Είναι η πραγματικότητα πως διαφορετικά βλέπεις μια χώρα αν οδηγήσεις σε αυτή, και διαφορετικά μέσω των ΜΜΜ. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι απολαμβάνεις την κάθε σου στιγμή δίχως άγχος, αφού δε σε περιορίζει ο χρόνος με δρομολόγια, κλπ. Κάποιες χώρες, μάλιστα, περηφανεύονται ότι έχουν τους καλύτερους οδηγούς. Αυτό είναι κάτι σχετικό, αφού δεν μπορείς να πεις με σιγουριά, αν οι οδηγοί σε μια χώρα συμμορφώνονται στο 100 τοις εκατό, με τους βασικούς κανόνες της οδικής κυκλοφορίας ή αν έχουν μάθει απλώς να επιβιώνουν σε δύσκολες οδηγικές συνθήκες.

Με βάση αυτή την τελευταία υπόθεση, λοιπόν, υπάρχουν κάποιες χώρες που ίσως να ήταν καλύτερο ποτέ να μην οδηγήσεις, τόσο για την επικινδυνότητα του οδικού τους δικτύου τους, όσο και τη συμπεριφορά των οδηγών. Πιο συγκεκριμένες κατευθύνσεις μας δίνει μια έρευνα που μας αποκαλύπτει τα χειρότερα μέρη για να οδηγήσει κανείς στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφαλείας Μεταφορών (ETSC), μια ελβετική ιστοσελίδα – Vignette e-vignette – εντόπισε, κατέγραψε και παρουσιάζει τις χώρες με τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα και θανάτους, πάντα όμως με την αναλογία στο 1 εκατομμύριο κατοίκους. Σκοπός, ήταν να εξετάσουν ποιες ευρωπαϊκές χώρες είχαν τους πιο θανατηφόρους δρόμους γι’ αυτό κι εξετάστηκαν τα δυστυχήματα, σε σύγκριση με τον πληθυσμό της κάθε χώρας.

Όσο κι αν φαντάζεστε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να κατακτήσει την πρωτιά, αυτό δε συνέβη! Η πιο επικίνδυνη χώρα για οδήγηση με βάση τα δεδομένα του 2023, είναι η γειτονική μας Βουλγαρία. Με 79% περισσότερους οδικούς θανάτους από τον μέσο όρο της ΕΕ, κατέκτησε την πρωτιά, αφού καταγράφτηκαν 526 θάνατοι από οδικές συγκρούσεις, που αυτό σε αναλογία, αντιστοιχεί σε περίπου 82 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων!

aerial photography of highway

 

Ακολουθεί με ελάχιστη διαφορά η Ρουμανία, η οποία βρίσκεται στη δεύτερη θέση, και θεωρείται ως δεύτερη χειρότερη χώρα για να οδηγήσει κανείς. Το 2023, σημειώθηκαν 1545 θάνατοι λόγω τροχαίων, που ουσιαστικά αυτό αντιστοιχεί σε 81 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Αυτά τα νούμερα μεταφράζονται στο 81% περισσότερους θανάτους λόγω τροχαίων σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ. Και για τις δύο χώρες, αιτία ίσως αποτελεί η κακή οδική συμπεριφορά των οδηγών, όπως και η κακή συνήθεια να οδηγούν υπό την επήρεια του αλκοόλ– φαινόμενο που παρατηρείται και στις δύο χώρες.

A street sign on the side of a road

 

Η λίστα συνεχίζεται και με άλλα δημοφιλή, και τουριστικά μέρη. Στη 3η και 4η θέση ακολουθούν η Σερβία και η Λετονία αντίστοιχα, όπου σημείωσαν 66% περισσότερους θανάτους από ατυχήματα σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ.

an aerial view of a highway intersection in winter

 

Στην 5η θέση βρίσκεται η Κροατία, με ποσοστό 56%, ενώ στην 6η θέση είναι η Πορτογαλία με 32%.

a city street with a few people walking on the sidewalk

 

Προς έκπληξη –φαντάζομαι πολλών– η Ελλάδα αποτελεί την 7η πιο επικίνδυνη χώρα στην οδήγηση, με ποσοστό 31% οδικών θανάτων σε σύγκριση πάντα με τον μέσο όρο της ΕΕ.

gray asphalt road near green grass field and mountains during daytime

 

Η δεκάδα της συγκεκριμένης λίστας ολοκληρώνεται με τις Λιθουανία, Ιταλία και Πολωνία, οι οποίες κατέχουν τις θέσεις 8η, 9η, και 10η αντίστοιχα.

a city street with a bridge in the background

 

Κι ενώ μέσα από τη μελέτη, φάνηκε η Βουλγαρία να έχει την αρνητική πρωτιά με τα περισσότερα θανατηφόρα οδικά ατυχήματα, κι έτσι θεωρείται η πιο επικίνδυνη χώρα για οδήγηση, η Νορβηγία φαίνεται να αποτελεί την πιο ασφαλή επιλογή για κάποιον, αν θέλει να την εξερεύνηση οδικώς!

empty road beside body of water

 

Ένα roadtrip σίγουρα χρειάζεται καλή οργάνωση και πειθαρχεία- και του οδηγού και των συνεπιβατών του. Γι’ αυτό καλό είναι πάντα να ακολουθούμε τους βασικούς κανόνες οδικής ασφάλειας και κυκλοφορίας, αρχικά για να προστατεύσουμε εμάς, και φυσικά και τους γύρω μας. Εννοείται ότι υπάρχουν προορισμοί που προσφέρονται με τα χίλια ένα roadtrip, γι’ αυτόν τον λόγο, να θυμάστε πως δε χρειάζεται πανικός, παρά σωστή οδική συμπεριφορά, πρόγραμμα, και καλή διάθεση! Κι όπως λέει κι ένα έξυπνο ρητό «πάω αργά γιατί βιάζομαι».

Συντάκτης: Άντρεα Λαζαρίδου
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου