Στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση, έτσι καμία ιστορία στη δομή της δεν είναι κάτι που δεν έχει ειπωθεί ξανά. Ο τρόπος που αφηγείται κανείς την ιστορία είναι αυτό που τη διαχωρίζει και ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το ρομαντικό είδος, πολλές ιστορίες έχουν μία βασική πορεία-δομή. Τα λεγόμενα “tropes”, δηλαδή οι βασικές ιδέες των αφηγημάτων που συναντιούνται συχνά. Για τους βιβλιοφάγους και λάτρεις αυτού του είδους βιβλίων, είναι συχνό φαινόμενο, να συναντάνε τις παρακάτω 5 πλοκές, που είναι χιλιοειπωμένες και πολλές φορές πλέον βαρετές, ειδικότερα, όσο μεγαλώνει κανείς και ωριμάζει.
Διαφορά ηλικίας
Πόσα βιβλία τις περασμένες δεκαετίες, αφορούσαν τη διαφορά ηλικίας ανάμεσα στα δύο μέλη του ζευγαριού. Πολλές φορές μάλιστα, χωρίς να αναφέρονται τα βασικά προβλήματα μιας σχέσης που έχει μία τόσο επικίνδυνη δυναμική. Πολλές γενιές, μεγάλωσαν με την ιδέα πως αν ο πρωταγωνιστής είναι μεγαλύτερος είναι και πιο ώριμος, ιδέα, που μεταφέρθηκε και στην πραγματική ζωή. Η δυναμική σε μία τέτοια σχέση, μπορεί να αποβεί πολύ τοξική για το νεότερο άτομο της σχέσης. Είναι και ένας από τους λόγους, που πλέον έχει αρχίσει να πέφτει στις προτιμήσεις των αναγνωστών. Γενικότερα, είναι και μία πλοκή που πολλές φορές, μπορεί να μην κυριαρχεί στην ιστορία και να περνάει απαρατήρητη. Καλό όμως είναι να υπογραμμίζονται οι διαφορές που προκύπτουν ανάμεσα σε δύο άτομα με μεγάλη διαφορά ηλικίας.
Good girl – Bad boy
Χιλιογραμμένη και πολύ αγαπημένη πλοκή, ειδικότερα για το εφηβικό είδος βιβλίων. Μία γλυκιά, αφελής και άβγαλτη κοπέλα ερωτεύεται και σαγηνεύει ένα σκληρό και κουλ αγόρι. Το αγόρι που φυσικά έχει μία πολύ κακή φήμη, είναι βασανισμένο από τη ζωή και ψάχνει μία σανίδα σωτηρίας για να αλλάξει τη ζωή του. Και από εδώ και πέρα ξεκινάει να χωλαίνει η κατάσταση. Θα μπορούσε η ιστορία να συνεχίζει με το να ανακαλύπτει η πρωταγωνίστρια πως το αγόρι στην πραγματικότητα προστατεύεται μέσα από αυτή την εικόνα, δημιουργώντας έτσι έναν πολύπλοκο και βαθύ χαρακτήρα, με φόβους, λάθη και ουσία. Από την άλλη, μπορεί να οδηγηθεί σε ένα αφήγημα ψυχολογικής κακοποίησης, στο οποίο τα πάντα συγχωρούνται, αφού ο πρωταγωνιστής είναι πονεμένος και η κοπέλα είναι ο βράχος του. Ένας λόγος λοιπόν που αυτό το «trope», έχει γίνει αναχρονιστικό, είναι και το γεγονός, πως πλέον βλέπουμε πως η κακ0ποίηση σε όποια μορφή της δεν είναι πάθος ή έρωτας.
Δεύτερη Ευκαιρία
Μία πλοκή, που μπορεί να είναι από τις πιο όμορφες και ρεαλιστικές ιστορίες αγάπης. Υμνώντας τη σημασία της συγχώρεσης και για τους πιο ρομαντικούς, επιβεβαιώνοντας την άποψη πως αν είναι γραπτό να είσαι με κάποιον, θα είσαι. Παρόλα αυτά, πολλές ιστορίες, βασίζονται στη δεύτερη ευκαιρία, σε ένα άτομο που στο παρελθόν υπήρξε κακ0ποιητικό και προσπαθεί να ξανακερδίσει τη θέση του πάλι μέσα από κακ0ποιητικές συμπεριφορές. Κάνοντας έτσι αυτή την πλοκή κάπως λιγότερο ρομαντική. Επίσης, συχνά, η δεύτερη ευκαιρία δίνεται, επειδή το πρόσωπο που πρωταγωνιστεί δεν μπορεί να ξεφύγει από τα προηγούμενα μοτίβα συμπεριφοράς του, καταλήγοντας πίσω σε μία οικεία σχέση που του δίνει προβλήματα να λύσει και όχι ηρεμία και συντροφικότητα. Είναι μία πλοκή που μπορεί να χαρίσει μία όμορφη ιστορία αληθινής αγάπης και συγχώρεσης, ή μία ιστορία συμβιβασμού και επιστροφής σε μοτίβα που δεν είναι και πολύ λειτουργικά.
Fan – Superstar
Μία ακόμα σχέση, που όταν είσαι στην εφηβεία, τη φαντάζεσαι πολύ «ουάου» και ονειρική, μέχρι που φτάνεις στα 25, ενήλικας πλέον, που συνειδητοποιείς πως υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα ανάμεσα στα δύο άτομα που συμμετέχουν σε αυτή. Όταν ο ένας, είναι διάσημος, πλούσιος και πρέπει να κάνει πολλές θυσίες στη ζωή του, αναγκαστικά θα απαιτήσει το ίδιο και από τον σύντροφό του. Και ο σύντροφος, ειδικότερα αν βρίσκεται σε μία κατάσταση «μέθης» απέναντι στο διάσημο πρόσωπο, είναι ικανό να δεχτεί τα πάντα. Όταν φυσικά, μπαίνει και ο παράγοντας της ηλικίας, καθώς στην πλειοψηφία αυτών των ιστοριών, ο φαν είναι και σε μία νεαρή ηλικία, ακατάλληλη να σηκώσει το βάρος αυτής της επιλογής. Αυτή η ιστορία, είναι ιδανική για να τη διαβάζεις, αλλά σίγουρα όχι για να τη ζεις. Ενώ, σε πολλές από αυτές τις ιστορίες, επίσης η κακ0ποίηση περάνει απαρατήρητη και σαν ένα λάθος που μπορεί να συγχωρεθεί από τη στιγμή που ο άλλος κάνει τόσες θυσίες για να φτάσει στην κορυφή.
Fake Dating
Το είδαμε και στην πρώτη σεζόν του Bridgerton, το έχουμε δει σε άπειρα βιβλία και σίγουρα το έχουμε σκεφτεί πολλές φορές. Ίσως, νεότεροι να το έχουμε προσπαθήσει και οι ίδιοι. Στην πραγματικότητα όμως, το fake dating δεν είναι και η ιδανική βάση για μία σχέση. Ειδικότερα, αν το ένα μέρος αυτής της κατάστασης, είναι ήδη ερωτευμένο με το άλλο άτομο και δεν επικοινωνεί τα συναισθήματά του. Από την άλλη, ο πανικός που γίνεται εξαιτίας της έλλειψης επικοινωνίας, δίνει από την αρχή μία λάθος εκκίνηση στη σχέση. Ίσως, να έχει καταλήξει και λίγο γραφικό και βαρετό σαν «trope» για βιβλίο.
Τα παραπάνω «tropes», είναι ίσως από τις πιο κλασσικές πλοκές για ρομαντικά και εφηβικά βιβλία. Παρόλο που έχουμε ανάγκη, από ρομαντισμό και ιστορίες γεμάτες πάθος και έρωτα, όσο η κοινωνία εξελίσσεται και μπαίνουν καινούργιες αξίες μέσα σε αυτή, τόσο κάποιες βάσεις αλλάζουν. Πλέον, οι άνθρωποι, είναι πιο έτοιμοι να ακούσουν για την τοξικότητα μέσα στις σχέσεις, έτσι ώστε να μην την αναπαράγουν. Ψάχνουν για να ανακαλύψουν ιστορίες που μιλάνε για αγάπες που ξεπέρασαν εμπόδια και μοτίβα, και ανακάλυψαν χαρακτηριστικά και θέλω μέσα από άβολες καταστάσεις. Ας απολαύσουμε λοιπόν αυτές τις ιστορίες, έχοντας μία κριτική άποψη πάνω σε αυτές και μαθαίνοντας μέσα από τα λάθη των ηρώων τους.
Επιμέλεια κειμένου: Αγγελική Θεοχαρίδη