Όλοι εμείς που έχουμε γεννηθεί μετά τα τέλη της δεκαετίας του ’80 απολαμβάνουμε ένα μοναδικό προνόμιο σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Αυτό δεν είναι άλλο από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Οι περισσότεροι από μας έχουμε περάσει αναρίθμητες ώρες μπροστά από μικρές και μεγάλες οθόνες, νιώθοντας «ένα» με τους φανταστικούς χαρακτήρες στην άλλη πλευρά του γυαλιού.
Καθώς μεγαλώναμε, μαζί μας μεγάλωνε και η βιομηχανία παραγωγής παιχνιδιών και παιχνιδομηχανών, ώσπου κατάληξε να γίνει σημαντικό μέρος της σύγχρονης κουλτούρας, αποτελώντας μαζί με το ίντερνετ, ίσως τους δύο σημαντικότερους άξονες ενδιαφέροντος παιδιών και νέων. Είναι όμως τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μόνο γι’ αυτές τις ηλικίες; Η απάντηση είναι και «ναι» και «όχι». Σπάνια θα βρείτε άτομα άνω των σαράντα ή των πενήντα ετών να ασχολούνται με αυτά και αυτό συμβαίνει για έναν απλούστατο λόγο. Τα άτομα που ανήκουν στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα δε μεγάλωσαν όπως οι αμέσως επόμενες γενιές. Η επαφή τους με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και κατ΄επέκταση με τις νέες τεχνολογίες περιορίζεται ακόμα και σήμερα στο ελάχιστο. Ποτέ δεν αποτελούσαν γι’ αυτούς τρόπο διασκέδασης και εκτός αυτού δεν ήταν κάτι που τους έκανε αποδεκτούς σε παρέες, άρα ακόμα και όταν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έγιναν της μόδας εκείνοι συνέχισαν να μένουν ασυγκίνητοι. Αναδεικνύεται, λοιπόν, ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν είναι για όλες τις ηλικίες; Όχι ακόμα. Την απάντηση σε αυτή την ερώτηση θα μπορέσουμε να τη δώσουμε με σιγουριά σε μερικές δεκαετίες από τώρα όταν οι σημερινοί νέοι θα απολαμβάνουν τη σύνταξή τους. Εάν οι κλασσικές εφημερίδες, οι πολλές ώρες μπροστά στην τηλεόραση και τα σταυρόλεξα έχουν αντικατασταθεί από ώρες «καψίματος» με τα τελευταία video games της αγοράς, μάλλον θα έχουμε πάρει την απάντησή μας.
Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια όσο περνά ο καιρός έχουν να δώσουν όλο και περισσότερα πράγματα. Αυτό που στα πρώτα χρόνια ήταν απλή διασκέδαση έχει γίνει σήμερα καθαρή ψυχαγωγία. Πολλοί θα αναρωτηθείτε, εύλογα, ποια είναι η διαφορά μεταξύ των δύο. Σε αντίθεση με τα παιχνίδια που ανήκαν στην πρώτη γενιά των video games, πολλά από τα οποία ήταν σχετικά απλής λογικής, τα σημερινά παιχνίδια παρουσιάζουν μεγάλη εξέλιξη σε όλους τους τομείς τους. Απαιτούν όλο και περισσότερα πράγματα από τον παίκτη. Ταχύτητα σκέψης, παρατηρητικότητα, γρήγορα αντανακλαστικά, ομαδικό πνεύμα, είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία εκείνα που αφενός απαιτούν και αφετέρου φροντίζουν να καλλιεργήσουν τα νέα παιχνίδια στους χρήστες τους. Η νέα γενιά επιμορφώνεται μέσα από τα παιχνίδια, χωρίς καν να το γνωρίζει. Ο όγκος των πληροφοριών και των γνώσεων που αποκομίζει από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι τεράστιος και έχει εφαρμογές σε πολλούς τομείς της πραγματικής ζωής. Ένα εξίσου σημαντικό -αν όχι σημαντικότερο- εφόδιο που αποκτούν οι παίκτες video games στις μέρες μας είναι η συνεργατική ικανότητα και η συλλογική σκέψη. Τα διασημότερα παιχνίδια είναι κυρίως ομαδικά και απαιτούν συνεχή επικοινωνία και συνεννόηση μεταξύ συμπαικτών. Σε μια εποχή που η φυσική επικοινωνία γίνεται ολοένα και πιο σπάνια, όλο και πιο δύσκολη -ειδικά στις μεγάλες πόλεις- αυτό κρίνεται εξαιρετικά σημαντικό, αφού συνεισφέρει σε μεγάλο βαθμό στην κοινωνικοποίηση πολλών παιδιών και νέων.
Φυσικά, όπως κάθε νόμισμα έτσι και η ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έχει και δεύτερη πλευρά. Ναι μεν μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων μεταξύ των ατόμων, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι καλό να αντικαταστήσει τη φυσική επαφή και επικοινωνία. Κάθε άλλο παρά ασυνήθιστο είναι οι λεγόμενοι gamers να περνούν μέρες ολόκληρες μέσα, μακριά από όλους, χαμένοι στο παιχνίδι και τις σκέψεις τους. Στη συμπεριφορά αυτή ελλοχεύουν πολλοί κίνδυνοι, τόσο για την ψυχική όσο και για τη σωματική τους υγεία. Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, θα πρέπει να διατηρείται ένα μέτρο, για το οποίο καθένας από εμάς είναι υπεύθυνος.
Τα video games είναι εκεί για να δώσουν στον καθένα μας κάτι διαφορετικό. Είναι εκεί για να μας διδάξουν, να μας τρομάξουν, να κάνουν το μυαλό μας να δουλέψει στα όρια και σίγουρα να μας κάνουν να αφήσουμε για λίγο οτιδήποτε άλλο στην άκρη και να περάσουμε την ώρα μας χωρίς προβλήματα και περιττές σκέψεις.
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.