Εάν κάποιος αναρωτηθεί «πόσοι διαφορετικοί εσωτερικά άνθρωποι υπάρχουν» η απάντηση είναι ίδια με τον αριθμό των ατόμων που ζουν σήμερα στη γη, αν όχι με το άθροισμα αυτών και όσων πλέον δε ζουν. Η διαφορά μας έγκειται στον τρόπο σκέψης, τις εμπειρίες και τα διδάγματα αλλά ακόμη κι αν δυο άνθρωποι έχουν ακριβώς τις ίδιες εμπειρίες και γνώσεις, υπάρχει ένα κομμάτι που διαφέρει κι είναι αυτό της νοημοσύνης.
Η έννοια της νοημοσύνης είναι παρεξηγημένη. Θεωρούμε πως κάποιος έχει χαμηλότερη από εμάς νοημοσύνη γιατί δεν αντιλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο με εμάς τις πληροφορίες. Δεν εστιάζουμε ωστόσο ποτέ στο περιεχόμενο των πληροφοριών. Σε περίπτωση που δεν το έχεις ακούσει, έχουμε εννιά διαφορετικούς τύπους νοημοσύνης ο καθένας και είναι απολύτως φυσιολογικό να μην παρουσιάζουν όλοι την ίδια ανάπτυξη. Είναι θέμα εκπαίδευσης, εμπειριών αλλά και εσωτερικών διεργασιών το ποια νοημοσύνη μας θα αναπτυχθεί περισσότερο.
1. Λεκτική/γλωσσική νοημοσύνη
Καλώς ή κακώς δεν τα πάμε όλοι καλά με χρήση της γλώσσας. Το να διαθέτεις όμορφο λεξιλόγιο, να μπορείς να παίξεις με τις λέξεις, να δημιουργείς με εργαλείο αυτή, δεν είναι προσόν που το διαθέτουν όλοι. Και δεν πρέπει να το διαθέτουν όλοι, αφού θα ήταν ανιαρό να ζούμε ανάμεσα σε τόσους ποιητές.
2. Λογικο-μαθηματική νοημοσύνη
Πόσα παιδάκια μισούν τα μαθηματικά; Πόσα άλλα τα βαριούνται γιατί τους φαίνονται πανεύκολα; Το να διαθέτεις λογική και μαθηματική σκέψη είναι πράγματι μεγάλο εφόδιο για τη ζωή σου, σε καμία περίπτωση όμως το αντίθετο δεν πρέπει να αποτελεί κίνητρο για χλευασμό. Κάποιοι το ‘χουν με τα νούμερα λίγο παραπάνω και άλλοι καθόλου…
3. Σωματική-κιναισθητική νοημοσύνη
Αν χορεύεις σαν αγγούρι, δεν είσαι, απλώς δεν έχεις ιδιαίτερα αναπτυγμένο τον συγκεκριμένο τύπο νοημοσύνης. Δεν έχουν όλοι την ίδια αντίληψη του σώματός τους και για αυτό ακριβώς τον λόγο δεν μπορούν να συντονίσουν τα άκρα τους με το ρυθμό. Υπάρχει κάποιος που να ενοχλείται απ’ αυτό;
4. Μουσική νοημοσύνη
Όσοι τη διαθέτουν, καταλαβαίνουν αμέσως εκείνον που δε τη διαθέτει. Θεωρούν μάλιστα ενοχλητικά τα φάλτσα του, όμως η μουσική είναι για όλους, απλώς κάποιοι την κάνουν ερωμένη κι άλλη την αφήνουν στον friendzone. Το πώς αντιλαμβάνεται κανείς τον ρυθμό και τους στίχους ενός κομματιού είναι καθαρά προσωπική υπόθεση.
5. Διαπροσωπική νοημοσύνη
Είναι η ενσυναίσθηση που μακάρι να την είχαμε όλοι ανεπτυγμένη. Είναι η ικανότητα να μπορείς να μπεις στη θέση του άλλου, να κατανοείς ακριβώς τις σκέψεις του και τις πράξεις του. Όταν λες σε κάποιον «δε με καταλαβαίνεις», αφήνεις έναν υπαινιγμό για τη διαπροσωπική του νοημοσύνη.
6. Ενδοπροσωπική νοημοσύνη
Εάν είναι μια φορά σημαντική η προηγούμενη, αυτή είναι εκατό. Πρόκειται για την αυτογνωσία που αν τη διαθέταμε όλοι στο μέγιστο βαθμό, ο κόσμος σίγουρα θα είχε λιγότερους ενοχλητικούς ανθρώπους. Το να μπεις στη διαδικασία να καταλάβεις τον ίδιο σου τον εαυτό σίγουρα απαιτεί κόπο, όμως αξίζει την προσπάθεια!
7. Χωρική νοημοσύνη
Έχεις παρατηρήσει ότι πολλοί άνθρωποι χάνονται ακόμη και στη γειτονιά τους; Ξέρεις κάποιον που μπαίνοντας σε ένα πολυκατάστημα δυσκολεύεται να βγει επειδή δεν μπορεί να βρει την έξοδο; Δεν είναι ανόητος, απλώς έχει χαμηλή χωρική νοημοσύνη και ο προσανατολισμός δεν είναι το φόρτε του.
8. Υπαρξιακή νοημοσύνη
Ο συγκεκριμένος τύπος νοημοσύνης αναφέρεται στη δυνατότητα σκέψης σχετικά με υπαρξιακά ζητήματα. Πρόκειται για ξεκαθάρισμα του τι είναι πραγματικά καλό και κακό, σωστό και λάθος. Την εξασκούν οι παρέες τα βράδια και επαγγελματικά οι φιλόσοφοι, ενώ καθένας μπορεί να προβληματίζεται για θέματα υπαρξιακής φύσεως.
9. Φυσιοκρατική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να διακρίνει κανείς τα στοιχεία της φύσης και να μπορεί να τα κατηγοριοποιήσει ανάλογα. Να παρατηρεί για παράδειγμα κάποιο λίθο ή ένα συγκεκριμένο είδος φυτού και να μπορεί να το κατατάξει χωρικά, να αποφανθεί σε ποια περιοχή μπορεί να βρεθεί. Ενδιαφέρουσα και περίπλοκη η συγκεκριμένη μορφή νοημοσύνης.
Τώρα ξέρεις πως ένας άνθρωπος που δεν τα πηγαίνει καθόλου καλά με τους αριθμούς, μπορεί να τραγουδά υπέροχα και να είναι αυτού του είδους η νοημοσύνη που θα πρέπει να εξασκήσει για να γίνει ακόμα καλύτερος. Καλό είναι να εστιάζουμε σε αυτά που μπορούμε να κάνουμε καλά, ώστε να τα φτάσουμε στο μέγιστο δυνατό σημείο και να τα εκμεταλλευτούμε. Για τα είδη νοημοσύνης που διαθέτουμε σε χαμηλά επίπεδα, δεν έγινε και κάτι. Είμαστε φτιαγμένοι με τέτοιο τρόπο ώστε να διαπρέπουμε σε μερικά είδη μονάχα. Αυτά πρέπει να αξιοποιήσουμε και να έχουμε σαν στόχο, τα άλλα ας τα κρατήσουμε για χόμπι.
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.