Τα επικίνδυνα περιστατικά στους ελληνικούς σιδηροδρόμους συνεχίζονται, με το πιο πρόσφατο να φτάνει σε νέο επίπεδο ανευθυνότητας. Ένας συρμός του Προαστιακού, λόγω λανθασμένης εντολής του τηλεδιοικητή του ΟΣΕ, βρέθηκε στη γραμμή του μετρό προς το αεροδρόμιο. Ευτυχώς, ο μηχανοδηγός εντόπισε το σφάλμα και σταμάτησε το τρένο πριν σημειωθεί τραγωδία. Το ερώτημα είναι: Πόσες ακόμη τέτοιες στιγμές πρέπει να συμβούν για να αναγνωρίσουμε το μέγεθος του προβλήματος;

Το περιστατικό συνέβη στις 9 Οκτωβρίου, όταν ο συρμός 4245 ακολούθησε οδηγίες του Σταθμάρχη Αχαρνών να εισέλθει στη λανθασμένη γραμμή, κατευθυνόμενος προς το μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας. Η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) κατήγγειλε το συμβάν στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), απαιτώντας άμεση διερεύνηση και εξηγήσεις από την Hellenic Train.

 



 

Το περιστατικό αυτό είναι απλώς ένα ακόμη κομμάτι του παζλ μιας διαλυμένης υποδομής. Από τα καμένα δέντρα που μπλοκάρουν γραμμές μέχρι την έλλειψη επαρκών συστημάτων ασφαλείας στις σήραγγες, το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο μοιάζει να λειτουργεί «στον αυτόματο πιλότο», με τους εργαζόμενους και τους επιβάτες να βασίζονται στην τύχη. Όλα αυτά σε έναν τομέα όπου δεν υπάρχει περιθώριο για λάθη, γιατί τα λάθη κοστίζουν ανθρώπινες ζωές.

 

Σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα στο δίκτυο

Οι μηχανοδηγοί καταγγέλλουν, επίσης, τις συνεχιζόμενες καθυστερήσεις και τις χαμηλές ταχύτητες στο δίκτυο, που φτάνουν έως και τα 6 χλμ/ώρα σε συγκεκριμένα σημεία. Η κατάσταση αυτή επιδεινώνει τη σχέση μεταξύ επιβατών και εργαζομένων, καθώς οι χρόνοι των δρομολογίων δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Παρά τις διαμαρτυρίες προς την Hellenic Train, η κατάσταση παραμένει αμετάβλητη, με τους επιβάτες να αντιμετωπίζουν συνεχείς καθυστερήσεις, οι οποίες δεν αναγράφονται ούτε στα εισιτήρια.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΕΘΝΟΣ και της Μαρίας Λιλιοπούλου, η ΠΕΠΕ ζητά από τη ΡΑΣ την άμεση διερεύνηση του συμβάντος και παρακαλεί για την αποστολή του πορίσματος καθώς, όπως επισημαίνει στην επιστολή της, «η Διοίκηση της Hellenic Train συστηματικά αρνείται να κοινοποιεί τα εσωτερικά της πορίσματα στο Σωματείο μας, ενώ σε πρόσφατο περιστατικό (Λιβαδειά – Σεπτέμβριος 2024) και παρά το ότι οι εσωτερικές της διαδικασίες τηρήθηκαν στο ακέραιο από τους μηχανοδηγούς, επιχειρεί να μεταθέσει ευθύνες για να καλύψει δικές της, δημοσιεύοντας μάλιστα Δελτία Τύπου που σκοπό έχουν να αποπροσανατολίσουν το επιβατικό κοινό και τις Αρμόδιες Αρχές».

 

Η αναβάθμιση του δικτύου άργησε μια αιωνιότητα και μια μέρα

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα ασφαλείας, η κυβέρνηση ξεκίνησε -πολύ αργά- την αναβάθμιση των δέκα μεγαλύτερων σηράγγων του σιδηροδρομικού δικτύου, μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών. Το έργο περιλαμβάνει την εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων πυρανίχνευσης, φωτισμού και παρακολούθησης της δομικής υγείας των σηράγγων, με συνολικό κόστος περίπου 29,4 εκατομμυρίων ευρώ. Το πρόβλημα σε αυτές τις ανακοινώσεις, είναι ότι τις έχουμε ξανακούσει, με υπουργούς να χτυπιούνται μέσα στη Βουλή ότι διασφαλίζουν την ασφάλεια.

Το γεγονός είναι ένα: Οι καθυστερήσεις, τα συχνά λάθη και η έλλειψη συντονισμού, όπως αυτό στη γραμμή του Προαστιακού, εξακολουθούν να θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών. Οι αρμόδιοι οφείλουν να αντιμετωπίσουν τα συστημικά προβλήματα με αποφασιστικότητα, προτού προκληθεί ανεπανόρθωτο και μοιραίο λάθος. Ξανά.