Ταξίδι για πολλούς από εμάς σημαίνει, παίρνω την ντουλάπα μου και φεύγω. Σε ένα ταξίδι με το αεροπλάνο, το γεγονός αυτό εκτός από το ότι επιβαρύνει εμάς τους ίδιους, είτε οικονομικά, είτε σωματικά, επιβαρύνει και τις αεροπορικές, οι οποίες κάνουν ό,τι μπορούν για να μειώσουν τον όγκο των αποσκευών στο ελάχιστο.
Σε άρθρο που δημοσίευσε το CNN, παρουσιάζεται μια καινοτομία και λύση στο παραπάνω πρόβλημα, η οποία προήλθε από τη Miho Moriya, που όπως η ίδια έχει δηλώσει, ενώ της αρέσει να ταξιδεύει, απεχθάνεται ναι σέρνει αποσκευές δεξιά κι αριστερά και να πρέπει να πλύνει τα ρούχα της ενώ βρίσκεται εκτός. Η Miho λοιπόν δημιούργησε την εταιρεία «Any wear, Anywhere», το concept της οποίας είναι να παρέχει ρουχισμό στους ταξιδιώτες, ώστε να μη χρειάζεται να φέρνουν τα δικά τους.
Τα ρούχα που παρέχονται, είναι αγορασμένα από την εταιρεία ή προέρχονται από το πλέονασμα του stock άλλων εταιρειών που διαφορετικά θα κατέληγε είτε σε χωματερές είτε θα δίνονταν για καύση, με βλαπτικές συνέπειες στο περιβάλλον και στις 2 περιπτώσεις. Οι πελάτες δεν έχουν την επιλογή να διαλέξουν από πού θα προέρχονται τα ρούχα που θα τους δοθούν, αλλά μπορούν να επιλέξουν αν θα είναι γυναικεία ή αντρικά, για ποια εποχή τα θέλουν (χειμώνα, καλοκαίρι κ.ο.κ), αν το styling θα είναι smart ή casual, τον αριθμό ρούχων που θα χρειαστούν και τις ημερομηνίες παραλαβής κι επιστροφής. Τα ρούχα αποστέλλωνται στο εκάστοτε ξενοδοχείο του πελάτη, από όπου κι ο ίδιος τα παραλαμβάνει κατά την άφιξή του κι επιστρέφει με το πέρας της διαμονής. Το κόστος ενοικίασης κυμαίνεται στα 34-48 δολλάρια για όλη την ενοικιαστική περίοδο.
Όπως ανέφερε και η Miho, η ιδέα είχε συλληφθεί πριν την πανδημία, αλλά λόγω αυτής καθυστέρησε να υλοποιηθεί. Έπειτα, αποδείχθηκε ιδιαίτερα δύσκολο να βρέθει κάποια αεροπορική εταιρεία που θα στηρίξει το πρόγραμμα, το οποίο τελικά εγκρίθηκε από την Japan Airlines και θα τρέχει από τον Ιούλιο 2023 μέχρι και τον Αύγουστο 2024. Προς το παρόν, η ανταπόκριση των πελατών έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες και υπήρχαν ήδη παραγγελίες από 115 χώρες, κυρίως Αμερική και Αυστραλία, χωρίς να τρέχει παράλληλα κανένα είδους διαφημιστικής καμπάνιας.
Ο πιλοτικός χρόνος λειτουργίας του προγράμματος, θα καθορίσει κατά πόσο το concept είναι αποδοτικό και βιώσιμο, ώστε να προωθηθεί περαιτέρω και σε άλλες αεροπορικές ανά τον κόσμο. Η ειδικός στον τομέα βιωσιμότητας στη μόδα, Nina Gbor, προτρέπει κι αυτή με τη σειρά της τις υπόλοιπες εταιρίες να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα, αν όντως ενδιαφέρονται πραγματικά για την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης, μας λέει πως η χρήση του έξτρα όγκου ρούχων των βιομηχανιών, προσφέρει σημαντικά περιβαλλοντικά ωφέλη, μιας κι επεκτείνοντας τη ζωή των ρούχων για 9 μήνες μειώνεται η χρήση νερού, η έκκριση διοξειδίου και η παραγωγή σκουπιδιών κατά 20-30% για καθένα από αυτά.
Βέβαια, είναι σημαντικό οι αεροπορικές που θα πάρουν μέρος στο πρόγραμμα να τηρήσουν και τους όρους του, ώστε να γίνει σωστή αξιολόγη και καταμέτρηση των τελικών ποσών των αποσκευών αλλά και των καυσίμων που χρησιμοποιήθηκαν. Είναι γνωστό πως η μείωση του βάρους των αεροσκαφών μειώνει την ανάγκη για καύσιμα και τους ρύπους. Είναι όμως επίσης γνωστό πως οι αεροπορικές προσπαθούν να μειώσουν τον όγκο των αποσκευών, για τη μεταφορά εμπορικών φορτίων που τους προσφέρει μεγάλο κέρδος. Αν κι ακόμα και με αυτόν τον τρόπο η περιβαλλοντική επιβάρυνση μπορεί να μειωθεί σταδιακά σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν είναι αυτό το concept της συγκεκριμένης ιδέας κι αν ο έξτρα χώρος που θα εξοικονομήσει η «Any wear, Anywhere», χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, τότε τα αποτελέσματα δε θα είναι έγκυρα.
Μπορούμε λοιπόν να βασιστούμε στον λόγο των αεροπορικών που θα έκαναν τα πάντα για το κέρδος; Τους ενδιαφέρει πραγματικά η βιωσιμότητα του πλανήτη κι η συμβολή τους σε αυτό ή είναι ένα έξυπνο μάρκετινγκ τρικ για να μειώσουν το κόστος επιβίβασης που φέρουν οι αποσκευές, τη μεταφορά τους και την επιβάρυνση του αεροσκάφους από αυτές; Η ιδέα φαίνεται πραγματικά ελπιδοφόρα, θα είναι όντως τόσο αποδοτική για να πετύχει τον στόχο της; Οψόμεθα!