Το σέρβις δεν είναι μια ακόμη δουλειά: αποτελεί σχολείο, όπου η επικοινωνία και η άμεση επαφή με τον πελάτη είναι κάθε άλλο παρά αναπόφευκτη. Μια επιλογή μεταξύ των ελάχιστων που λειτουργούν ως πρώτη γνωριμία με τον εργασιακό χώρο.

Από τα πρώτα πράγματα που μπορείς να δεις είναι ότι οι υποχωρήσεις είναι βασικό εργαλείο για την επιβίωση στον τομέα αυτό. Μαθαίνεις να μην είσαι αντιδραστικός όταν καλείσαι να αντιμετωπίσεις μια εριστική και ειρωνική στάση, ειδικά εφόσον έχεις να κάνεις με πελάτες· στόχος είναι να παραμείνεις στην δουλειά για τα λεφτά και να αποκτήσεις την ανεξαρτησία σου. Η τελευταία σε αναγκάζει να κάνεις συχνά θυσίες και αυτό δυστυχώς περιλαμβάνει να ανεχτείς τον οποιονδήποτε κακοπροαίρετο προκειμένου να κάνεις απλά την δουλειά σου ανεμπόδιστα. Στις επαγγελματικές και προσωπικές σχέσεις οι υποχωρήσεις είναι ένα κομμάτι αναπόσπαστο, γιατί αν παρουσιαστείς άτεγκτος διαχρονικά τότε δεν έχεις παρά να χάσεις πράγματα. Σίγουρα θα κληθείς να διαμορφώσεις μια προσωπικότητα διαφορετική από τη γνώριμη που είχες στα μαθητικά σου χρόνια, αλλά θα πρέπει να μάθεις και να υπερασπίζεσαι τον εαυτό σου, απαντώντας στις διάφορες προκλήσεις με τρόπο διακριτικό.

Το σέρβις είναι δουλειά πρακτική, σίγουρα δεν ταιριάζει σε όλους. Δεν αναφερόμαστε στο επικοινωνιακό κομμάτι, γιατί αυτό φτιάχνεται με την εμπειρία και με την τριβή στις συνεχείς προκλήσεις. Το πρακτικό έχει να κάνει με το προφίλ δραστήριων ανθρώπων, που επιλέγουν να προσπαθήσουν να ξεπεράσουν τον φόβο της έκθεσης και να μάθουν την παράλληλη διαχείριση πολλών υποχρεώσεων. Πολλοί αποφεύγουν τη συγκεκριμένη δουλειά εξαιτίας ακριβώς αυτών των λόγων: άλλοι βλέπουν ότι οι αρμοδιότητες πολλαπλασιάζονται σε μικρό χρονικό διάστημα. Το σέρβις συνοδεύεται με μπόλικο καθάρισμα και διατήρηση μιας συγκεκριμένης αισθητικής στον χώρο. Δεν υπάρχει απροθυμία να ασχοληθεί κανείς με «αγγαρείες». Θέλοντας και μη, χτίζεις χαρακτήρα.

Ο επαγγελματικός χώρος είναι ίσως το πρώτο περιβάλλον όπου ο καθένας μας παίρνει αποκλειστική ευθύνη των πράξεων του. Είναι ένας τόπος γνωριμίας με τον εαυτό μας, καθώς αναγνωρίζουμε αδυναμίες μας και προσπαθούμε μέσω των άλλων να βελτιωθούμε σε πολλούς τομείς. Οι άλλοι είναι «καθρέφτες» μας: κάθε σχόλιο, καλοπροαίρετο και μη, δυνητικά βοηθάει να γίνουμε καλύτεροι, αρκεί να υπάρχει το κατάλληλο φιλτράρισμα. Το σέρβις είναι μια δουλειά στην οποία συναντάς φυσιογνωμίες πάσης φύσεως και προκειμένου να τους εξυπηρετήσεις, γίνεσαι χίλια κομμάτια. Μια περίεργη κουβέντα, μια λάθος παραγγελία, ένα ατύχημα είναι μέσα στο πρόγραμμα, όλοι έχουμε προβεί σε τέτοια. Κάθε αναποδιά είναι πρόκληση να βρεις τον τρόπο να διορθώσεις την κατάσταση και να διατηρήσεις την αξιοπρέπειά σου.

Ακόμα και οι πιο ιδιαίτεροι χαρακτήρες αλλάζουν μέσα από το σέρβις. Άνθρωποι ντροπαλοί και κλειστοί προσαρμόζονται, αντλούν γνώμες, απόψεις και εμπειρίες από κάθε λογής πελάτες. Οι απόψεις παντελώς αγνώστων περιστασιακά βρίσκουν συμβατότητα με δικές μας γνώμες και βιώματα. Άλλες φορές η προθυμία για μια καλύτερη εξυπηρέτηση, καμιά φορά ένα χαμόγελο, όλα αποτελούν λόγοι να δώσουμε αφορμή σε κάποιον να μιλήσει, να συζητήσει, να ανοιχτεί. Εκεί δίνονται οι ευκαιρίες να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και σιγά σιγά να διαμορφώσουμε μια πιο σφαιρική άποψη για ανθρώπους. Μαθαίνουμε να τους διαβάζουμε, τι θέλουν και τι προτιμούν. Έτσι, αποκτάμε μια μικρή οικειότητα μαζί τους και εκείνοι μαζί μας ενώ ταυτόχρονα βγαίνουμε από το καβούκι μας.

Οι απόψεις των άλλων, ιδιαίτερα αυτές που μπορεί να περιέχουν μια δόση αλήθειας, μας ενεργοποιούν και μας παρακινούν να αλλάζουμε, είτε εξωτερικά ως προς την εμφάνισή μας, είτε εσωτερικά όσον αφορά τον χαρακτήρα μας. Η οικειότητα έπειτα μετατρέπεται σε ένα θράσος, όχι κακοπροαίρετο, αλλά μέσα στα όρια της έκθεσής μας μέσω ενός άλλου εαυτού, μιας διαφορετικής αντανάκλασης.

Πού ξέρετε, μπορεί μια τέτοια μεταμόρφωση να μας περιμένει στη γωνία: όλα ξεκινάνε με ένα δίσκο.

 

Συντάκτης: Θεόδωρος Σωτηρόπουλος
Επιμέλεια κειμένου: Μιχάλης Μαρκόνης