Μια τρομακτική εμπειρία έζησε ένας 25χρονος στα Χανιά, όταν έπεσε θύμα ξυλοδαρμού και ληστείας από έξι κουκουλοφόρους, οι οποίοι του έστησαν παγίδα μέσω ενός υποτιθέμενου διαδικτυακού ραντεβού. Σύμφωνα με την καταγγελία του νεαρού, όλα ξεκίνησαν από μια γνωριμία στο Instagram, όπου συνομιλούσε με μια κοπέλα.

Το υποτιθέμενο ραντεβού ήταν κανονισμένο για τις 9:30 το βράδυ, κοντά σε ένα σχολικό συγκρότημα στα Χανιά. Όμως, αντί για την κοπέλα, εμφανίστηκαν έξι νεαροί με καλυμμένα τα πρόσωπά τους, οι οποίοι του επιτέθηκαν, τον χτύπησαν και του άρπαξαν το κινητό και το τσαντάκι του. Αφού τον άφησαν στο έδαφος, εξαφανίστηκαν χωρίς να αφήσουν κανένα ίχνος.

Ο 25χρονος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο για τις πρώτες βοήθειες και στη συνέχεια κατήγγειλε το περιστατικό στην Αστυνομία. Εκτιμά ότι οι δράστες ήταν νεαρής ηλικίας, ίσως και ανήλικοι, γεγονός που δημιουργεί περαιτέρω ανησυχίες για την αυξανόμενη εγκληματικότητα μεταξύ των νέων.

Η νέα μορφή παγίδων στα social media

Το περιστατικό αυτό δεν είναι μοναδικό. Τα κοινωνικά δίκτυα, που κάποτε ήταν μόνο μέσα για επικοινωνία και νέες γνωριμίες, έχουν μετατραπεί σε επικίνδυνο έδαφος για τους ανυποψίαστους χρήστες. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι πέφτουν θύματα εξαπάτησης και βίας μέσω ψεύτικων προφίλ, όπως αυτό που έμπλεξε τον 25χρονο στα Χανιά.

Συχνά, οι θύτες δημιουργούν ψεύτικα προφίλ σε ιστότοπους και εφαρμογές γνωριμιών ή έρχονται σε επαφή με το θύμα τους μέσω δημοφιλών ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης όπως το Instagram ή το Facebook, δημιουργούν μια σχέση εμπιστοσύνης, μερικές φορές μιλώντας ή συνομιλώντας αρκετές φορές την ημέρα, ενώ τελικός τους σκοπός είναι να εκμαιεύσουν χρήματα μέσω μιας πλαστής ιστορίας.

Το τρομακτικό ποσοστό του 50-75% των εφήβων έχουν αντιμετωπίσει συμπεριφορές κακοποίησης ψηφιακών ραντεβού -όπως διαδικτυακή παρενόχληση, απειλές, παρακολούθηση ή εξαναγκασμό. Η εξαπάτηση αυτή μπορεί να έρθει και σε οικονομική μορφή, αφού περίπου το 40% των ατόμων που δήλωσαν ότι έχασαν χρήματα από μια ρομαντική απάτη το 2023, δήλωσαν και ότι η επαφή ξεκίνησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε έρευνα από την FTC. Μάλιστα, σχεδόν τα τρία τέταρτα, ή το 73%, των καταναλωτών που είχαν πέσει θύματα ρομαντικής απάτης ήταν άνδρες.

Τα social media έχουν μετατραπεί σε εργαλεία για να στηθούν παγίδες. Από ψυχολογικής διάστασης, η dating violence μέσω σόσιαλ μίντια, αναγνωρίζει 3 πρόσωπα που συμμετέχουν στη διαδικασία: Ο θύτης- Ένα άτομο που βλάπτει σωματικά, σ3ξουαλικά, λεκτικά ή συναισθηματικά έναν σύντροφο που έχει προσεγγίσει ρομαντικά. Το θύμα- Ένα άτομο που πληγώνεται σωματικά, σ3ξουαλικά, λεκτικά ή συναισθηματικά από έναν σύντροφο που βγαίνει ραντεβού. Ο παρατηρητής- Ένα άτομο (ή και παραπάνω άτομα) που γνωρίζει ότι κάποιος κακοποιείται.

Στην περίπτωση του νεαρού από τα Χανιά, έχουμε μια διαδικτυακή απάτη, το λεγόμενο catfish, που κίνητρο έχει, μέσω ψευδών πληροφοριών να παρασύρει το θύμα. Η βιαιότητα της επίθεσης, ωστόσο, δεν ακολουθεί το σύνηθες μοτίβο που εμφανίζουν τα dating scams, κι αυτό χρήζει ακόμα μεγαλύτερης προσοχής λόγω της σκληρότητας της πράξης.

Η περίπτωση αυτή μας υπενθυμίζει την ανάγκη να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί με το πώς χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο, ποιοι είναι οι άνθρωποι με τους οποίους μιλάμε και γιατί τους εμπιστευόμαστε. Γιατί όσο αληθινό κι αν μοιάζει αυτό που έχουμε, μπορεί να μην είναι ούτε λίγο.