

2 χρόνια μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα που βύθισε στο πένθος ολόκληρη τη χώρα, αναπάντητα μένουν ακόμα τα ερωτήματα για το τι συνέβη το βράδυ της 28 Φεβρουαρίου 2023, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους. Πορίσματα δίνουν και παίρνουν χωρίς να δίνουν μια ξεκάθαρη απάντηση, δηλώσεις που ντρέπονται μέχρι και τα στόματα που τις είπαν, εκατό πλευρές, εκατό διαφορετικές εκδοχές, ευθύνη κανείς και πουθενά. Πανεπιστήμια που αρνούνται οποιαδήποτε εμπλοκή. Φταίει ο σταθμάρχης που δεν είχε οπτική πρόσβαση στον πίνακα καθώς δέχτηκε 90 κλήσεις σε 60 λεπτά. Φταίει ο μηχανοδηγός που δεν επανέλαβε την εντολή κι απάντησε με ένα «ευχαριστώ». Φταίνε τα έλαια. Δε φταίνε τα έλαια. Φταίνε τα έλαια ξανά. Φταίει η 717. Φταίνε όλοι χωρίς να φταίει κανένας.
40 ημέρες πριν, η επιτροπή διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ήταν κατηγορηματικά αμετάκλητη σχετικά με τον αποκλεισμό των ελαίων σιλικόνης ως αιτιώδους ουσίας της πυρκαγιάς που ακολούθησε μετά τη σύγκρουση στα Τέμπη. Ποιο ήταν όμως αυτό το περιβόητο καύσιμο και πού βρισκόταν αν δεν υπήρχε στο κανονικό φορτίο; Βίντεο με τη μοιραία αμαξοστοιχία είδε το φως της δημοσιότητας εξετάζοντάς το καρέ καρέ, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η μοιραία καύση που προκάλεσε την πυρκαγιά και οδήγησε στην εμφάνιση μίας «πυρόμπαλας» με τη μορφή μανιταριού πυροδοτήθηκε από υγρό πτητικό καύσιμο.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δε, παρουσιάζει το σημείο που αναφέρεται ως πιθανότερο κι ακριβές σημείο της αρχικής ανάφλεξης. Αυτό φυσικά δεν είναι άλλο μία περιοχή ανάμεσα στο δεύτερο βαγόνι των μηχανών της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63603, και την πρώτη πλατφόρμα του ίδιου τρένου.
Πλην όμως αυτού, όπως διαπιστώνουν και οι ίδιοι οι ερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ η παρουσία της εύφλεκτης αυτής ουσίας δεν αναγράφεται στα έγγραφα μεταφοράς της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503. Εύλογα, λοιπόν, παραμένουν τα ερωτήματα, καθώς ανά διαστήματα όλα παρουσιάζονται τελείως διαφορετικά. Σαν να μιλάμε για άλλες αμαξοστοιχίες, σαν να μη χάσαμε ανθρώπους, σαν να μη χύθηκε τόσο αίμα, σαν να είχαμε απλά μια βλάβη στην κουζίνα μας.
Μέσα, λοιπόν, από όλη αυτή τη διαδρομή φτάνουμε στο σήμερα, ένα σήμερα στο βλέπουμε την ακύρωση ενός εκ των πλέον κρισιμότερων τμημάτων του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αυτό που αφορά την πυρόσφαιρα και τα αίτια της δημιουργίας της. Ταυτόχρονα, ζήτήθηκε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αλλά και τον ρόλο του τεχνικού συμβούλου οικογενειών θυμάτων Κώστα Λακαφώση, από την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη. Βατερλό η κυβέρνηση με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να απαντά πως μέρα με τη μέρα καταρρέει το αφήγημα της συγκάλυψης, αφού ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ 40 μέρες μετά απέσυρε από το πόρισμα την αναφορά στην πυροσφαιρα. Και σας ρωτώ; Τελικά, 2 χρόνια μετά, υπήρξε αυτό το εύφλεκτο υλικό που έκαψε ζωντανούς ανθρώπους; Ταξίδευε σε μεγάλους τόνους τέτοιου τύπου υλικό σε μια αμαξοστοιχία;
Δε θα ξαναβάλουμε ποτέ Μάρτη φώναζαν οι συγγενείς: «μας κάψατε»! Κι έχουν δίκιο. Παιδιά είχε μέσα αυτό το τρένο, με όνειρα για ένα κόσμο που σαν γονιός δε θα φοβάσαι να αφήσεις το δικό σου παιδί να μπει σε πλοίο σε λεωφορείο σε τρένο. Παιδιά που θα μεγάλωναν σε μια χώρα που οι υπεύθυνοι δε θα έκαναν τα στραβά μάτια για να εξυπηρετήσουν οικονομικά συμφέροντα. Παιδιά που ζουν σε μια χώρα που τους παρέχει επιτέλους μια σαφή απάντηση!