Σοβαρό αποτροπιασμό προκαλεί η υπόθεση μιας 34χρονης από το Κουίνσλαντ της Αυστραλίας, η οποία συνελήφθη με κατηγορίες που περιλαμβάνουν κακοποίηση ανηλίκου, χορήγηση δηλητηρίου, εκμετάλλευση και απάτη. Η γυναίκα φέρεται να δηλητηρίαζε τη μόλις ενός έτους κόρη της, προκειμένου να προσελκύσει followers στα social media και να συγκεντρώνει δωρεές μέσω της πλατφόρμας GoFundMe.
Η αποκάλυψη του εγκλήματος
Η υπόθεση αποκαλύφθηκε τον περασμένο Οκτώβριο, όταν το κοριτσάκι εισήχθη εσπευσμένα σε νοσοκομείο με σοβαρά συμπτώματα. Οι γιατροί, παρατηρώντας ασυνήθιστα ευρήματα σε σχέση με την κατάσταση της υγείας της, που δεν μπορούσαν να αποδοθούν σε παθολογικά αίτια, ειδοποίησαν τις αρχές, οι οποίες διαπίστωσαν ότι η 34χρονη από τον Αύγουστο έδινε φάρμακα και ουσίες στην κόρη της χωρίς ιατρική συνταγή. Μάλιστα, ορισμένα από τα φάρμακα ήταν συνταγογραφημένα για άλλο μέλος της οικογένειας και το παιδί εκτέθηκε σε αυτά σε υπερβολικές για την ηλικία του δόσεις.
Στα social media, την ίδια στιγμή, η γυναίκα παρουσιαζόταν ως μητέρα-σύμβολο, δίνοντας δήθεν μάχη για τη «χρόνια ασθένεια» της κόρης της. Σε πολλές αναρτήσεις, μάλιστα, ανέβαζε βίντεο με το παιδί σε κατάσταση έντονου πόνου και δυσφορίας, γεγονός που συγκλόνιζε τους ακολούθους της. Στην πλατφόρμα GoFundMe, είχε συγκεντρώσει πάνω από 37.000 δολάρια, υποτίθεται για ιατρικά έξοδα.
Οι κατηγορίες και οι συνέπειες
Η 34χρονη κατηγορείται για κακοποίηση, χορήγηση δηλητηρίου, εκμετάλλευση ανηλίκου και απάτη. Η υπόθεση έχει προκαλέσει σοκ στην αυστραλιανή κοινωνία, καθώς φέρνει στο φως ένα σκοτεινό πρόσωπο των social media, όπου η ανάγκη για προβολή και χρηματικό κέρδος φαίνεται να ξεπερνά κάθε ηθικό φραγμό.
Αυτή η υπόθεση αποκαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά της κουλτούρας των influencers. Σε έναν κόσμο όπου οι “likes” και οι “followers” αποκτούν εμμονική σημασία, ορισμένοι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να διαπράξουν ακόμη και εγκλήματα για να εξασφαλίσουν την προσοχή. Η εκμετάλλευση ανηλίκων στα social media είναι ένα φαινόμενο που ολοένα και συχνότερα προβληματίζει και παρατηρείται -όχι ασφαλώς σε τέτοιο βαθμό- από πολλούς γονείς προς τα παιδιά τους. Οι «οικογενειάρχες influencers» χρησιμοποιούν τα παιδιά τους για να κερδίσουν προβολή, χρήματα και διαφημιστικά deals, συχνά χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών αυτών. Κι ενώ το παρόν περιστατικό αποτελεί μια ακραία περίπτωση αυτού του φαινομένου, δεν παύει η έκθεση των παιδιών στα σόσια μίντια στις ευάλωτες στιγμές του μεγαλώματός τους, να συνιστά βαθύ κοινωνικό ζήτημα.
Είναι καιρός να αναρωτηθούμε: Ποια είναι τα όρια της “εικονικής ζωής” και ποιο το κόστος της προβολής, όταν το τίμημα πληρώνεται από τους πιο ευάλωτους;
Πηγή φωτογραφίας: BBC