Αν ξοδεύεις αρκετές ώρες χαζεύοντας στο διαδίκτυο, σίγουρα ξέρεις τι είναι το mukbang trend. Ίσως έχει τύχει να παρακολουθήσεις τα συγκεκριμένα βίντεο μία ή και περισσότερες φορές, ίσως και να σου περνά αδιάφορη αυτή η τάση. Αν πάλι δεν έχεις ιδέα περί τίνος πρόκειται, ο λόγος γίνεται για την τάση που υφίσταται τουλάχιστον εδώ και μια δεκαετία στο διαδίκτυο και η οποία γνωρίζει ιδιαίτερη δόξα τα τελευταία χρόνια, κυρίως με την έναρξη της εποχής του Covid-19.
Πρόκειται για διαδικασία κατά την οποία κάποιο άτομο κάνει live μετάδοση, μαγνητοσκοπώντας τον εαυτό του να τρώει τεράστιες ποσότητες φαγητού.
Εννοείται πως το μενού έχει προσανατολισμό, οπότε μην περιμένεις να δεις κάποιον να τρώει κατσαρόλες τραχανά. Η φάση περιστρέφεται γύρω από το junk food συνήθως και οι ποσότητες είναι πραγματικά τρομακτικές ακόμα και για εσένα που μπορείς να φας πέντε γίγας πίτσες για πλάκα -ναι, μπορεί κάποιος να φάει περισσότερες.
Όλο αυτό ξεκίνησε από τη Νότια Κορέα αλλά η απήχηση που είχε σύντομα μεταδόθηκε σε περισσότερες περιοχές, μέχρι και τη δική μας. Τα βίντεο έχουν πολύ μεγάλο αριθμό προβολών κι οι άνθρωποι που ασχολούνται επαγγελματικά με αυτό, βγάζουν αρκετά χρήματα. Αλήθεια, έχεις σκεφτεί για ποιο λόγο να κάτσει κανείς να παρακολουθήσει ένα τέτοιου είδους θέαμα; Ποια ανάγκη ή ποιο κίνητρο μπορεί να σε ωθήσει στο να ξοδέψεις χρόνο από τη ζωή σου παρακολουθώντας κάποιον να τρώει;
Έπειτα από σύντομη έρευνα, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως οι βασικοί λόγοι είναι δύο. Πρώτον, διότι σύμφωνα με την εξελικτική ψυχολογία, το φαγητό ως πρωτογενής ανάγκη του ανθρώπου, δημιουργεί ευχαρίστηση και μόνο στη θέασή του. Έτσι λοιπόν εξηγείται η ευφορία που νιώθουμε με το να παρακολουθούμε οποιουδήποτε είδους βίντεο ή οπτικό υλικό στο οποίο περιλαμβάνεται το φαγητό. Επιπλέον ευχαρίστηση βιώνουμε όταν βλέπουμε αυτή η ποσότητα καταναλώνεται, ακόμα κι αν δεν είναι από εμάς. Ίσως πρόκειται για κάποιου είδους ενσυναίσθηση.
Ο δεύτερος λόγος που αυτά τα live videο έχουν τόσο μεγάλη απήχηση, είναι η κοινωνικοποίηση όσων τα παρακολουθούν. Λαμβάνοντας υπόψη πως σε αυτή την περίπτωση δεν πρόκειται για στείρα παρακολούθηση αλλά για βίντεο αλληλεπίδρασης, το άτομο που το παρακολουθεί νιώθει πως συμμετέχει κατά κάποιο τρόπο στην όλη διαδικασία. Εκείνος που εκτίθεται στο βίντεο συνομιλεί με όσους το παρακολουθούν και κατ’ αυτό τον τρόπο δίνεται η εντύπωση της «παρέας» και της ομαδικής δραστηριότητας. Έτσι, όλοι όσοι μπαίνουν να παρακολουθήσουν μια τέτοιου είδους μετάδοση, αυτόματα εντάσσονται σ’ ένα κοινωνικό σύνολο με κοινό χαρακτηριστικό την προβολή όμοιου οπτικού υλικού και είναι σε θέση να αλληλεπιδράσουν. Με αυτό τον τρόπο η κοινωνική συναναστροφή επιτυγχάνεται με τρόπο εύκολο, χωρίς καν να αποχωριστεί κανείς το σπίτι και το λάπτοπ του.
Σίγουρα υπάρχουν περισσότεροι λόγοι οι οποίοι διαφοροποιούνται από άτομο σε άτομο, προσαρμόζονται και τροποποιούνται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κάθε προσωπικότητας. Μπορεί και οι λόγοι να είναι συνδυαστικοί. Να επιλέγει κανείς να συμμετέχει και για να κοινωνικοποιηθεί αλλά και για λόγους ψυχαγωγίας.
Η μοναξιά πολλές φορές αποτελεί ισχυρό κίνητρο για να συμμετέχει κανείς σε κάτι τέτοιο, ομοίως και η ανάγκη να ξεφύγει από την καθημερινότητα.
Το να πάρεις ιδέες μαγειρικής, αν και δεν αποτελεί βασικό παράγοντα, ίσως υφίσταται σε κάποιες περιπτώσεις. Ακόμα και το να πάρεις ιδέες για το τι θα ήθελες να φας στην επόμενη έξοδό σου. Επιπλέον, μπορεί κάποιος να νιώσει καλύτερα βλέποντας κάποιον να καταναλώνει μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού από ό,τι ο ίδιος, σκεπτόμενος πως δεν είναι ο μόνος που τον τελευταίο καιρό έχει πέσει στην παγίδα της υπερφαγίας. Αυτός ίσως είναι και ο πιο «λανθασμένος» λόγος για να δεις ένα τέτοιο βίντεο καθώς σίγουρα δε θα σε ωφελήσει πουθενά.
Σε κάθε περίπτωση, μόδα είναι και γυρίζει. Δεν πρόκειται για τίποτε περισσότερο από ένα trend στο οποίο μπορείς να συμμετέχεις χωρίς κανένα κόπο και το οποίο κάποια στιγμή θα ξεθωριάσει με το πέρασμα του χρόνου όπως συμβαίνει και με τα περισσότερα trends. Το αν θα το υποστηρίξεις ή όχι, πολύ πιθανό να μην επηρεάσει την πορεία του, σε αντίθεση με τη δική σου πορεία η οποία μπορεί να αλλάξει σημαντικά αν κάτι δε διαχειριστείς σωστά. Για αυτό, είτε παρακολουθείς ήδη είτε έχεις σκοπό να το παρακολουθήσεις, μην ξεχνάς πως το μέτρο αποτελεί σοφή επιλογή.
Θέλουμε και τη δική σου άποψη!
Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!
Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!
Επιμέλεια κειμένου: Ζηνοβία Τσαρτσίδου