το περιεχόμενο που αναρτείς ανάλογα με την πλατφόρμα απασχόλησής σου να είναι πρωτότυπο κι αποδεκτό.

Το περιεχόμενο που προωθεί ο κάθε influencer σχετίζεται πάντα με την πλατφόρμα δράσης του. Είναι λογικό, όσοι δρουν σε social media όπως το instagram να βασίζουν το περιεχόμενό τους σε εικόνες, δημιουργώντας μια αξιοζήλευτη περσόνα που παρουσιάζει ένα lifestyle αντίστοιχο με αυτό που αναζητούν οι ακόλουθοι. Στην κατηγορία εκείνων που χρησιμοποιούν την εικόνα ως μέσο επικοινωνίας απαριθμούνται κατηγορίες όπως οι fashion bloggers που σχετίζονται με την προώθηση ρούχων, καλλιτέχνες που επιθυμούν να αναδείξουν τη δουλειά τους καθώς και πολύ άλλοι. Αντίστοιχα, σε πλατφόρμες που σχετίζονται με το βίντεο, όπως το YouTube, οι vloggers χτίζουν περσόνες βασισμένοι στο χιούμορ τους, τις πικάντικες -ή μη- ιστορίες που πολλοί θα ήθελαν να ζήσουν ή ακόμα και στον καυστικό σχολιασμό τους. Παράλληλα και σε αυτή τη κατηγορία υπάρχουν influencers που τραβούν την προσοχή του κοινού, μέσα από τις αρτιστικές ανησυχίες τους.

Γίνεται κατανοητό, ότι το κοινό διαθέτει μια μεγάλη γκάμα από influencers να διαλέξει, ανάλογα πάντα με τα ενδιαφέροντά του. Το γεγονός αυτό δεν έχει περάσει απαρατήρητο από τον κλάδο του marketing. Ο μέσος καταναλωτής έχει πάψει να επηρεάζεται από τις πατροπαράδοτες διαφημίσεις, τόσο της τηλεόρασης, του ραδιοφώνου καθώς και εκείνων των διαφημίσεων που ξεπετάγονται σε πάμπολλα σάιτ του διαδικτύου κι αυτό φαίνεται από τη χρήση ad-blocker, εφαρμογών δηλαδή που σταματούν κι απαγορεύουν τη προβολή διαφημίσεων. Λόγω του κοινού που διαθέτουν οι influencers είναι ένας καλός τρόπος marketing για τη διαφήμιση προϊόντων, ανάλογων του περιεχομένου που πρεσβεύουν.

Το Influencer marketing όπως αποκαλείται, είναι η διαφήμιση προϊόντων, μαγαζιών ή ακόμα και εφαρμογών από τους ίδιους τους influencers. Σύμφωνα με έρευνα στο Forbs, φαίνεται ότι ο καταναλωτής θα επιλέξει πολύ πιο εύκολα το διαφημιζόμενο προϊόν από έναν influencer παρά από μια κοινή διαφήμιση. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της αμεσότητας και του κλίματος εμπιστοσύνης που σταδιακά έχει χτίσει ο εκάστοτε influencer με το κοινό του. Το influencing marketing είναι και μια πηγή εσόδων για τον influencer.

Καθώς οι influencers, βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο απόγειό τους και επειδή μπορεί να γίνει ο καθένας, ακόμα και το άτομο της διπλανής πόρτας, αρκεί να έχει κάτι να δείξει, όλο και περισσότερα άτομα αγωνίζονται καθημερινά να αποκτήσουν ένα κοινό -ένα βήμα. Έτσι προσπαθούν να χτίσουν μια περσόνα, ένα προσωπείο, συχνά μη αντιπροσωπευτικό της ταυτότητάς τους, ώστε να κερδίσουν την εύνοια του κοινού και να ανεβάσουν τους followers τους. Επειδή το κοινό δεν είναι χαζό και μπορεί να αντιληφθεί τη στημένη και μη πραγματική εικόνα, αυτή η υπερπροσπάθεια που καταβάλει αυτό το άτομο ξενίζει και έχει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα.  Βέβαια και η δυσφήμηση ένα μέσο διαφήμισης είναι, να τα λέμε κι αυτά.

 

Συντάκτης: Αντώνης Ανδρόνικος
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου