Θυμάσαι την πρώτη φορά που δοκίμασες φίλτρο ομορφιάς στο Instagram; Ήταν συναρπαστικό – το πρόσωπό σου έλαμπε, οι ατέλειες εξαφανίστηκαν, και για λίγα δευτερόλεπτα έβλεπες μια “τέλεια” εκδοχή του εαυτού σου. Ωστόσο, εκείνη τη στιγμή, δε συνειδητοποίησες ότι έβαζες τον εαυτό σου σε μια διαδικασία σύγκρισης με κάτι μη ρεαλιστικό. Με τα χρόνια, τα φίλτρα έγιναν μέρος της καθημερινότητάς μας, δημιουργώντας μια κουλτούρα όπου η τελειότητα φαινόταν προσιτή – αλλά ήταν απλώς ένα ψέμα. Και τώρα, το Instagram αποφασίζει να κάνει ένα τολμηρό βήμα: από τις 14 Ιανουαρίου 2025, τα φίλτρα ομορφιάς θα αποτελέσουν παρελθόν.
Το Instagram, η πλατφόρμα που ορίζει εδώ και χρόνια τις ψηφιακές μας εικόνες, φέρνει μια μεγάλη αλλαγή το 2025. Από τις 14 Ιανουαρίου, τα φίλτρα ομορφιάς, αυτά τα εφέ που αναμορφώνουν πρόσωπα και ενισχύουν την αυτοπεποίθηση – ή τη ματαιοδοξία μας – θα αποτελέσουν παρελθόν. Η Meta ανακοίνωσε το κλείσιμο του Meta Spark, της πλατφόρμας που από το 2017 είχε γίνει ο πυρήνας για τη δημιουργία φίλτρων επαυξημένης πραγματικότητας (AR).
New post: Meta to Remove Beauty Filters on IG by 2025 Amid Mental Health Concerns https://t.co/hlVFBNlKJ0
— Kazi Mahmood (@kazimahmoood) September 20, 2024
Γιατί τώρα;
Η Meta δικαιολογεί αυτή την κίνηση επικαλούμενη την ανάγκη για αλλαγή πλεύσης. Τα εφέ AR που δημιουργούνται από τρίτους θα εξαφανιστούν, αφήνοντας μόνο τα “επίσημα” φίλτρα της Meta. Και μπορεί η εταιρεία να ευχαριστεί τους δημιουργούς για την επταετή συμβολή τους, αλλά η πραγματική συζήτηση βρίσκεται αλλού: στα πρότυπα ομορφιάς που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε και να κυνηγάμε.
Μια εποχή τελειώνει – ή μήπως όχι;
Η απόφαση αυτή προκάλεσε αναμενόμενα ανάμεικτες αντιδράσεις. Από τη μία, η κίνηση δείχνει μια συνειδητοποίηση: τα φίλτρα ομορφιάς έχουν κατηγορηθεί για την προώθηση ανθυγιεινών προτύπων, επηρεάζοντας αρνητικά την αυτοεκτίμηση και την ψυχική υγεία, κυρίως των νέων. Ποιος δεν έχει βρεθεί να συγκρίνει τον εαυτό του με τη “βελτιωμένη” εκδοχή του, αναζητώντας ατέλειες εκεί που δεν υπάρχουν;
Από την άλλη, πολλοί θυμούνται ότι η Meta έχει ξανακάνει παρόμοιες δηλώσεις στο παρελθόν. Το 2019, είχε υποσχεθεί να καταργήσει φίλτρα που σχετίζονται με πλαστικές επεμβάσεις. Το αποτέλεσμα; Τα φίλτρα αυτά επέστρεψαν πιο δυναμικά από ποτέ. Μπορούμε λοιπόν να είμαστε σίγουροι ότι αυτή τη φορά η αλλαγή θα είναι οριστική;
Το νόημα πίσω από την αλλαγή
Είτε πρόκειται για στρατηγική μάρκετινγκ είτε για πραγματική ευαισθητοποίηση, το Instagram δίνει ένα σημαντικό μήνυμα. Η αφαίρεση των φίλτρων είναι μια ευκαιρία να επανεκτιμήσουμε την ψηφιακή μας εικόνα. Μπορούμε να αγαπήσουμε τον πραγματικό μας εαυτό χωρίς τα “γυαλισμένα” εφέ; Είναι η στιγμή που η αυθεντικότητα ίσως αρχίσει να κυριαρχεί έναντι της τέλειας ψηφιακής εικόνας.
Ενώ η αλλαγή αυτή φαίνεται να ανοίγει τον δρόμο για πιο υγιείς online συνήθειες, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης θα συνεχίσουν να μας εκπλήσσουν. Αν το Instagram καταργεί τα φίλτρα, ποια θα είναι η επόμενη μεγάλη καινοτομία; Και κυρίως, είμαστε έτοιμοι να αποδεχτούμε την ψηφιακή μας πραγματικότητα χωρίς “φτιασιδώματα”;
Το 2025 ξεκινά με μια τολμηρή κίνηση από τη Meta. Το αν αυτή θα αλλάξει πραγματικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους, μένει να φανεί.
Η ανακοίνωση της εταιρείας
«Έπειτα από ενδελεχή αξιολόγηση, αποφασίσαμε να κλείσουμε την πλατφόρμα εργαλείων και περιεχομένου τρίτων της Meta Spark, με ισχύ από την Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2025», ανακοίνωσε η εταιρεία μέσω του ιστολογίου της.
«Αυτό σημαίνει ότι τα εφέ Επαυξημένης Πραγματικότητας (AR) που έχουν κατασκευαστεί από τρίτους -συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών σημάτων και της ευρύτερης κοινότητάς μας των δημιουργών AR- δε θα είναι πλέον διαθέσιμα από αυτή την ημερομηνία.Τα εφέ AR που ανήκουν στη Meta θα συνεχίσουν να είναι διαθέσιμα στους χρήστες μας σε όλη την Οικογένεια εφαρμογών μας.
Είμαστε βαθιά ευγνώμονες στην κοινότητα των δημιουργών, των επιχειρήσεων και άλλων βασικών ενδιαφερομένων που συμμετείχαν στο ταξίδι του Meta Spark», συνεχίζει η δήλωση. «Όταν λανσάραμε για πρώτη φορά αυτή την πλατφόρμα πριν από επτά χρόνια, οι εμπειρίες εμπλουτισμένες με επαυξημένη πραγματικότητα ήταν πρωτόγνωρες για τους περισσότερους καταναλωτές. Από τότε, η φαντασία, η καινοτομία και η δημιουργικότητα της κοινότητας των δημιουργών AR βοήθησε να επεκταθεί η εμβέλεια της AR σε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους σε όλες τις πλατφόρμες της Meta».