Αν κάποιοι λάτρεψαν την αρμονία, την ισορροπία και το μέτρο, αυτοί ήταν οι αρχαίοι Έλληνες. Οι ευρετές της περίφημης χρυσής τομής όρισαν προσέγγισαν με μαθηματικό τρόπο τις αρμονικές αναλογίες που καταλήγουν σε ένα όσο το δυνατόν πιο ιδεατό αισθητικό αποτέλεσμα. Πιο συγκεκριμένα, ο Πυθαγόρας εισήγαγε και όρισε ως Χρυσή Τομή / Χρυσό Κανόνα / Χρυσό Λόγο ή Θεϊκή Αναλογία, το πηλίκο των θετικών αριθμών που ισούται περίπου με 1,618. Η χρυσή τομή συμβολίζεται με το γράμμα Φ προς τιμήν του Φειδία, ίσως τον γνωστότερο γλύπτη της Ελληνικής Αρχαιότητας, και τον σημαντικότερο της κλασικής περιόδου.
Στα μαθηματικά και την τέχνη, δύο ποσότητες έχουν τη χρυσή τομή αν ο λόγος του αθροίσματός τους προς τη μεγαλύτερη ποσότητα είναι ίσος με το λόγο της μεγαλύτερης ποσότητας προς τη μικρότερη. Πολλοί καλλιτέχνες κι αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα προσάρμοσαν τα έργα τους ώστε να προσεγγίζουν τη χρυσή αναλογία, πιστεύοντας ότι αυτή προσφέρει αισθητική απόλαυση.
Συγκεκριμένα, στην αρχιτεκτονική τρανό παράδειγμα εφαρμογής της Χρυσής Τομής είναι ο Παρθενώνας ενώ και στα νεότερα χρόνια ο κορυφαίος Ελβετός αρχιτέκτονας Λε Κορμπυζιέ εστίασε τη φιλοσοφία του σχεδιασμού του σε συστήματα αρμονίας. Στην τέχνη της ζωγραφικής, οι δύο πασίγνωστοι ζωγράφοι που υπηρέτησαν τον κανόνα της Χρυσής Τομής ήταν ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι και ο Σαλβαντόρ Νταλί.
Στη συνέχεια, αξίζει να αναφέρουμε και την απίστευτη γεωγραφική συμμετρία των αποστάσεων ή των γεωμετρικών σχημάτων που σχηματίζουν σημαντικά μνημεία της Ελληνικής Αρχαιότητας, π.χ σχηματίζεται ένα ισοσκελές τρίγωνο μεταξύ της Ακρόπολης της Αθήνας, με τον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και τον ναό της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα, με απόσταση 242 στάδια.
Το καίριο ερώτημα, βέβαια, είναι άλλο. Γιατί ξαφνικά μας απασχολεί η Χρυσή Τομή; Διότι, η λογική της Χρυσής Τομής χρησιμοποιήθηκε για να αξιολογηθούν ως προς την αντικειμενική ομορφιά τους (;) –αν υπάρχει κάτι τέτοιο– δέκα διάσημες γυναίκες της showbiz.
Σύμφωνα με την επιστήμη, λοιπόν, η Άνια-Τέιλορ Τζόι είναι η πιο όμορφη γυναίκα στον κόσμο κι αυτό γιατί τα χαρακτηριστικά του προσώπου της συγκεκριμένης ηθοποιού μετρήθηκαν και ανταποκρίνονται κατά 94,66% στο περίφημο κριτήριο της Χρυσής Τομής.
Αναλυτικότερα, όλα τα χαρακτηριστικά του προσώπου της, μάτια, φρύδια, μύτη, χείλη, πηγούνι, γνάθος και το συνολικό σχήμα, θα λατρεύονταν από τους αρχαίους Έλληνες ως τέλεια κι αυτό αποδεικνύεται από αντικειμενικές και μαθηματικές μετρήσεις. Εκτός από την ηθοποιό, μπορούμε να δούμε και τις άλλες εννιά πιο όμορφες γυναίκες στον κόσμο στην παρακάτω λίστα και δίπλα το ποσοστό προσέγγισης της Χρυσής Τομής που η καθεμία πετυχαίνει, μετά από μετρήσεις του προσώπου της.
Οι 10 πιο όμορφες γυναίκες στον κόσμο:
1. Anya Taylor-Joy – 94,66%
2. Zendaya – 94,37%
3. Bella Hadid – 94,35%
4. Margot Robbie – 93,43%
5. Song Hye-kyo – 92,67%
6. Beyoncé – 92,4%
7. Taylor Swift – 91,64%
8. Zhang Ziyi – 91,51%
9. Alia Bhatt – 91,14%
10. Nazanin Boniadi – 90.89%
Τα ψυχρά νούμερα έρχονται να διαφωτίσουν αρκετά οι διευκρινίσεις του Δρ. Ντε Σίλβα, ο οποίος διευθύνει το Κέντρο Προηγμένης Αισθητικής και Πλαστικής Χειρουργικής Προσώπου στο Λονδίνο κι εξηγεί: «Η Άνια Τέιλορ-Τζόι ήταν η ξεκάθαρη νικήτρια καθώς όλα τα στοιχεία του προσώπου φαίνεται να αγγίζουν την τελειότητα». Συνεχίζει με έναν ισχυρισμό που μπορεί κάλλιστα να λειτουργήσει ως έναυσμα για τη συζήτηση που αναπόφευκτα προκύπτει: Έχουν λόγο ύπαρξης αυτές οι μορφές αξιολογήσεις που αντικειμενοποιούν τόσο πολύ τα φυσικά μας χαρακτηριστικά και ειδικά εν έτει 2024, όπου γίνεται τόσο μεγάλη προσπάθεια να καταπολεμηθούν όλα αυτά τα ενοχικά σύνδρομα που μπορεί να μας προκαλούνται από τις ατέλειές μας; Έχουν λόγο ύπαρξης αυτές οι μετρήσεις που οδηγούν σε συμπεράσματα για την ομορφιά ενός προσώπου σε μια εποχή και μια κοινωνία όπου πασχίζουμε να διδάξουμε πως τα πιο αλάνθαστα όπλα είναι το μυαλό και η εργατικότητα κι όχι μια ομορφιά που στερείται ουσιαστικού περιεχομένου; Μπορούμε να συνδέσουμε τη συνολική αξία ενός ανθρώπου με χαρακτηριστικά τα οποία του δόθηκαν από τη φύση;
Ο δρ. Ντε Σίλβα, όμως, μιλώντας αμιγώς επιστημονικά μας δίνει τη θετική πλευρά: «Αυτές οι ολοκαίνουριες τεχνικές χαρτογράφησης μας επιτρέπουν να λύσουμε μερικά από τα μυστήρια του τι είναι αυτό που κάνει κάποιον φυσικά όμορφο και η τεχνολογία είναι χρήσιμη κατά τον προγραμματισμό μιας χειρουργικής επέμβασης ασθενών». Ερευνητικά λοιπόν, μπορούμε να αποκτήσουμε μια καλύτερη εικόνα για το τι σημαίνει να είσαι αντικειμενικά όμορφος, πρακτικά, τελειοποιείται το αποτέλεσμα μιας αισθητικής επέμβασης αφού πλέον υπάρχουν αντικειμενικά, μαθηματικά κριτήρια. Μόνο αριθμοί.
Από την άλλη, πάλι η εφαρμογή της Χρυσής Τομής μας δίνει και το αντεπιχείρημα. Ποιο είναι αυτό; Κάτι που αφήσαμε για το τέλος. Η διαμόρφωση της λίστας δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση σύμφωνα με τον Δρ. Ντε Σίλβα, κι αυτό γιατί δεν υπήρχε μια γυναίκα από όλες αυτές που αντικειμενικά να φέρει την τελειότητα σε όλα της τα χαρακτηριστικά. Ναι μεν τα ποσοστά είναι αντικειμενικά και δείχνουν μια ιεράρχηση, όμως αυτό που δεν απεικονίζεται είναι το ότι κάθε διάσημη από τις προαναφερθείσες έχει ένα καταδικό της χαρακτηριστικό γνώρισμα που είναι αντικειμενικά πιο όμορφο από όλων των υπολοίπων. Παραδείγματος χάρη, η Μπέλα Χαντίντ έρχεται τρίτη στη σειρά και έχει το πιο ωραίο πηγούνι από όλες. Η Σκάρλετ Γιόχανσον, όμως, που δεν είναι καν στη δεκάδα έχει την πιο «σωστή» θέση ματιών από όλες.
Τι μας διδάσκει αυτό; Ότι η καθεμία έχει το δυνατό της σημείο και πως αυτό δυσκολεύει την κατάταξη. Αυτό μεταφέρεται και στην καθημερινότητα όπου σίγουρα η εξωτερική εμφάνιση παίζει ρόλο, αλλά σε καθαρά πιο υποκειμενικές διαστάσεις. Στην καθημερινότητα δεν έχουμε χάρακες, διαβήτες και μοιρογνωμόνια. Έχουμε μάτια –διαφορετικά ο καθένας– έχουμε μυαλό κι έχουμε και ψυχή. Αυτά τα τρία φιλτράρουν τον άνθρωπο που έχουμε απέναντί μας και –για να λέμε αλήθειες– το ένα επηρεάζει το άλλο. Ο όμορφος αγενής κάποια στιγμή θα ασχημύνει και η άσχημη καλόκαρδη κάποια στιγμή θα φαντάζει ως η πιο γοητευτική γυναίκα στον χώρο. Η λογική της Χρυσής Τομής προσφέρει μια αντικειμενική αξιολόγηση, όταν όμως εμπλέκεται η ανθρώπινη λογική και ενσυναίσθηση τα πράγματα σταματούν να είναι τόσο βαρετά και αποκτούν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον που δεν εξαντλείται στη θέση των ματιών και στο σχήμα της μύτης.