Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ινδίας, τον περασμένο Μάιο ανακοίνωσε ένα μοναδικό πιλοτικό πρόγραμμα που επέτρεπε στις γυναίκες να αποφεύγουν την κράτηση θέσεων δίπλα σε άνδρες. Τώρα, μετά από επιτυχείς δοκιμές, η λειτουργία αυτή επεκτείνεται σε όλες τις πτήσεις. Η ανανεωμένη πολιτική θέσεων της IndiGo έχει σχεδιαστεί για να «κάνει την ταξιδιωτική εμπειρία πιο άνετη [για] τις γυναίκες επιβάτες», σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας κι αυτό σίγουρα μας δίνει αρκετά θέματα προς συζήτηση.

Το νέο πρωτόκολλο ορίζεται ως εξής: Η IndiGo θα ζητά από τους αγοραστές εισιτηρίων να προσδιορίσουν το φύλο τους στο ταμείο, και στη συνέχεια θα χρησιμοποιεί τον χάρτη θέσεων για να δείξει στις γυναίκες επιβάτες πού κάθονται άλλες γυναίκες. Οι άνδρες δε θα μπορούν να δουν αυτές τις πληροφορίες. Μετά από μήνες τοπικών δοκιμών, η αεροπορική λάνσαρε τον Αύγουστο την πολιτική σε όλη την εταιρεία, και στο σύνολο των πτήσεων, μια κίνηση ιδιαίτερα αξιοσημείωτη δεδομένου του μεγέθους της IndiGo, που αποτελεί τη μεγαλύτερη μεμονωμένη αεροπορική εταιρεία της Ασίας με βάση τον όγκο επιβατών, με πάνω από 100 εκατομμύρια επιβάτες να εξυπηρετούνται το 2023.

 

 

Η αλλαγή πολιτικής της IndiGo μιμείται τα προγράμματα που έχουν υιοθετηθεί από υπηρεσίες μετακινήσεων μέσω αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια. Το 2022, η Uber κυκλοφόρησε το Women Rider Preference, μια επιλογή που σχεδιάστηκε αρχικά για τη Σαουδική Αραβία και κυκλοφόρησε γρήγορα σε παγκόσμιο επίπεδο, στην οποία οι γυναίκες οδηγοί μπορούν να σημειώσουν την προτίμησή τους να δέχονται αιτήματα για διαδρομές μόνο από γυναίκες. Το 2023, η Lyft ακολούθησε το παράδειγμά της με μια παρόμοια λειτουργία που ονομάζεται Women+ Connect.

Σε συνέντευξή του στην εκπομπή Street Signs Asia του CNBC, ο διευθύνων σύμβουλος της IndiGo Peter Elbers περιέγραψε τη διαδρομή της πολιτικής καθισμάτων από τη θεωρία και την ιδέα, στην πράξη και την πραγματικότητα: «Η τεχνολογία επιτρέπει πλέον ορισμένα πράγματα που δεν ήταν διαθέσιμα στο παρελθόν», δήλωσε ο Elbers. «Φέραμε [την πρωτοβουλία] ως δοκιμή. Μετά από τρεις μήνες δημοσκοπήσεων για τους καταναλωτές, το πρόγραμμα επιλογής γυναικών ανακηρύχθηκε μεγάλη επιτυχία. Είχε πολύ καλή ανταπόκριση από τους πελάτες μας, αλλά και διεθνώς.»

Αν και η IndiGo δεν έχει δώσει πολλές λεπτομέρειες για το γιατί εισάγει αυτή τη λειτουργία στο σύνολο των πτήσεών της, είναι ξεκάθαρο πως θέλει να αντιμετωπίσει το θέμα της ασφάλειας των γυναικών στις πτήσεις με τρόπο επιδραστικό και καινοτόμο. Τα περιστατικά επιθέσεων κατά γυναικών στις πτήσεις δεν είναι σπάνια, άλλωστε, αφού σύμφωνα με το FBI, το 2023, μόνο στις ΗΠΑ σημειώθηκαν 96 σ3ξουαλικές επιθέσεις σε πτήσεις και συνήθως, τα θύματα είναι γυναίκες κι ασυνόδευτοι ανήλικοι, με τους δράστες να είναι άντρες.

Υπάρχουν δύο αναγνώσεις στο εν λόγω μέτρο. Η πρώτη, μεταφράζεται ως ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της ασφάλειας και της άνεσης των γυναικών που ταξιδεύουν, Ειδικά σε έναν κόσμο όπου οι σ3ξουαλικές επιθέσεις σε δημόσιους χώρους είναι ανησυχητικά συχνές. Η δεύτερη, αφορά σε έναν μισανδρισμό και μια τρόπον τινά ρατσιστική αντιμετώπιση απέναντι στο ανδρικό φύλο και τη συμπεριφορά του, με μια επικίνδυνη γενίκευση. Ίσως αυτές ακριβώς οι δυο αναγνώσεις να είναι και η βάση του προβλήματος απέναντι στην έμφυλη βία και το πώς αυτή θα αντιμετωπιστεί. Θα ήταν ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε τα αποτελέσματα της εν λόγω πολιτικής, και σίγουρα, οι επόμενοι μήνες θα έχουν να μας πουν πολλά για την αποτελεσματικότητα του μέτρου.