Στον απόηχο των εξελίξεων οι οποίες λαμβάνουν χώρα καθημερινά γύρω μας κι αφορούν την κακοποίηση ανήλικων παιδιών, ένα άλλο σκάνδαλο ήρθε να προστεθεί στη λίστα με τα ήδη υπάρχοντα. Αυτή τη φορά έχει ένα “λαμπρό” brand name που άλλοτε στόλιζε τους διάσημους ανθρώπους της τέχνης, καθώς αυτή περπατούσαν με καμάρι στο κόκκινο χαλί. Το όνομα αυτό ανήκει στον διάσημο οίκο Balenciaga.
Πάμε να δούμε όμως τι αρχικά συνέβη. Στις αρχές αυτού του μήνα μια καμπάνια που έχει ως πρωταγωνιστές μικρά παιδιά τα οποία κρατούσαν ως τσάντες αρκουδάκια που θύμιζαν BDSM παιχνίδια, κυκλοφόρησε προκαλώντας σάλο στο ευρύ κοινό και τους πελάτες του οίκου. Οι τελευταίοι μάλιστα κυκλοφόρησαν μια πληθώρα βίντεο στους λογαριασμούς τους στο Τικ Τοκ, όπου φαινόντουσαν να καίνε τα προϊόντα του οίκου και να κατευθύνουν τον κόσμο να σταματήσει ν’ αγοράζει πια παπούτσια και τσάντες των 2000 ευρώ που πριν έδιναν μια χαρά. Τα γεγονότα όμως δεν περιορίστηκαν μόνο εκεί. Από τότε πολλά δημοσιεύματα φέρνουν στο φως κι άλλα στοιχεία που δείχνουν την εμπλοκή του οίκου με παιδική πορνογραφία, όπως η διαφήμιση η οποία προωθεί την τσάντα του οίκου και τυχαία αφέθηκε πάνω σε μια στοίβα από δικαστικά έγγραφα εναντίον του γνωστού brand, που μαντέψτε τι αφορούν.
Και το ερώτημα δεν είναι αν αυτός ο οίκος είναι εμπλεκόμενος σε μια τέτοια υπόθεση, αλλά κατά πόσο αυτό θα έχει επιρροή στην αγοραστική δυναμική του μακροπρόθεσμα, αφού έτσι κι αλλιώς ανήκει στην ίδια ομπρέλα που ανήκει και η Gucci. Που σημαίνει τι; Ότι θ’ αλλάξει απλώς ο Μανωλιός και θα βάλει τα ρούχα του αλλιώς.
Και τι εννοώ με αυτό. Κυκλοφορεί ένα σκάνδαλο που πρωταγωνιστές αυτού είναι αθώα παιδιά κι ο θύτης του είναι ένας πασίγνωστος οίκος μόδας ο οποίος μετρά πολλές δημιουργίες-επιτυχίες, συνεργασίες με τεράστια ονόματα στον χώρο των social media κι όχι μόνο -βλέπε Kim Kardashian- και πολλά εκατομμύρια περιουσία. Κι εκεί που το παιχνίδι φαίνεται να είναι εναντίον του, γυρνά ξαφνικά υπέρ του. Διότι οι άνθρωποι που συνεργάζονται με τον οίκο και φροντίζουν πάντα κάθε τους κίνηση να είναι προσεγμένη και να συμβαδίζει με την άποψη της κοινής γνώμης, προβάλλοντας αυτό το γεγονός ως «ατυχές συμβάν», μειώνουν τη σημασία του και ηρεμούν τα πλήθη. Κι ας καίνε τώρα τα πανάκριβα παπούτσια τους λοιπόν με πάθος, η σύγχρονη εποχή διακρίνεται από γρήγορη λήθη. Μπορεί τώρα να βγαίνουν στο φως βίαια, ωστόσο ξεχνιούνται όλα τόσο εύκολα, όσο ήταν και να φανερωθούν.
Ας μη γελιόμαστε, οίκοι κι ονόματα σαν κι αυτόν δεν πρόκειται ποτέ να κλείσουν. Θα αλλάξουν όνομα και θα συνεχίσουν κανονικότατα. Και το κακό που υπέστησαν θα είναι μέχρι την επόμενη καμπάνια. Θα βοηθήσει κι η σιωπή για λίγο καιρό, ή μια δυνατή συνεργασία μ’ ένα μεγάλο όνομα του καλλιτεχνικού χώρου που δε γίνεται ο καταναλωτής να αγνοήσει. Πάντως ένα είναι σίγουρο. Ότι η συγκεκριμένη καμπάνια θα ξεχαστεί. Όπως συνέβη και μ’ εκείνη τη φωτογραφία.
Ο οίκος κι οι συνεργάτες του μπορεί να τα βρουν λίγο σκούρα στον απόηχο αυτού του σκανδάλου, όμως μετά θα επιστρέψουν αλώβητοι στην καθημερινότητά τους κι εμείς δε θα ξέρουμε τι σκοτεινά μυστικά θα κρύβει αυτή τη φορά. Είναι πολύ όμορφο να λαμβάνουν χώρα δράσεις οι οποίες προστατεύουν τα θύματα που υφίστανται κάποια αδικία ή βία, ειδικότερα όταν πρόκειται για ψυχές παιδιών. Αλλά δεν αρκεί. Και δυστυχώς, το λέω με τρόμο, ότι είναι ένα φαινόμενο πάνω από τις δυνάμεις μας, γιατί είναι σύστημα. Οι άνθρωποι θα συνεχίσουν στην προκειμένη περίπτωση να αγοράζουν τα προϊόντα κάτω από ένα άλλο brand που θα έχει από πίσω του τα ίδια άτομα και μεγαλύτερη ίσως αγοραστική δύναμη. Τα ενημερωτικά μέσα θα το ξεχάσουν μετά από λίγο καιρό γιατί η είδηση δε θα πουλάει πια, θα έχουμε εξαντλήσει κάθε πτυχή της. Τα βιντεάκια με τους ανθρώπους που καίνε πράγματα τα οποία με κόπο είχαν αγοράσει δε θα είναι πια viral. Και κάπως έτσι, γινόμαστε όλοι συμμέτοχοι σε μια θλιβερή συγκάλυψη.
Αλήθεια, εσείς τα κάψατε τα Balenciaga σας;
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου