Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται πως πολλές εταιρείες ανά τον κόσμο ντύνουν κατά τη διάρκεια του μήνα υπερηφάνειας της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, τα λογότυπά τους στα χρώματα της σημαίας του pride. Αυτός είναι ένας τρόπος που χρησιμοποιούν τα brand για να τιμήσουν τον μήνα υπερηφάνειας και να περάσουν ένα μήνυμα στον κόσμο που τους ακολουθεί και στηρίζει το έργο τους. Ωστόσο, βλέπουμε πως αρκετοί είναι εκείνοι που δυσανασχετούν και κριτικάρουν το συγκεκριμένο εγχείρημα.

Οι εταιρείες άρχισαν να χρησιμοποιούν το μοτίβο του ουράνιου τόξου στα λογότυπά τους κατά τη διάρκεια του μήνα υπερηφάνειας περίπου την εποχή που νομιμοποιήθηκε ο γάμος μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου στις ΗΠΑ (Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής), τον Ιούνιο του 2015. Ονομάστηκε “rainbow washing” και αποτελεί αφορμή για να σκεφτούμε όλοι εμείς πώς στεκόμαστε απέναντι στη διαφορετικότητα. Αν και η κοινωνία έχει κάνει βήματα, έχει ακόμη δρόμο να διανύσει αναφορικά με ό,τι μπορεί να χαρακτηρίζει «ξένο», «ανώμαλο», «διαφορετικό».

Ας αναλογιστούμε τις διακρίσεις που μπορεί να υποστεί κάποιος λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού. Αρκετά συχνά έρχεται αντιμέτωπος με περιστατικά άνισης μεταχείρισης. Η εύρεση εργασίας μπορεί να αποτελέσει γολγοθά δίχως τέλος. Παρατηρείται έκπτωση στην ποιότητα υπηρεσιών που λαμβάνει και μπορεί να γίνει μέχρι και αποδέκτης αγενούς ή βίαιης συμπεριφοράς. Δυστυχώς, υπάρχουν άνθρωποι κοινωνικά περιθωριοποιημένοι που χρειάζεται ακόμα να παλεύουν για ίση αντιμετώπιση σε αυτόν τον κόσμο. Η απουσία αναφορών σε ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα στα πλαίσια της εκπαίδευσης, της υγείας, των μέσων ενημέρωσης και της νομοθεσίας δε διευκολύνει ιδιαίτερα την αποδοχή της κοινότητας. Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα, κυκλοφορεί η ομοφοβική αντίληψη ότι η ανοιχτή προβολή της ομοφυλοφιλίας μπορεί να επηρεάσει με κάποιο τρόπο αρνητικά τους ανθρώπους που δεν την επιλέγουν.

Οι επιχειρήσεις είναι σημαντικό να παίρνουν θέση μέσω της διαφήμισης, προβάλλοντας κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Λόγω της μεγάλης εμβέλειάς τους, η επιρροή που ασκούν είναι απολύτως αναγκαία και μπορεί να επιφέρει μεγάλη αλλαγή. Σε μικρότερες αλλά και μεγαλύτερες πόλεις βλέπουμε πως τέτοιου είδους προσπάθειες έχουν αποτέλεσμα. Φυσικά, όταν μια επιχείρηση -ειδικά όταν μιλάμε για brand μεγάλης εμβέλειας- παίρνει ξεκάθαρα θέση, δεν είναι λίγοι αυτοί που δυστυχώς θα μπουν στα σχόλια να εκφέρουν τη γνώμη τους, να διαδηλώσουν αρνητικά ως προς τη συγκεκριμένη επιλογή της. Ωστόσο, ένα brand που σέβεται τον εαυτό του και αυτό που προωθεί και προσφέρει στην κοινωνία, δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από κάποιες αρνητικές εκδηλώσεις ή haters. Αν είναι κάποιος να αλλάξει γνώμη για το προϊόν σου, επειδή θεωρείς φυσιολογικό το αυτονόητο, το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής και ίσης αντιμετώπισης, με ‘γεια του, με χαρά του. Όταν κανείς έχει μεγάλη απήχηση και κοινό στο οποίο μπορεί να απευθυνθεί και να τον ακούσει, είναι αξιέπαινο να επιλέγει να μεταφέρει τέτοια μηνύματα που μπορεί μακροπρόθεσμα να κάνουν την κοινωνία έστω και λίγο καλύτερη.

Ως μήνας υπερηφάνειας έχει καθοριστεί ο Ιούνιος και γιορτάζεται κάθε χρόνο με ποικίλες δραστηριότητες και εκδηλώσεις παγκοσμίως. Σκοπός αυτού του εγχειρήματος είναι η προώθηση της ορατότητας, της ισότητας και της εκπροσώπησης των δικαιωμάτων όλων των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων. Φέτος φρόντισε να είσαι και εσύ εκεί, στηρίζοντας έμπρακτα τον αγώνα τους. Καθημερινά, με σταθερά, μικρά και μεγάλα βήματα, και με τη συμβολή όλων μας θα καταφέρουμε να αλλάξουμε τα δεδομένα. Γιατί μπορούμε. Γιατί κανείς δεν πρέπει να ζει στο περιθώριο. Γιατί όλοι είμαστε ίσοι.

 

Πηγή φωτογραφίας

Συντάκτης: Λαμπρινή Νταβέλη
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.