Στον λαβύρινθο της καθημερινής μας ζωής, η πλοήγηση σε διάφορες αλληλεπιδράσεις και εργασίες μπορεί μερικές φορές να αισθάνεται σαν ένα περίπλοκο παζλ. Καθώς προσπαθούμε για είμαστε αποτελεσματικοί στην καθημερινότητά μας, στις δουλειές μας και στις σχέσεις μας, η καλύτερη επικοινωνία και βελτιωμένη κατανόηση μπορεί να ξεκλειδωθεί από μια συναρπαστική εργαλειοθήκη βρίσκεται στη διάθεσή μας—μια που δεν περιλαμβάνει φυσικά εργαλεία ή συσκευές, αλλά αντ ‘ αυτού, αξιοποιεί τη δύναμη του ανθρώπινου νου.

  1. Διάκοψε το άτομο που σε προσβάλλει ή μιλάει άσχημα

Εάν βρίσκεσαι σε μια δύσκολη κατάσταση όπου βρίσκεσαι σε μια ομάδα ανθρώπων από την οποία ο ένας μιλάει συνεχώς άσχημα, σε προσβάλλει ή προσβάλλει κάποιον άλλον μπορείς να δοκιμάσεις αυτό το hack.  Διάκοψε τον και ρώτα «Έχεις κάτι κολλημένο στα δόντια σου;» κοιτώντας πιο έντονα το στόμα του.

Με αυτόν τον τρόπο, το άτομο που είναι αγενές θα μειώσει την έντασή του και θα γίνει πιο ευσυνείδητο, στρέφοντας την προσοχή του στο δικό του (φανταστικό) ελάττωμα. Υπάρχουν επίσης κάποιες πιθανότητες ότι το άτομο θα σηκωθεί και θα φύγει από το δωμάτιο για να ελέγξει τον εαυτό του στον καθρέφτη. Είναι ένα hack το οποίο θα σε βοηθήσει να μην αισθάνεσαι εσύ, ούτε και κανείς άλλος στην παρέα σου μειονεκτικά και υποτιμημένοι.

 

  1. Συγκεντρώσου στο χρώμα ματιών του συνομιλητή σου

Αν νιώθεις συχνά άγχος την πρώτη φορά που γνωρίζεστε με ένα άτομο, ή υπάρχει κάποιος στον περίγυρό σου που σου προκαλεί αμηχανία όταν σου μιλά, τότε πάρε μια ανάσα και κοίτα τον στα μάτια. Αν αυτό είναι που σε αγχώνει, η άμεση δηλαδή οπτική επαφή με κάποιον eye to eye που λέμε, τότε δεν είσαι μόνος – όλοι μας ακριβώς αυτό παθαίνουμε. Και τι κάνουμε όταν νιώθουμε λοιπόν αμηχανία;  Βγάζουμε από το νου ότι θέλουμε να κρατήσουμε την επαφή και συγκεντρωνόμαστε στο χρώμα των ματιών του συνομιλητή μας.

Δεδομένου ότι το κλειδί για την εμπιστοσύνη είναι σταθερή επαφή με τα μάτια, είναι ένας τρόπος να γίνεις pro στο να κάνεις την τέλεια πρώτη εντύπωση. Όταν κοιτάς  τα μάτια κάποιου ειδικά για να παρατηρήσεις το χρώμα τους, θα αισθανθείς πολύ λιγότερο άγχος. Εν τέλει, γιατί το άγχος αφού δεν εστιάζετε στην επαφή με τα μάτια, μόνο το χρώμα.

 

  1. Όταν έχεις άγχος, μάσα τσίχλα

Το άγχος μπορεί να γίνει μια εξουθενωτική ασθένεια που επηρεάζει την ικανότητά σου να λειτουργείς στην καθημερινή ζωή. Μπορεί να είναι δύσκολο να βγεις από το κεφάλι σου και τις έγνοιές σου, οπότε μια εξωτερική δύναμη θα μπορούσε να είναι το “exit” που χρειάζεσαι. Δοκίμασε λοιπόν να μασάς τσίχλα εάν αισθάνεσαι άγχος σε μια κοινωνική κατάσταση από την οποία δεν μπορείς να ξεφύγεις.

Το μάσημα μπορεί να αποσπάσει την προσοχή σου από τις σκέψεις σου και να μειώσει τα επίπεδα άγχους, επιτρέποντάς σου να αισθάνεσαι πιο ήρεμος και με έλεγχο της κατάστασής σου.

 

  1. Όταν κάποιος μιλάει υπερβολικά δυνατά, ψιθύρισε

Έχουμε όλοι γνωρίσει από εκείνους τους ανθρώπους που αν είχαν κουμπί να τους κατεβάσουμε την ένταση της φωνής, απλά θα πατούσαμε ένα μόνιμο Mute γιατί μας παίρνουν το κεφάλι σε κάθε συζήτηση. Και δε μιλάμε για ανθρώπους που έχουν κάποιο πρόβλημα ακοής οπότε και δεν καταλαβαίνουν την ένταση της φωνής τους αλλά για αυτούς που από χαρακτήρα και ιδιοσυγκρασία είναι απλά loud. Όταν λοιπόν βλέπεις ότι έχεις φτάσει στο όριο του να σε πιάσει το κεφάλι σου από τη δυνατή φωνή κάποιου, το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να του απαντήσεις όσο πιο χαμηλόφωνα μπορείς. Αν είσαι σε κοντινή απόσταση, ψιθύρισε κιόλας. Μην το φοβηθείς. Ακόμα κι αν δε σε ακούσει,  πριν σε ρωτήσει τι είπες, θα κατέβει αρκετά decibel η ένταση της φωνής του.  Παραδόξως, τις περισσότερες φορές, θα έχει την ίδια ακριβώς ένταση η φωνή τους με τη δική σου μετά από αυτό.

 

  1. Κράτα σταθερή και συνεχόμενη επαφή με τα μάτια όταν θέλεις να σου πουν την αλήθεια

Είναι συχνά δύσκολο να κάνεις τους ανθρώπους να πουν την αλήθεια, ειδικά αν πρόκειται για κάτι σοβαρό, άβολο ή μπορεί και επώδυνο. Ωστόσο, μελέτες έχουν δείξει ότι η σταθερή και συνεχόμενη οπτική επαφή μπορεί να βοηθήσει και να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να είναι πιο ειλικρινείς και ανοιχτοί.

Είτε παίρνεις συνέντευξη από κάποιον για δουλειά είτε απλά προσπαθείς να πάρεις πληροφορίες από έναν φίλο, δοκίμασε να διατηρήσεις σταθερή επαφή με τα μάτια για να τον ενθαρρύνετε να είναι πιο ανοιχτός. Αν δυσκολεύεσαι να διατηρήσεις αυτην την οπτική επαφή, χρησιμοποίησε το hack #2.

 

  1. Γράψε σε ημερολόγιο όποτε νιώθεις στρες ή άγχος

Όταν βιώνουμε στρες ή άγχος, μπορεί να είναι δύσκολο να βρούμε μια ξεκάθαρη θέση στο νου μας για να επεξεργαστούμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας. Μία από τις απλούστερες μεθόδους που μπορούν να βοηθήσουν είναι να ξεκινήσεις να κρατάς ημερολόγιο για τις στιγμές που αισθάνεσαι πελαγωμένος.

Δε χρειάζεται να υπάρχει έκταση σε αυτά που γράφεις, ούτε είναι μια περίπλοκη διαδικασία. Απλώς αφιέρωσε λίγα λεπτά για να γράψεις πώς αισθάνεσαι και τι προκαλεί το άγχος σου. Μπορείς ακόμα να δημιουργήσεις μια  βαθμίδα έντασης και να σημειώνεις από το 1 εως το 10 το πόσο σε έχει επηρεάσει η συγκεκριμένη κατάσταση. Η καταγραφή των σκέψεών σου σε χαρτί μπορεί να σε βοηθήσει να τις επιβραδύνεις, να δεις τα πράγματα πιο ξεκάθαρα και πολύ πιο ήρεμα.

 

  1. Όταν προσφέρεις feedback, απόφυγε την ειρωνεία και τα καυστικά σχόλια

Πολλοί εργοδότες περιμένουν από τους υπαλλήλους τους να είναι ειλικρινείς για την πρόοδο στη δουλειά τους, στο εκάστοτε project και τις προθεσμίες και αυτό πολλές φορές προκαλεί αμηχανία, ιδιαίτερα όταν νιώθεις ότι είσαι στο μικροσκόπιο, και κάθε σου λέξη είναι υποκείμενο σε σχολιάκια που –ίσως χωρίς να είναι αυτός ο σκοπός- να υποτιμούν τη δουλειά σου. Έτσι, όποτε καλείσαι να σχολιάσεις τη δουλειά κάποιου, φρόντισε τα σχόλιά σου να είναι όσο πιο εποικοδομητικά γίνεται – προσπάθησε πρώτα να εστιάσεις στις θετικές πτυχές. Θα βοηθήσει έτσι να μαλακώσει το» χτύπημα» οποιασδήποτε αρνητικής ανατροφοδότησης που μπορεί να χρειαστεί να δώσετε.

 

  1. Γνέψε θετικά για να κάνεις κάποιον να συμφωνήσει μαζί σου

Υπάρχει ένα άλλο ανθρώπινο αντανακλαστικό που θα λειτουργούσε υπέρ σου. Όταν μιλάς σε κάποιον, δοκίμασε να κουνήσεις το κεφάλι σου, να γνέψεις δηλαδή θετικά, ενώ μιλάει. Αυτή η απλή χειρονομία μπορεί να τους βοηθήσει να νιώσουν πιο άνετα και να συμφωνήσουν με αυτό που λέτε. Και το αντίθετο όμως συμβαίνει. Αν συμφωνείς με κάτι που λέγεται, ενώ παρακολουθείς τον συνομιλητή σου, συμφώνησε μαζί του με τις κινήσεις σου. Φυσικά, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί αυτό το κόλπο μόνο αν συμφωνείς πραγματικά, για να ενέχει κινδύνους παρεξήγησης. Αν βρεθείς όμως σε κατάσταση στην οποία πρέπει να αναπτυχθεί γρήγορα μια οικειότητα, θα σε βοηθήσει να το πετύχεις.

 

  1. Για να αποφύγεις διαπληκτισμούς, σκάσε

Όταν είμαστε συναισθηματικά ευαίσθητοι ή αισθανόμαστε αγχωμένοι, μπορεί να είναι δύσκολο να πάρουμε αποφάσεις που θα μας ωφελήσουν εν τέλει. Μερικές φορές, είναι καλύτερο λοιπόν, να αποφύγουμε να συμμετάσχουμε σε μια συζήτηση παρά να εμπλακούμε σε σύγκρουση. Ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με μια κατάσταση που μας προκαλεί έντονο στρες.

Έτσι, αντί να μαλώνεις όταν κάποιος λέει κάτι με το οποίο διαφωνείς, δοκίμασε το δρόμο της σιωπής. Μην τοποθετηθείς καν (ειδικά όταν βλέπεις ότι το άλλο μέλος της κουβέντας είναι εριστικός ή ιδιαίτερα ισχυρογνώμων και επίμονος) και κράτα για τον εαυτό σου τις θέσεις σου. Με αυτόν τον τρόπο θα παραμείνεις ψύχραιμος, θα αποφύγεις περιττές και ανούσιες συγκρούσεις και, προπαντός, δε θα χαλαστείς εσύ.

 

  1. Χρησιμοποίησε το mirroring για να δημιουργήσεις οικειότητα

Το Mirroring είναι ένα ψυχολογικό τρικ κατά το οποίο «αντιγράφουμε» τα κινήσεις του συνομιλητή μας ώστε να δημιουργήσουμε υποσυνείδητα την εντύπωση πως οι σκέψεις και οι θέσεις μας συνάδουν με τις δικές του. Βγαίνει από τη λέξη “mirror” που σημαίνει «καθρέπτης», άρα στην ουσία καθρεπτίζουμε, τη γλώσσα του σώματός του,  τις κινήσεις του ή τον τόνο της φωνής του. Αν πχ σταυρώσει τα πόδια του, κάνουμε κι εμείς το ίδιο μετά από μερικά δευτερόλεπτα.

Το mirroring είναι επίσης ένας διακριτικός τρόπος για να δείξεις ότι ασχολείστε με τη συνομιλία και έχεις πραγματικό ενδιαφέρον για την οικοδόμηση σχέσης με το άλλο άτομο. Κάνοντας μικρές προσαρμογές στη γλώσσα του σώματός σου, μπορείς να δημιουργήσετε μια αίσθηση ομοιότητας και σύνδεσης με άλλους.

  1. Αν δουλεύεις στον τομέα εξυπηρέτησης πελατών, ποτέ (μα ποτέ!) μην απολογείσαι

Όποιος εργάζεται σε κάποιο πόστο εξυπηρέτησης πελατών, γνωρίζει ότι οι πελάτες συχνά συμπεριφέρονται λες και είσαι δούλος του – απαιτητικά, με αγένεια και διαταγές όταν δεν λαμβάνουν την υπηρεσία που αισθάνονται ότι αξίζουν – ακόμα κι αν είναι παράλογο αυτό που απαιτούν ή ακόμα κι αν ξέρουν ότι είναι αδύνατον να εξυπηρετήσετε τα θέλω τους. Φυσικά ο εργοδότης σου περιμένει να είσαι ευγενικός, υπομονετικός, ανεκτικός και να κάνεις τα αδύνατα δυνατά για να μείνει ικανοποιημένος ο πελάτης. Εξάλλου, δε λένε «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο»;

Χειρότερο ακόμα κι από αυτό είναι όταν οι πελάτες περιμένουν να ζητήσεις συγγνώμη και να απολογηθείς για κάτι για το οποίο δε φέρεις ευθύνη. Μην κάνεις ποτέ το λάθος να τους ζητήσεις συγγνώμη απευθείας ή να μπείς στη διαδικασία απολογισμού είτε εκ μέρους της επιχείρησης, αν δεν είναι δικής σου υπαιτιότητας το θέμα που έχουν. Αντ ‘ αυτού, πες «Κατανοώ την ταλαιπωρία σας, σας ευχαριστούμε για την υπομονή σας» κοκ

 

  1. Χρησιμοποίησε τον σωστό τόνο φωνής

Ο τόνος της φωνής σου έχει ισάξια (για να μην πούμε και περισσότερη) δύναμη από ότι οι λέξεις που χρησιμοποιείς ή ακόμα και το περιεχόμενο των λεγομένων σου. Αν μιλάς δυνατά γρήγορα και οι λέξεις σου βγαίνουν με ένταση, προκαλείς στον άλλον άγχος και δυσφορία ακόμα κι αν αυτό που λες είναι το πιο καταπληκτικό νέο στη γη. Αντιθέτως αν η φωνή σου είναι χαμηλόφωνη, σταθερή και ήρεμη, προκαλείς ηρεμία στον συνομιλητή σου ακόμα κι αν ανακοινώνεις κάτι τρομερό.

Όταν λοιπόν θέλεις κάποιος να είναι πιο δεκτικός σε αυτό που του παρουσιάζεις, ο τόνος της φωνής πρέπει να είναι αποφασιστικός, ήρεμος με σταθερότητα και ευγένεια συνάμα. Ένας φιλικός τόνος κάνει ακόμα κι έναν ξένο να νιώθει οικεία. Όπως ακριβώς ένας κοφτός, απότομος και ξερός τόνος σε παρουσιάζει δυσπρόσιτο και «δύσκολο».