Αν κάτι είναι ικανό να ενώσει λαούς κι ανθρώπους, είναι η μουσική, η οποία δε γνωρίζει από όρια κι αποστάσεις. Είτε εγχώρια είτε από το εξωτερικό, η μουσική κατέχει τη δύναμη να προκαλέσει τόσο δυνατά συναισθήματα που κανένας θνητός δεν μπορεί να της αντισταθεί. Ένα από αυτά τα είδη χορού είναι και η «bachata». Ένα από τα πιο δημοφιλή είδη από το 1992 μέχρι και σήμερα, προερχόμενο από την αγροτική περιοχή της Δομινικανής Δημοκρατίας που διαμορφώθηκε στα καταγώγια και τα πορνεία του Άγιου Δομίνικου, καθώς δε γινόταν αποδεκτό τη δεκαετία του 60 από το κοινό ως μουσικό-χορευτικό είδος στην πατρίδα του. Δημιούργημα των φτωχών μουσικών οι οποίοι έφτιαχναν μελαγχολικές μελωδίες με την κιθάρα τους και χορευόταν από χαμηλής κοινωνικής θέσης χορευτές, αποτέλεσε παρηγοριά για πολλούς ανθρώπους παρ’ όλο που την περίοδο του 1970 δε παιζόταν σε ραδιόφωνο και τηλεόραση, κατάφερε τελικά να κερδίσει τις καρδιές μας.

Η «bachata» αποτελεί εξέλιξη του Κουβανικού «Bolero» από το οποίο πήρε τον μελαγχολικό χαρακτήρα της. Οι στίχοι της μιλούν για χαμένους, απαγορευμένους έρωτες, προδοσία, απογοήτευση και πικρία και θυμίζει κατά πολύ τα ευρέως γνωστά «blues», τα οποία είχαν μεγαλύτερη απήχηση στο ευρύ κοινό σε σχέση με τους πρεσβευτές της bachata, «Bachateros», οι οποίοι χαρακτηρίστηκαν χυδαίοι λόγω του αισθησιακού χορού και της μελωδίας τους.

Η bachata έχει εξελιχθεί με τα χρόνια και γίνεται όλο και πιο γνωστή, διατηρώντας όμως την αυθεντικότητά της, λόγω και των μουσικών οργάνων που χρησιμοποιεί. Τα τρίτα βασικά είναι: Η τάμπολα, η κιθάρα και το γκουόρε, που αργότερα αντικαταστάθηκε από τις μαράκες. Η εξέλιξη έχει οδηγήσει και στη χρήση διαφορετικών μουσικών οργάνων με άλλα 5 παραπάνω: Την κιθάρα, τη ρυθμική κιθάρα, το ηλεκτρικό μπάσο, το μπόνγκο και την γκουίρα. Ωστόσο τη σήμερον ημέρα μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στη φωνή κι όχι στα όργανα. Αντικαταστάθηκαν βεβαίως και οι στίχοι της και πλέον δεν υπερτερεί η πικρία, αλλά φυσικά η αγάπη κι ο πόθος.

Μια bachata χορεύεται με πάθος κι αισθησιασμό με το συνδυασμό ποδιών, γοφών και λεκάνης, με τη γνωστή βασική κίνηση «Tangeo de Cintura» που σημαίνει «το κούνημα της λεκάνης» η οποία αποτελεί τη βασική αρχή του χορού. Οι υποστηρικτές της πλέον είναι σε παγκόσμιο επίπεδο, με παραλλαγές ανάλογα τη χώρα, με τους Ισπανούς και τους Ιταλούς να κρατούν το «κύπελλο της πρωτιάς» στον ερωτισμό. Παρόμοιοι χοροί είναι επίσης οι Salsa, Merengue και Cha-Cha-Cha, αλλά η bachata καταφέρνει πάντα να διαφοροποιηθεί καθώς αποτελεί ένα πιο οικείο χορό, διότι τα ζευγάρια χορεύουν χρησιμοποιώντας έναν πολύ μικρό χώρο, δίνοντας έτσι τη σφραγίδα του χορού.

Υπάρχουν αρκετά είδη bachata με τρία βασικά:

1) La bachata-Tango: που είναι συνδυασμός ρυθμών της Καραϊβικής με αισθησιακό χορό της Αργεντινής.

2) Το αισθησιακό bachata: ένα στυλ χορού που είναι δημοφιλές κυρίως στην Ισπανία, όπου το ζευγάρι κινείται με κυκλικές κινήσεις.

3) -Το lounge bachata: που χορεύεται σε μέρη όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες κι η υπόλοιπη Ευρώπη, ειδικά σε χορευτικούς αγώνες.

 

Κάποιοι παγκοσμίως γνωστοί τραγουδιστές της bachata είναι:

Romeo Santos, Prince Royce, Frank Reyes, Carlos Santana, Maluma, Hector El Torito, Aventura, Xtreme, Louis Fonsi, Daniel Santacrus, Manuel Turizo , Ozuna, Kay One κι ο Έλληνας καλλιτέχνης Νεκτάριος Βασιλείου γνωστός κι ως «Mr. Bachata».

Παρακάτω ακολουθούν 20 τραγούδια για να απολαύσετε και να έρθετε σε επαφή με τη μαγευτική της κουλτούρα. Vamos:

1) Corazon sin cara – Romeo Santos

2) Carita de inocente – Prince Royce/Myke Towers

3) Πατρίδα – Mr.Bachata

4) Propuesta indecente – Romeo Santos

5) Te extraño – Xtreme

6) Μάθε μου – Mr.Bachata

7) Lento – Daniel Santacruz

8) La Bachata – Manuel Turizo

9) Bésame – Louis Fonsi/Myke Towers

10) Imitadora – Romeo Santos

11) Quién eras tu – Frank Reyes

12) Infiel – Karlos Rosé

13) Quiereme – Johnny Sky

14) Necio – Romeo Santos/ Carlos Santana

15) Maria Maria – Carlos Santana

16) Sobrio – Maluma

17) Kiss me – Lola Jane/Melvin War

18) La Estrella – Jr

19) La Vecina – Kewin Cosmos

20) Eres Mía – Romeo Santos

Συντάκτης: Σταυρίνα Τσατσανίδη
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου