O κόσμος γύρω μας αλλάζει με γοργούς ρυθμούς κι αυτό επηρεάζει κάθε τομέα της ανθρώπινης ζωής, όπως τις μεταφορές και τα ταξίδια. Με αφορμή την εξέλιξη της τεχνολογίας των τελευταίων χρόνων, η εταιρεία Amadeus, αποφάσισε να διεξάγει μια παγκόσμια έρευνα όσον αφορά στα είδη των ταξιδιωτών που θα κυριαρχήσουν μέχρι το 2033. Για τη μελέτη αυτή, προσέλαβε την εταιρεία παγκόσμιων ερευνών, Northstar research partners, η οποία αρχικά ήρθε σε επαφή με 22 ειδικούς από διάφορους τομείς και εταιρείες που ειδικεύονται στην εξυπηρέτηση πελατών, τον τουρισμό, τις επιχειρήσεις, το μάρκετινγκ και την κοινωνιολογία.
Έπειτα, μέσω ερωτηματολογίων λήφθηκε δείγμα από 10.345 ταξιδιώτες με καταγωγή από 15 διαφορετικές χώρες συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, της Βρετανίας, της Αυστραλίας, της Γερμανίας και της Ινδίας. Αξίζει να σημειωθεί πως τα ερωτηματολόγια εκτός από τα κλασικά ερωτήματα όπως, φύλο, ηλικία, καταγωγή, εισόδημα και αγαπημένους προορισμούς, περιείχαν ερωτήσεις που αφορούσαν στο πιθανό εισόδημα και τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις των ταξιδιωτών 2033, την εξοικείωση με την τεχνολογία και την επιθυμία ή όχι αυτή να παίζει σημαντικό ρόλο στα ταξίδια, τους τρόπους πληρωμής, τους τρόπους και τα μέσα μετακίνησης, τα ζητούμενα από το μέρος διαμονής, αλλά και τα ζητούμενα από το ίδιο το ταξίδι, όπως η αναψυχή, η εργασία, η δημιουργία αναμνήσεων, η δοκιμή νέων εμπειριών.
Το τρίτο και τελευταίο μέρος της έρευνας αποτελούνταν από τη συνομιλία με 16 ταξιδιώτες από τις χώρες της Ινδίας, της Αμερικής και της Βρετανίας. Στο στάδιο αυτό είχαν ήδη προκύψει από τα προηγούμενα βήματα 4 είδη διαφορετικών ταξιδιωτών του μέλλοντος, όποτε ο σκοπός ήταν να εμβαθύνουν περισσότερο σε 4 άτομα από την κάθε «φυλή» και να εξεταστούν σε μεγάλη λεπτομέρεια τις ζωές τους στο σήμερα αλλά και τις σκέψεις, τις βλέψεις και τους φόβους τους για το μέλλον.
Επίσης σημαντικό είναι πως στην έρευνα λήφθηκαν υπ’ όψιν πολύπλευροι παράγοντες, που ενώ με την πρώτη ματιά μπορεί να φαίνονται άσχετοι με τα ταξίδια, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στις επιλογές των ατόμων. Οι παράγοντες αυτοί λοιπόν αφορούσαν στην ανθρώπινη ψυχολόγια, τις συνέπειες και τα απόνερα της πανδημίας του ιού Covid-19, την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης αλλά και της κοινής χρήσης και αποθήκευσης προσωπικών δεδομένων, το κόστος των μεταφορών και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Όλα τα παραπάνω λοιπόν συνέβαλαν στο συμπέρασμα πως οι ταξιδιωτικές «φυλές» του 2033 θα είναι οι εξής 4:
1. “Excited Experientialists”
Αποτελούν το 25% των ταξιδιωτών και χαρακτηρίζονται από το μότο ζωής “you only live once” ή YOLO. Το 44% αυτών των ταξιδιωτών δεν έχουν παιδιά, ενώ το 45% έχει μεσαίο έως υψηλό εισόδημα και τα επαγγέλματά τους χαρακτηρίζονται από ευέλικτο τρόπο εργασίας. Η έλλειψη υποχρεώσεων και δεσμεύσεων τους παρέχει μεγαλύτερη ελευθερία να εξερευνήσουν τον κόσμο και να δοκιμάσουν νέες εμπειρίες και τους καθιστά πιο ανοιχτούς και δεκτικούς στις προκλήσεις, πιο αυθόρμητους και παρορμητικούς από τους άλλους τύπους ταξιδιωτών και πιο αφοσιωμένους στο να ζήσουν τη στιγμή με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Στόχος τους είναι η απελευθέρωση από τη μονοτονία και η φυγή από τη ρουτίνα. Είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία αλλά δεν είναι φανατικοί ακόλουθοί της.
2. “Memory Makers”
Aποτελούν το 17% των ταξιδιωτών και χαρακτηρίζονται από τη μη παρεκτροπή από τα συνηθισμένα, ενώ το 44% απ’ αυτούς είναι 42 ετών και άνω με μεσαίο έως χαμηλό εισόδημα. Δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και θεωρούν πως αυτή διεισδύει στις ζωές τους με αρνητικό τρόπο, με αποτέλεσμα να νιώθουν πολύ ανήσυχοι για τον τρόπο που θα πρέπει να ταξιδεύουν στο μέλλον. Αποφεύγουν έντονα κάθε είδους αλλαγή και δίνουν μεγάλη αξία στην ανθρώπινη ζωή αλλά και στην προστασία του πλανήτη, αλλά το 57% από αυτούς δε λαμβάνει αποφάσεις όσον αφορά στα ταξίδια που προωθούν την οικολογία και τη βιωσιμότητα. Ο στόχος τους είναι να επισκεφθούν μέρη, στα οποία θα φτιάξουν αναμνήσεις.
3. “Travel Tech- fluencers”
Αποτελούν το 15% των ταξιδιωτών, το 48% αυτών έχει ηλικία μικρότερη απ’ αυτή των 32 χρόνων και 3 στους 4 απ’ αυτούς ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους. Το εισόδημά τους είναι μεσαίου ύψους αλλά είναι σίγουροι πως θα αυξηθεί σημαντικά μέχρι το 2033. Είναι ακόλουθοι και λάτρεις της τεχνολογίας και των gadgets, ενώ είναι ήδη χρήστες των κρυπτονομισμάτων. Το 82% αυτών, ισχυρίζεται πως τα ταξίδια τους και οι επιλογές τους επηρεάζονται άμεσα από τη βιωσιμότητα και την προστασία του περιβάλλοντος.
4. “Pioneering Pathfinders”
Αποτελούν το 43% των ταξιδιωτών και το 82% από αυτούς είναι 23- 41 ετών. Το 68% αυτών ζούνε με τους συντρόφους και τα παιδιά τους, το εισόδημά τους είναι άνω του μετρίου και είναι επίσης ακόλουθοι της τεχνολογίας, ενώ το 65% έχει ήδη επενδύσει σε κρυπτονομίσματα. H τεχνολογία είναι αυτή που βάζει σε τάξη τη ζωή τους που τρέχει με πολύ γρήγορους ρυθμούς, αλλά αυτό δεν τους κάνει αδιάφορους προς το περιβάλλον, μιας και το 42% από αυτούς έχουν ήδη στην κατοχή τους ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η βιωσιμότητα είναι κάτι που τους αφορά και καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τις αποφάσεις τους. Στόχος τους όταν ταξιδεύουν είναι να έρθουν σε επαφή με άλλους πολιτισμούς και κουλτούρες και να ζήσουν μοναδικές εμπειρίες.
Οφείλουμε να παραδεχτούμε πως η έρευνα αυτή μας προσφέρει μια εκτενή και πολύπλευρη ανάλυση του μέλλοντος στις μεταφορές και τον τουρισμό από τη ματιά των ταξιδιωτών. Για τον λόγο αυτό τα ευρήματα αποτελούν ιδιαίτερα βοηθητικά δεδομένα για όλες τις επιχειρήσεις από αεροπορικές και ξενοδοχεία έως εστιατόρια, μουσεία αλλά και τοπικές αγορές, που εκτός από τα δεδομένα που καταγράφονται από τη μελέτη αυτή, μπορούν να παραδειγματιστούν από την ολιστική προσέγγιση των ερωτηματολογίων ως προς τον πελάτη, για να αναπτύξουν καλύτερες ποιοτικά, αλλά και πιο θελκτικές και αποτελεσματικές υπηρεσίες. Η Ελλάδα λοιπόν, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη βιομηχανία του τουρισμού, είναι ένα καλό παράδειγμα μιας χώρας που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει αυτήν την έρευνα, αλλά και άλλες παρόμοιες, προς όφελός της.
Εμείς από την άλλη δεν έχουμε παρά να αναμένουμε το 2033, για να δούμε αν οι προβλέψεις της Amadeus αφενός ήταν έγκυρες και αφετέρου έχουν συμβάλλει στην αλλαγή προσέγγισης των πελατών από υπηρεσίες που συνδέονται με τα ταξίδια, τον τουρισμό και τις μεταφορές.
Εσύ σε ποια «φυλή» ταξιδιωτών ανήκεις;