Το όνομά του παραμένει γραμμένο με ανεξίτηλο μελάνι ανάμεσα στους σπουδαιότερους οίκους μόδας. Πολλοί τον χαρακτήρισαν ιδιοφυΐα κοιτώντας τις δημιουργίες του, οι οποίες ξεχωρίζουν ακόμη και σήμερα ακολουθώντας το ίδιο μοντέλο με έντονους χρωματισμούς, μεγάλα σχήματα και συμβολισμούς. Το κάθε δημιούργημά του είναι μοναδικό και τόσο χαρακτηριστικό που δε συγχέεται με άλλο. Κι αν και πέρασαν κιόλας εικοσιτέσσερα χρόνια από τον θάνατο του ιδρυτή του οίκου Versace, Gianni Maria Versace, κατάφερε να δημιουργήσει έναν μύθο πίσω από το όνομα, τη ζωή και τον θάνατό του.
Ο Gianni γεννήθηκε στο Reggio Calabria της Ιταλίας το 1946 σε μια οικογένεια με ακόμη δύο αδέλφια, τον Santo και την Donatella. Η μητέρα του, η Francesca, ήταν μοδίστρα κι έτσι τον μύησε από νωρίς στον χώρο του υφάσματος και της μόδας. Δούλεψε μαζί της τα πρώτα του χρόνια, αποφοιτώντας από το σχολείο κι έχοντας τελειώσει τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική, προτού μετακομίσει στο Μιλάνο το 1972. Πριν ανοίξει το δικό του κατάστημα ο Gianni δούλεψε στο Μιλάνο σε γνωστούς οίκους μόδας όπως Genny, Complice, Mario Valentino, and Callaghan. Με σκληρή δουλειά, εμπειρία και κόπο, ο ίδιος λανσάρει τη δική του γυναικεία γραμμή ρούχων το 1978 στο Μουσείο τέχνης Palazzo della Permanente στο Μιλάνο. Το πρώτο του fashion show ακολούθησε λίγους μήνες μετά, την ίδια χρονιά, λανσάροντας κι αντρική σειρά ρούχων. Η επιτυχία του ήταν μεγάλη, το όνομα του άρχισε να σιγοψιθυρίζεται στα υψηλά στρώματα της μόδας και η φήμη του μεγάλωνε μέρα με τη μέρα. Την ίδια χρονιά ο Gianni ανοίγει το πρώτο του κατάστημα στη Via della Spiga στο Μιλάνο.
Μέσα από τις δημιουργίες του ήθελε να εξυμνεί τη ζωή, τη χαρά, τον έρωτα, γι’ αυτό επέλεγε τα ζωηρά χρώματα, τα παιχνιδιάρικα, που έκαναν παράλληλα κάθε κομμάτι του τόσο μοναδικό κι αναγνωρίσιμο. Αυτό που για χρόνια ακουγόταν είναι πως αν ο Armani ντύνει τον άντρα τότε ο Versace ντύνει την ερωμένη. Ακόμη και σήμερα, βλέποντας κομμάτια υψηλής ραπτικής, αναγνωρίζεις αμέσως ποια από αυτά ανήκουν στον οίκο Versace. Ο ίδιος, βαθιά επηρεασμένος από τις ελληνικές ρίζες του, επιλέγει σαν σύμβολο του οίκου του τη Μέδουσα. Αν και η Μέδουσα στον μύθο μετατράπηκε από τη θεά Αθηνά σε ένα τέρας με φίδια στα μαλλιά, ο Gianni προτίμησε να εξυμνήσει την αρχική ομορφιά της, σαν γοητευτική γοργόνα με μακριές μπούκλες. Η ίδια η Donatella δήλωσε ότι ο αδερφός της επέλεξε τη Μέδουσα γιατί «αυτός που θα ερωτευτεί τη Μέδουσα δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτήν».
Τα fashion shows του ήταν πάντα λαμπερά και φρόντιζε να συμμετέχουν τα πιο διάσημα μοντέλα από τη Naomi Campbell, τη Sindy Crawford μέχρι και τη Linda Evangelista. Παράλληλα έντυνε με τις δημιουργίες του πολλές διάσημες προσωπικότητες όπως ο Elton John, η πριγκίπισσα Diana και άλλους, δημιουργώντας τους πρόποδες του σημερινού influencing. Έδειξε εκείνος τον δρόμο για τον επαναπροσδιορισμό της υψηλής ραπτικής μέσα από το πρίσμα των διασημοτήτων, δίνοντάς της έτσι τη δύναμη που ακόμη και σήμερα έχει. Η επιτυχία του διαδεχόταν η μία την άλλη μα παρ’ όλα αυτά παρέμενε ένας άνθρωπος προσγειωμένος, ομιλητικός, με βαθιά αγάπη για την οικογένεια και τις ρίζες του. Τυχαίο άλλωστε δεν αποτελεί το γεγονός ότι και τα δύο του αδέλφια εργοδοτούνταν στον οίκο Versace. Ο Santo ήταν διευθύνων σύμβουλος και η Donatella σχεδιάστρια και αντιπρόεδρος.
Ο οίκος Versace μεγάλωνε όλο και περισσότερο επεκτείνοντας τα καταστήματά του σε όλο τον κόσμο. Οι δημιουργίες του που εκτός από ρουχισμό πλέον συμπεριλάμβαναν κοσμήματα, αξεσουάρ, αρώματα, τσάντες κι έπιπλα. Παράλληλα ο ίδιος λάτρευε να δημιουργεί κουστούμια για θεατρικές και τηλεοπτικές παραστάσεις. Κι αν και η ζωή του έμοιαζε ρόδινη, δεν ήταν. Το 1993 διαγνώστηκε με καρκίνο του έσω ωτός τον οποίο όμως πάλεψε και ξεπέρασε. Παράλληλα η αδερφή του αλλά και ο επί 15 χρόνια σύντροφός του Αντόνιο Ντ’αμίγκο ήταν πάντα στο πλευρό του προσπαθώντας να μειώσουν τους κλυδωνισμούς του οίκου από την απουσία του. Αυτή η περιπέτεια της υγείας του τον ώθησε να μεταβιβάσει τα περιουσιακά του στοιχεία στα μέλη της οικογένειάς του.
Αν και ξεπέρασε την περιπέτεια της υγείας του, η χρυσή του εποχή έμελλε να τελειώσει απότομα, προκαλώντας πολύ πόνο και ερωτήματα που για πολλούς μένουν ακόμη αναπάντητα. Το 1997 ο ίδιος βρίσκει τραγικό θάνατο έξω από την οικία του, Casa Casuarina, στο Miami. O δολοφόνος του Andrew Cunanan, τον πυροβόλησε στην είσοδο της οικίας του, μπροστά στα έντρομα μάτια των περαστικών. Εικάζεται πως οι δύο τους γνωρίζονταν , αλλά η οικογένεια Versace ισχυρίζεται το αντίθετο. Ίσως ελάχιστοι γνωρίζουν τι πραγματικά συνέβη μεταξύ τους και τι οδήγησε στο έγκλημα τον αυτουργό. Στα μάτια του υπόλοιπου κόσμου και ειδικά μέσα από τη σειρά American Crime Story, ο Cunanan παρουσιάστηκε ως ένας εμμονικός άνθρωπος, ίσως και ψυχοπαθής. Την περίοδο εκείνη, η αυτοκρατορία Versace άξιζε $807 εκατομμύρια με 130 καταστήματα παγκοσμίως, της οποίας το 50% μεταβιβάστηκε στην κόρη της Donatella την Allegra μετά τον θάνατο του Gianni. O θάνατός του παραμένει τραγικός και η απώλεια μεγάλη, για τον κόσμο και την οικογένειά του. Αξιοσημείωτο όμως είναι το γεγονός ότι στο fashion show της καινούργιας του συλλογής που έγινε 3 μήνες μετά τον θάνατό του παραβρέθηκαν πολλοί από τους μεγαλύτερούς του αντιπάλους από την Donna Karan, τον Giorgio Armani, τη Miuccia Prada, and τον Karl Lagerfeld, ως φόρο τιμής και σεβασμού στο έργο του.
Ο οίκος Versace μετά τον Gianni δεν υπήρξε ξανά ο ίδιος. Δε θα μάθουμε ποτέ πώς θα είχε εξελιχθεί ο οίκος αν ήταν ακόμη εν ζωή ο ιδρυτής του. Ίσως η Donatella να μην έχει το χάρισμα που ο αδερφός της είχε, μπορούμε όμως να πούμε με βεβαιότητα ότι αντεπεξήλθε με υπεροχή μπροστά στην πρόκληση να κρατήσει ψηλά τον οίκο, διατηρώντας το DNA που ο Gianni έδωσε στις δημιουργίες του, πενθώντας παράλληλα για τη μεγάλη απώλεια. Από μούσα η Donatella έγινε ηγέτιδα, κάνοντας έτσι τη σπουδαιότητα οικογενειακή υπόθεση.
Τελικά ο Gianni Versace ίσως αποτελεί μέρος αυτής της κατηγορίας ανθρώπων που ήρθαν στον κόσμο για να προσφέρουν κάτι από το μεγαλείο τους, για να τον κάνουν καλύτερο. Αυτό που ο Μr. Versace ήθελε να προσφέρει στον κόσμο ήταν να υμνήσει το ανθρώπινο σώμα προσφέροντάς του ένα υπέροχο ένδυμα. Αν και μας άφησε νωρίς, μπορούμε να πούμε οτι ο σκοπός του επιτεύχθηκε.
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου