Σίγουρα όλοι μας μοιραζόμαστε σχεδόν τα ίδια συναισθήματα κάθε φορά που βρίσκουμε μια δουλειά· ικανοποίηση που η αναζήτησή μας απέδωσε τελικά, λαχτάρα που έχουμε να ξεκινήσουμε, γλυκό άγχος για τα άγνωστα νερά στα οποία πρόκειται να κολυμπήσουμε. Μερικές από τις κυριότερες ανησυχίες μας είναι, εκτός των άλλων, το αν θα μπορέσουμε εν τέλει να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες του εργοδότη μας κι αν θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε καλή εντύπωση τόσο σε εκείνον όσο και στους συναδέλφους μας, κερδίζοντας έτσι με τον τρόπο αυτό τον σεβασμό τους.
1. Εργασιακή ηθική
Το βασικό εφόδιο που πρέπει να διαθέτετε σε οποιοδήποτε επάγγελμα, είναι ένα σύνολο από αξίες που είναι απαραίτητο να σας συντροφεύουν σε όλη τη διάρκεια παραμονής σας στη συγκεκριμένη δουλειά. Οι πιο σημαντικές από αυτές τις αξίες είναι η αναγνώριση του σπουδαίου ρόλου της εργασίας στη ζωή σας, η αποφασιστικότητα, ο σεβασμός προς τους κανόνες που έχουν ήδη θεσπιστεί από τους αρμόδιους για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να λειτουργείτε στο εργασιακό πλαίσιο καθώς κι η ικανότητα αντίληψης των συμπεριφορών που πρέπει να αποφεύγονται στο πλαίσιο αυτό.
2. 9 παρά
Είτε δουλεύετε πρωί είτε βράδυ, όσο δύσκολα κι αν αποχωρίζεστε το στρώμα σας κι όσο χρόνο κι αν χρειάζεστε για να ετοιμαστείτε, φροντίστε να φτάνετε στον χώρο εργασίας σας τουλάχιστον ένα τέταρτο νωρίτερα. Έτσι, θα έχετε την ευκαιρία να ετοιμαστείτε κατάλληλα πριν ξεκινήσει η δουλειά, να οργανώσετε τον χώρο σας, να βάλετε σε σειρά τις προτεραιότητες και τις υποχρεώσεις σας και γιατί όχι να προετοιμαστείτε ψυχολογικά για τις ώρες και τον φόρτο δουλειάς που έχετε μπροστά σας.
3. Δε βολεύομαι
Ορισμένοι έχουν την τάση να επαναπαύονται τη στιγμή που κερδίζουν μια θέση εργασίας είτε γιατί θεωρούν δεδομένη την παραμονή τους σε αυτήν είτε γιατί πιστεύουν πως αυτή δεν απαιτεί τόσο μεγάλη προσπάθεια από μέρους τους. Στην πραγματικότητα όμως, όσος καιρός κι αν περάσει, καλό θα ήταν να συνεχίσετε με τον ίδιο ζήλο και την ίδια υπομονή να προσπαθείτε να βελτιώσετε την επίδοσή σας, να βρίσκετε συνεχώς καινούριες ιδέες που θα ωφελήσουν στον εργασιακό σας χώρο αλλά και λύσεις στα προβλήματα που ενδεχομένως να προκύψουν.
4. Το χαμόγελο
Σίγουρα κανείς δε θέλει να συνεργάζεται με ένα άτομο όπως ο Εμπενίζερ Σκρουτζ, ο οποίος ήταν όλη την ώρα κατσούφης, γκρινιάρης και μίζερος. Γι’ αυτό, φροντίστε να χαμογελάτε συχνά, να λέτε καλημέρα και να την εννοείτε, να κάνετε αστεία, να είστε ανοιχτοί σε συζητήσεις και να κάνετε θετικά σχόλια για τη δουλειά των συναδέλφων σας. Έτσι, θα καταφέρετε να δημιουργήσετε ένα θετικό κλίμα, να φτιάξετε τη διάθεση των υπολοίπων και να ενισχύστε το κίνητρο για εργασία.
5. Η στάση του σώματος
Όπως είναι γνωστό, η στάση του σώματος μας δείχνει και το πώς αισθανόμαστε κάθε φορά. Για τον λόγο αυτό, όταν μιλάτε με τους συναδέλφους σας ή τον εργοδότη σας φροντίστε να μην καμπουριάζετε, να μη χτυπάτε νευρικά τα δάχτυλά σας στο γραφείο ή να μην κάνετε νευρικές επαναληπτικές κινήσεις χωρίς λόγο. Αντίθετα, καλό θα ήταν να κοιτάτε τον συνομιλητή σας στα μάτια, να γνέφετε καθώς μιλάει και να συμμετέχετε κι εσείς ενεργά στη συζήτηση δείχνοντάς του πως έχει την αμέριστη προσοχή σας.
6. Μαθαίνοντας μαθαίνεις
Σε ό,τι δουλειά κι αν επιλέξετε να κάνετε, η γνώση που ήδη κατέχετε μπορεί να σας βοηθήσει να φτάσετε μέχρι ένα σημείο, δεν είμαι όμως αυτή που θα σας πάει αρκετά βήματα παραπέρα ενισχύοντας την επίδοσή σας κι αυξάνοντας τις δεξιότητές σας. Στο συγκεκριμένο σημείο ενδεχομένως να ταιριάζει το ρητό «ποτέ δε σταματάς να μαθαίνεις», καθώς κατά καιρούς προκύπτουν νέες μέθοδοι λειτουργίας για κάθε τομέα εργασίας, νέοι τρόποι διαχείρισης συγκεκριμένων εργασιακών ζητημάτων και διάφορες άλλες καινοτομίες με τις οποίες θα πρέπει να είστε εξοικειωμένοι έτσι ώστε να λειτουργείτε αποτελεσματικά.
7. Περί κριτικής
Σε έναν χώρο εργασίας θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι πως η δουλειά σας θα αξιολογείται και θα δέχεται κάποια σχόλια τα οποία ορισμένες φορές θα είναι θετικά κι ορισμένες αρνητικά. Αντί να γίνεστε αμυντικοί ή ενοχικοί απέναντι σε μια αξιολόγηση, καλό θα ήταν να λαμβάνετε κάθε είδους σχόλιο σαν μια εποικοδομητική κριτική, στόχος της οποίας είναι αφενός να σας ενισχύσει και να τονώσει το κίνητρό σας κι αφετέρου να σας υποδείξει τυχόν λάθη έτσι ώστε να εξελίσσεστε και να αφομοιώνετε καλύτερα τον σωστό τρόπο λειτουργίας.
8. Το χώσιμο
Μπορεί ο καθένας στη δουλειά να έχει αναλάβει τον δικό του ρόλο και τις δικές του αρμοδιότητες, όμως σίγουρα θα υπάρξουν φορές που θα προκύψουν κι άλλες υποχρεώσεις που ένας συνάδελφος θα χρειαστεί τη βοήθειά σας καθώς λόγω προσωπικών ζητημάτων δε θα μπορεί να επιτελέσει μια συγκεκριμένη υποχρέωση. Στην περίπτωση αυτή, μην αντιμετωπίσετε την όλη κατάσταση σαν χώσιμο, αλλά σαν μια μορφή εξυπηρέτησης προς τον συνάδελφό σας.
9. Οργάνωση και προετοιμασία
Με αυτό φυσικά δεν εννοούμε να γίνετε σαν τη Μόνικα από τα “Φιλαράκια” και να κυκλοφορείτε παντού με ντοσιέ και post-it. Καλό θα ήταν όμως να έχετε προετοιμάσει από την προηγούμενη μέρα τα πράγματα που θα χρειαστεί να πάρετε μαζί σας στη δουλειά, να έχετε οργανώσει και προτεραιοποιήσει τις ημερήσιες σας υποχρεώσεις και ενδεχομένως να έχετε κάνει μια σχετική έρευνα για ένα ζήτημα με το οποίο πρόκειται να ασχοληθείτε. Ίσως σ’ αυτό βοηθήσει μια ατζέντα στην οποία θα σημειώνετε όλα τα παραπάνω. Με τον τρόπο αυτό, θα δώσετε στους συναδέλφους σας την εικόνα ενός σοβαρού και τυπικού επαγγελματία.
10. Η οριοθέτηση εκτιμάται
Είναι άλλο να είστε διαθέσιμοι κι ομαδικοί στον τρόπο που δουλεύετε κι άλλο να είστε το παιδί για όλες τις δουλειές, ή εκείνος στον οποίο απευθύνονται γιατί δεν μπορεί να πει όχι. Στον χώρο εργασίας μας εκτιμούμε περισσότερο εκείνους που μας βοηθούν, είναι δυναμικοί και ταυτόχρονα μπορούν να θέσουν της γραμμές τους αξιολογώντας τον εαυτό τους και τη δουλειά τους κι οι ίδιοι.
Όποιο βήμα κι αν ακολουθήσετε όμως, σιγουρευτείτε πρώτα πως η δουλειά που έχετε επιλέξει σας ικανοποιεί και πως το εργασιακό περιβάλλον το οποίο συναναστρέφεστε είναι το κατάλληλο για να μην ξυπνάτε με πονοκέφαλο το πρωί ή να κοιμάστε με ταχυκαρδία το βράδυ.
Θέλουμε και τη δική σου άποψη!
Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!
Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου