Έχουν γραφτεί άπειρα κείμενα για τα υπέρ του να κλείνει κανείς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τι πραγματικά συμβαίνει όμως όταν είναι κανείς ενεργός στα social media και ξαφνικά τα κλείνει όλα και χάνεται κάθε ίχνος του; Τι μπορούν να μας προσφέρουν τα social media πέρα το σκρολάρισμα για να περάσει η ώρα; Κι όμως, κανείς δε μιλάει για όλα αυτά που μένουν πίσω, ή για την ενημέρωση που μένει μισή αν κλείσουμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
H αλήθεια είναι πως σπάνια θα βρούμε ανθρώπους οι οποίοι δεν έχουν λογαριασμό έστω και σε ένα social. Εφόσον η καθημερινότητα πλέον τρέχει, κι εμείς από πίσω προσπαθούμε να τη φτάσουμε, τα social media μας προσφέρουν τη διευκόλυνση της άμεσης επικοινωνίας με τους δικούς μας ανθρώπους αλλά και το διαρκές feed. Δεν παρέχουν απλώς ένα μήνυμα ή μια τηλεφωνική κλήση. Προφανώς αυτά μπορούμε να τα κάνουμε κι από το τηλέφωνό μας. Είναι η αμεσότητα που προσφέρεται μέσα από μια φωτογραφία ή ένα βίντεο. Είναι κάποιας αξίας ακόμη και το ηχητικό μήνυμα για τις στιγμές που το texting παίρνει περισσότερο χρόνο να σταλεί. Είναι η βιντεοκλήση που φέρνει φίλους, οικογένεια και ζευγάρια πιο κοντά όταν βρίσκονται σε απόσταση. Ένας άνθρωπος λοιπόν που επιλέγει να αποσυρθεί από τις εφαρμογές αυτές, αυτόματα χάνει κι όλη αυτή τη γρήγορη, εύκολη κι άμεση επαφή με τον κόσμο.
Επιπλέον, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας προσφέρουν άμεση ενημέρωση σε όλες τις εξελίξεις. Πόσες φορές η τηλεόραση δεν έλεγε αυτό που σε ενδιέφερε ή τα σάιτ δεν είχαν γράψει ακόμη γι’ αυτό, την ώρα που το τουίτερ ήδη τιτίβιζε καμία χιλιάρα ποστ με το # του ενδιαφέροντός σου; Μέσα σε λίγα λεπτά για πάρα πολλά γεγονότα που συμβαίνουν στον κόσμο, για όσα μας κινούν την περιέργεια, για όσα θέλουμε μια γνώμη, τα σόσιαλ είναι εκεί. Κι όσο αυστηρά έχουν υπάρξει, άλλο τόσο έχουν βοηθήσει την κοινή γνώμη να ακουστεί όταν κανένας άλλος δεν έδινε χώρο για να συμβεί αυτό. Μην ξεχνάμε ότι κράτησαν στους ώμους τους ολόκληρο #metoo.
Κάτι άλλο που είναι εξίσου σημαντικό κι αφορά κυρίως τον επαγγελματικό τομέα, είναι ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν την ικανότητα να αποτελούν από μόνα τους τεράστια προωθητική ενέργεια. Όλοι παρακολουθούμε ή ψαχνόμαστε μέσα από αυτά για οτιδήποτε καινούριο, για διάφορες εκδηλώσεις, συναυλίες, σεμινάρια. Ακόμη και για μια τοποθεσία που μας ενδιαφέρει να επισκεφτούμε, θα μπούμε πρώτα να κοιτάξουμε αν υπάρχει σελίδα στα social media προκειμένου είτε να ντυθούμε ανάλογα, να δούμε αν ο χώρος είναι στο δικό μας στιλ, τι λένε οι κριτικές. Κατ’ επέκταση το εκάστοτε σόσιαλ επηρεάζει πρώτα τους ίδιους τους επαγγελματίες, μιας και μπορούν να προωθήσουν την ίδια τους τη δουλεία ευρέως, άμεσα κι εύκολα, αλλά και κάθε άνθρωπο ξεχωριστά που θέλει και κινείται πιο σέιφ ως προς τις επιλογές του.
Και κάτι ακόμη, για να μην ξεχνιόμαστε. Καλώς ή κακώς, όσο κι αν δυσκολευόμαστε να το παραδεχτούμε, μέσα από τα social media διευρύνουμε τις γνώσεις μας, όχι τόσο ακαδημαϊκά αλλά κοινωνικά, κι αυτό συμβαίνει εξαιτίας των απόψεων, γκάλοπ, ερευνών που μας προσφέρονται απλόχερα στην αρχική οθόνη της εφαρμογής που χρησιμοποιούμε χωρίς να κουνήσουμε ούτε το μικρό μας δαχτυλάκι. Για τον λόγο αυτό κάποιος που θα αποφασίσει να εγκαταλείψει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα χρειαστεί να ψάξει αρκετά για να βρει όσα τον ενδιαφέρουν και σίγουρα θα απευθύνεται σε μικρότερο κύκλο.
Όπως και να το κάνουμε λοιπόν, πέρα από τα αρνητικά στοιχεία που όντως έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπάρχουν και τα θετικά κι είναι επιτέλους στιγμή να μην είμαστε τόσο υποκριτές απέναντι σε κάτι που και χρειαζόμαστε και γουστάρουμε να έχουμε. Ας μην ξεχνάμε πως στο τέλος της ημέρας είναι όλα θέμα σωστής χρήσης και διαχείρισης του χρόνου μας, αλλά και της ποιότητας που θα επιλέξουμε να έχουμε στα social media μας. Γιατί πίσω από αυτά και πάλι υπάρχουν οι άνθρωποι. Κι η βάση όλων είναι αυτοί.
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου