Η φιλανδικής προέλευσης εταιρία Vuokkoset αποφάσισε να προβεί σε κυκλοφορία ειδών περιποίησης με την πρόσφατη διαφήμιση ενός ταμπόν που διαφημίζεται ως “for men hwo have periods too.” Η κίνηση αυτή πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Ευαισθητοποίησης για τα Τρανς Άτομα, και κύριος σκοπός της καμπάνιας ήταν η ορατότητα κι η βοήθεια στην αντιμετώπιση της δυσφορίας φύλου που νιώθουν οι τρανς άνδρες και τα non-binary άτομα κατά τη διάρκεια της περιόδου.
Η εταιρία, με μια ομολογουμένως πολύ δυνατή και ξεκάθαρη στάση διαφημιστικά, προσπαθεί να αλλάξει τις αντιλήψεις γύρω από την έμμηνο ρύση και να μειώσει το άγχος που μπορεί να προκαλείται κατά την περίοδο, στοχεύοντας στο κομμάτι της συμπερίληψης, όταν αυτή αφορά τις γκρίζες ζώνες φύλου που συχνά μένουν στην αφάνεια. Καθιστά σαφές ότι οι τρανς άντρες συνεχίζουν να έχουν βιολογικές ανάγκες που χρειάζεται να καλυφθούν, όπως και συνθήκες υγιεινής που χρειάζεται να ληφθούν υπόψη.
Σύμφωνα με έρευνα που παραθέτει η εταιρία, το 93% των τρανς ανδρών έχουν βιώσει δυσφορία φύλου που σχετίζεται με την έμμηνο ρύση, ενώ συχνά δυσκολεύονται να αγοράσουν είδη πρώτης ανάγκης από το σούπερ μάρκετ. Το προϊόν, που ευφυώς έχει την ονομασία που έχει, πωλείται σε ένα μπλε κουτί, πράγμα που σπάει το στερεότυπο του ροζ χρώματος που συνδέεται στενά με το γυναικείο φύλο και τα προϊόντα περιποίησης που το αφορούν, ενώ οι λέξεις “for men” και “struation” αναγράφονται κατακόρυφα στη συσκευασία, σε ένα έξυπνο παιχνίδι με τις λέξεις που προσομοιάζει την έμμηνο ρύση, ως ετοιμολογία. Η εταιρία εργάζεται επίσης πάνω σε ένα προϊόν πλήρως ουδέτερο ως προς το φύλο, το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει σύντομα.
Ωστόσο, η εκστρατεία και το προϊόν αντιμετωπίζει έντονη αντίδραση, κυρίως στα κοινωνικά δίκτυα- μα τι μεγάλη έκπληξη! Σχόλια που κατηγορούν την εταιρία για προαγωγή “τρανσεξουαλισμού” κι εκφράζουν αντίθεση προς την ιδέα των ταμπόν για άνδρες:
«Βάζουν ταμπόν μέσα σε ένα κουτί που λέει “για άνδρες”. Εταιρείες όπως η Vuokkoset διαιωνίζουν την πίστη στον “τρανσεξουαλισμό” από καθαρό συμφέρον. Κερδίζουν από τη δημιουργία μιας αγοράς ακρωτηριασμένων, ιατρικοποιημένων και μπερδεμένων γυναικών», αναφέρουν τα τρασφοβικά σχόλια στο ίντερνετ.
«Να και η πρώτη χώρα στην Ευρώπη, που παράγει και πουλάει ταμπόν, “για άνδρες, που έχουν περίοδο.»
«Η Φινλανδία σκέφτηκε Γκεμπελικά. Όσο πιο πολύ “τεκμηριώνεις” ένα ψέμα, τόσο θα αρχίζεις να το πιστεύεις και ο ίδιος.»
«Εμείς οι γυναίκες όχι μόνο επιτρέψαμε αυτές τις ανοησίες αλλά τις ενθαρρύναμε κιόλας!»
Aν μιλήσουμε με γεγονότα τα πράγματα σχετικά με την τρανσφοβία είναι απλά και θλιβερά. Ένα στα οκτώ τρανς και ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα (13%) έχει βιώσει κάποια μορφή άνισης μεταχείρισης από το προσωπικό υγείας επειδή είναι ΛΟΑΤΚΙ+. Επτά στα δέκα τρανς άτομα (70%) αναφέρουν ότι έχουν δεχθεί τρανσφοβία κατά την πρόσβαση σε γενικές υπηρεσίες υγείας. Σχεδόν τα μισά τρανς άτομα (45%) δήλωσαν ότι ο γενικός γιατρός τους δεν κατανοεί καλά τις ανάγκες τους ως τρανς άτομο, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε πάνω από τα μισά μη δυαδικά άτομα (55%). Το 90% των τρανς ατόμων ανέφεραν ότι αντιμετώπισαν καθυστερήσεις κατά την αναζήτηση υγειονομικής περίθαλψης που σχετίζεται με τη μετάβαση φύλου. Κι αυτά είναι νούμερα που αφορούν καθαρά τον τομέα της υγείας, γιατί αν προχωρήσουμε και στη βία στην εργασία ή τα σόσιαλ μίντια, το πράγμα αγριεύει ακόμα περισσότερο. Κι αυτό είναι απλώς θλιβερό.
Παρά τις αρνητικές αντιδράσεις, η Vuokkoset δείχνει αποφασισμένη να προχωρήσει στην προώθηση της ευαισθητοποίησης και της ανοιχτής συζήτησης γύρω από τα ζητήματα της δυσφορίας φύλου, ανεξαρτήτως φύλου ή ταυτότητας. Και πολύ καλά κάνει.
Πηγή φωτογραφίας: LiFo