«Ωραίο το μετρό της Αθήνας, αλλά αυτό της Θεσσαλονίκης πραγματικά δεν… υπάρχει.» Το τελευταίο διάστημα μάς έχει πιάσει μια νοσταλγία, μιας κι αυτό, όπως και τόσα άλλα (κρύα) ανέκδοτα που ακούγαμε για 48 ολόκληρα χρόνια, σύντομα θα πάψουν να έχουν λόγο ύπαρξης. Και γιατί; Γιατί το μετρό της Θεσσαλονίκης, επιτέλους, θα εκτελέσει το πρώτο του δρομολόγιο στις 30 Νοεμβρίου 2024. Προς μεγάλη μας έκπληξη όμως, το φινάλε του έργου συνοδεύεται από το μεγαλύτερο ανέκδοτο, το λογότυπό του που κόστισε 30.000€ και είναι έργο μιας εταιρείας που επιλέχθηκε με απευθείας ανάθεση.

Σύμφωνα με τον υπουργό μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, το λογότυπο έχει αναφορά στη βυζαντινή γραφή με καλλιτεχνικές καμπύλες και είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να μπορεί να διαβαστεί και ως κεφαλαίο “Μ”. Συμβολίζει την ιστορικότητα σε συνδυασμό με τη μοντέρνα αισθητική, την παράδοση, τη λειτουργικότητα, το ιστορικό βάθος, την καινοτομία και τον δυναμισμό. Όλα αυτά ένα πεζό “μ” μέσα σε έναν κύκλο που αν ήταν πράσινο θα ήταν ίδιο με το λογότυπο του μTorrent.

 

 

Να σας πω και κάτι; Δεν το βρίσκω καν τόσο άσχημο. Ωστόσο, δε μοιάζει αντάξιο ενός έργου τόσων εκατομμυρίων ευρώ. Είναι προχειροδουλειά, κάτι που θα μπορούσε να σχεδιάσει ο καθένας μας γιατί είναι ένα απλό “μ” πανάθεμά το και ας το ονόμασαν βυζαντινό και κουραφέξαλα. Το θέμα είναι πως παρουσιάστηκε ως αριστούργημα και μείναμε να περιμένουμε με το στόμα ανοιχτό ένα έργο τέχνης, και φυσικά το ότι η δημιουργία του κόστισε 30.000€ και έγινε με απευθείας ανάθεση.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. διεξήγαγε δύο διαγωνισμούς για τη δημιουργία του διακριτικού σήματος τού Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Ο πρώτος, συνέβη τον Φεβρουάριο αλλά ματαιώθηκε διότι έγιναν κάποιοι ανασχεδιασμοί. Ο επόμενος, δημοπρατήθηκε στα τέλη Ιουνίου και υπήρξαν 8 προσφορές από σημαντικά γραφιστικά γραφεία. Όλες εξετάστηκαν και απορρίφθηκαν. Η διαδικασία απέβη άγονη και ο Διαγωνισμός ματαιώθηκε. Περιορισμένη λοιπόν από χρόνο, η κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει το έργο με απευθείας ανάθεση σε εταιρεία με έδρα την Αθήνα, η οποία φαίνεται να στερείται αντίστοιχης τεχνογνωσίας και εμπειρίας.

Παρακάτω θα δείτε το λογότυπο που πρότεινε συμμετέχοντας στον διαγωνισμό ο Βρετανός γραφίστας Ρομπ Σνόου. Με ανάρτησή του στο Facebook φάνηκε η σύγχυσή του, αποκαλώντας το επίσημο λογότυπο «σωρό από σκατ@».

Πνευματικά δικαιώματα © rob art illustration 2024.

 

Μέσα σε ένα λεπτό, με την εντολή «Φτιάξε μου ένα λογότυπο για το μετρό της Θεσσαλονίκης», το ChatGPT δημιούργησε την παρακάτω εικόνα. Σκοπός, ήταν να συγκριθεί η δουλειά μιας εταιρείας του χώρου με ένα εργαλείο που εκτέλεσε την εντολή μέσα σε δευτερόλεπτα με μία μόνο οδηγία. Το αποτέλεσμα; Ένας συρμός μετρό που βγαίνει από ένα τούνελ, το οποίο σχηματίζει ταυτόχρονα το γράμμα Θ– συμβολίζοντας τη Θεσσαλονίκη. Πιο ευφάνταστο από ένα απλό, πεζό “μ”, αυτό είναι το μόνο σίγουρο.

Το ίδιο έκαναν και άλλοι χρήστες στο X για να καταλήξουμε στο κοινό συμπέρασμα ότι μάλλον μας κοροϊδεύουν.

Το επίσημο λογότυπο του μετρό στερείται τόσο του στοιχείου της δημιουργικότητας που εάν κάνεις αναζήτηση με την εικόνα του στο google, θα δεις ένα πλήθος λογότυπων που του μοιάζουν απίστευτα.

 

 

Η ομοιότητα μάλιστα με το logo σελίδας του Facebook ενός Ινδού καλλιτέχνη είναι τουλάχιστον ύποπτη.

Είναι πραγματικά κρίμα που τόσα χρήματα του ελληνικού λαού ξοδεύτηκαν τόσο άνετα, χωρίς διαγωνισμό, χωρίς αξιοκρατία. Στη θέση αυτού του λογοτύπου θα μπορούσε να βρίσκεται η δημιουργική δουλειά μιας γραφιστικής σχολής, μιας ομάδας νέων επαγγελματιών με φρέσκιες ιδέες. Είχατε δεκαετίες μπροστά σας να ολοκληρώσετε αυτό το έργο σωστά, με έμπνευση και καταλήξατε να το τρέχετε στο πόδι, τον τελευταίο μήνα. Τώρα, το γιατί το κάνατε, ας το αφήσουμε στην ευφυΐα του καθενός, αν και δε θα είναι δύσκολο να απαντηθεί.

 

Πηγές: CNN Greece, LiFO, *parallaxi, ΤΟ ΒΗΜΑ, Documento

Συντάκτης: Μαρία Σκαρμούτσου