Αν μια από αυτές τις μέρες αναζητήσει κανείς ταινία στο Netflix, σίγουρα θα βρεθεί στα must-watch, «η Ξανθιά». Και δε μιλάμε για άλλη ξανθιά, από τη θρυλική Μέριλιν Μονρόε, με όλη την ιστορία της ζωής της, σε μια κινηματογραφική αφήγηση που θα χαρακτηρίζαμε μακροσκελή. Η ταινία είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα της Joyce Carol, με τις ιστορίες να ξεκινούν από τη νεαρή παιδική ηλικία της ηθοποιού.
‘Ολοι στο άκουσμα του ονόματος Μονρόε, έχουμε στο μυαλό μας το απόλυτο θηλυκό, ένα χαμόγελο σαγηνευτικό και ναζιάρικο, ένα σεξαπίλ που όμοιό του δε φαίνεται να έχει υπάρξει. Αυτό δε συνθέτει άλλωστε την σταρ; Ο μύθος γύρω από το πρόσωπο κι η πεποίθηση πως η ζωή που το συνοδεύει είναι τόσο λαμπερή κι αξιοζήλευτη, όσο η εικόνα που βλέπαμε στις ταινίες εκείνης της εποχής του Χόλιγουντ. Μόνο που τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Κι ίσως εκεί να δικαιολογούνται, κατά κάποιο τρόπο, οι αντιδράσεις.
Το πραγματικό όνομα της Μέριλιν, ήταν Νόρμα Τζέι. Μεγαλωμένη χωρίς να γνωρίσει ποτέ της πατέρα και με μάνα ψυχικά ασταθή, η οποία χρέωνε στο παιδί της πως εξαιτίας του δεν την ήθελε ο άντρας της, πως τους παράτησε χάριν της εγκυμοσύνης. Ένα πλάσμα κακοποιημένο, που τελικά ενηλικιώθηκε μέσα σε ορφανοτροφείο. Η νεαρή έκδοση της Μέριλιν, ξεκινά δειλά-δειλά με προσπάθειες για καριέρα στον κινηματογράφο, όπου κι ο πρώτος της ρόλος έρχεται με εφαλτήριο τον βιασμό της από τον παραγωγό. Η συνέχεια δεν αποτελεί έκπληξη για τον θεατή, αφού φαίνεται πως όσες προσπάθειες κι αν έκανε να κερδίσει με τις υποκριτικές της ικανότητες, πάντα υπερτερούσε η σέξι εικόνα μιας γυναίκας που λάτρευε ο φακός.
Η ερωτική της ζωή από νωρίς δυσκόλεψε τα πράγματα, καθώς παρουσιάζεται η τριαδική της σχέση στην οποία βρισκόταν κι ο γιος του Τσάρλι Τσάπλιν. Η εγκυμοσύνη της γέννησε φόβους για ψυχικές νόσους όπως αυτή της μητέρας της, γι’ αυτό και την έκοψε. Από την άλλη, η παραμονή σε σχέσεις με σκοπό την ύπαρξη ασφάλειας, ήταν στοιχείο που ποτέ δε φάνηκε να χαρακτηρίζει τη ζωή της. Ο πρώτος της γάμος με διάσημο αθλητή έληξε, καθώς ο σύζυγός της τη θεώρησε φθηνή, μετά τη θρυλική φωτογραφία που τραβήχτηκε με το σηκωμένο λευκό φόρεμα, μπροστά στα μάτια εκατοντάδων, έκπληκτων ανδρών φωτογράφων. Ο δεύτερος γάμος της με τον σκηνοθέτη Φιν, σημαδεύεται κι αυτός από μια δεύτερη αποβολή.
Εκεί αρχίζουν και φαίνονται τα νοήματα, εκεί καταλαβαίνουμε γιατί ίσως μας ξενίζει το θέαμα. Μια γυναίκα που πολλοί την έχουν αποκαλέσει σύμβολο του σεξ, είναι περίπλοκο να τη βλέπεις να παλεύει να γίνει μητέρα, να καταφέρει να εισπράξει την αγάπη που της έλειψε, και τελικά κάθε φορά να φαίνεται πως στην πραγματικότητα την εκμεταλλεύτηκαν, δεν την αγάπησαν. Ένα ξεκάθαρο οξύμωρο σχήμα, εφόσον ο κόσμος πίστευε πως η εικόνα και το ποιόν της, ταυτίζεται με τις ταινίες της, λόγου χάριν «Οι άντρες προτιμούν τις ξανθιές». Και πίσω απ’ αυτό, μια γυναίκα να προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε Νόρμα και Μέριλιν, αναφωνώντας «δεν είμαι αυτή!».
Βλέποντας την ταινία, η αλήθεια είναι πως σε πολλά σημεία σοκαρίστηκα και συμφώνησα με κλισέ του τύπου «ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός». Για δεκαετίες ολόκληρες, η Μέριλιν Μονρόε έμεινε στην ιστορία για το νάζι και την ομορφιά της, το στιλ της που την καθιστά ακόμα και σήμερα ξεχωριστή, τον αέρα μιας ύπαρξης που επιβεβαιώνει τον όρο θηλυκότητα. Η μοναξιά, η ανάγκη ν’ αγαπηθεί, η απόρριψη από γονείς, η υποτίμησή της, είναι πτυχές που κατά τη γνώμη μου καλώς θίγονται και παρουσιάζονται ωμές. Δεν αποτελεί άγνωστη πραγματικότητα το τι εστί ευπρεπής κυρία για τα κοινωνικά κλισέ εκείνης της εποχής, ή πως το να έχει μια γυναίκα απήχηση χάριν της ελκυστικότητάς της, αυτόματα την καθιστούσε τσούλα κι ανάξια σεβασμού.
Αυτό ήταν η Μέριλιν Μονρόε, με τη ζωή της να τερματίζεται στα 36 της έτη, από υπερβολική δόση. Δεν ξέρω αν αξίζει να δει κανείς την ταινία μόνο για να θαυμάσει τις εικόνες κάλλους, Αξίζει όμως για ν’ αναλογιστεί τη βαρύτητα που έχει το παρασκήνιό της, με ό,τι σκοτεινό κι επώδυνο κουβαλά μαζί του. Δεν πρόκειται για την αποδόμηση ενός θρύλου, αλλά για τη ρεαλιστικότερη παρουσίασή του.
Θέλουμε και τη δική σου άποψη!
Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!
Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου