«Οι ωραιότερες στιγμές δεν έχουν γίνει check in» γράφουν πάνω απ’ το check in. Πράγματι είναι ν’ απορεί κανείς. Πρόκειται για κάποιο διφορούμενο μήνυμα του χρήστη, περιπαίζει τον εαυτό του ή δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι ακυρώνει την ίδια του την παρουσία μέσα στην κοινοποίηση της παρουσίας του;

Ας το πάρουμε απ’ την αρχή όμως μήπως ξεμπερδευτούμε. Ήταν ένα μουντό, φθινοπωρινό πρωινό, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ καθόταν στη δερμάτινη πολυθρόνα του, κοιτάζοντας αποχαυνωμένος την οθόνη του υπολογιστή. Είχαν περάσει τέσσερις ημέρες απ’ τον τελευταίο τσακωμό με τη σύντροφό του κι ακόμα να λάβει απάντηση στα δεκάδες μηνύματα που της είχε στείλει. Κοιτάζοντας την αχνή ένδειξη «Διαβάστηκε» στο messenger -επίσης δική του, επική επινόηση- ένα ρίγος διαπέρασε το κορμί του. «Εύρηκα!» αναφώνησε στην αγγλική κι ιδού η ανακάλυψη.

Πλέον, οι σχεδόν δύο δισεκατομμύρια χρήστες του facebook έχουν δώσει απαντήσεις στα βασανιστικά ερωτήματα που τους ταλαιπωρούσαν για καιρό. Πού είναι; Με ποιους; Τι ώρα βγήκε; Πού πήγε διακοπές; Πού βρίσκεται αυτό το μέρος; κ.α.

Οι σκοτεινές μέρες ξημέρωσαν εκείνη την αυγή που πρωτοαντικρίσαμε τη δυνατότητα του check in. Επίσης, εκατομμύρια γάτες ανά τον κόσμο βρήκαν σωτηρία αφού δεν κινδυνεύουν πια απ’ το φριχτό θάνατο της περιέργειας. Μια απλή περιήγηση στο χρονολόγιο των διαδικτυακών φίλων, συγγενών, συναδέλφων, γνωστών, πρώην, επόμενων και τα έχεις μάθει όλα.

Συστάσεις με την παραπάνω ρύθμιση στο προφίλ σας, αν έχετε, φαντάζομαι δε χρειάζονται. Όλοι λίγο-πολύ έχουμε κοινοποιήσει την παρουσία μας, ο καθένας για τους δικούς του λόγους. Αρχικά, όπως καθετί καινούργιο σου κινεί την περιέργεια να το εξερευνήσεις και στην πορεία δεν αργεί από δοκιμή να γίνει μαζική τάση και κατ’ επέκταση μάστιγα.

Ιδιαίτερα κερδισμένοι απ’ την κοινοποίηση της παρουσίας είναι οι ιδιοκτήτες κάθε λογής επιχείρησης. Έχουν αβίαστα, δωρεάν διαφήμιση απ’ τους πελάτες και το προσωπικό τους. Οι ίδιοι, με τη σειρά τους θα κάνουν check in σ’ άλλα μαγαζιά της περιοχής ανεβάζοντας έτσι το διαδικτυακό κασέ ολόκληρων προαστίων. Έτσι, όλοι μαζί, πλέουν σε πελάγη ευτυχίας καλωσορίζοντας την κοσμοσυρροή στα μαγαζιά τους, η οποία καταφθάνει απ’ όλες τις γωνιές της ίδιας ή διαφορετικής πόλης.

Ηττημένοι ίσως, είναι οι αισθηματίες οι οποίοι ξεροσταλιάζουν πάνω απ’ τα έξυπνα κινητά τους περιμένοντας να τους δοθούν συντεταγμένες. Μόλις πέσει το σύνθημα, οι πλοηγοί παίρνουν φωτιά κι οι ερωτευμένοι ξεχύνονται στους δρόμους. Αν, όχι το ίδιο βράδυ, για να μην «καρφωθούν», σ’ άλλο ανύποπτο χρόνο θα κάνουν εμφάνιση στο μαγαζί που συχνάζει το άτομο που τους ενδιαφέρει. Κυνηγός και θήραμα  έχουν λάβει θέσεις και το παιχνίδι ξεκινά. Το θήραμα κάνει αισθητή την παρουσία σου, κοτσάροντας δεκάδες σέλφι απ’ το ολοήμερο οδοιπορικό του και θα περιμένει την επόμενη κίνηση του κυνηγού. Ο δόλιος φουλάρει το ντεπόζιτο βενζίνη, το θερμό καφέ και ξεκινάει την κατασκοπία.

Σε χειρότερη θέση έχουν βρεθεί αρκετοί δεσμευμένοι που καληνυχτίζουν ήσυχοι το έτερον ήμισυ κα το πρωί μαζί με το εσπρεσάκι τους καταπίνουν κι ένα υπογλώσσιο μπας κι ισιώσουν τα τσαούλια τους που στράβωσαν στη θέα του χθεσινοβραδινού post. Ναι, ζουν κι αυτοί οι αφηρημένοι ανάμεσά μας που ξεχνάνε τα μικροψεματάκια τους και καταλάθος ανάβουν και τα φώτα νέον γύρω-γύρω, τονίζοντάς τα λίγο περισσότερο.

Εδώ που τα λέμε, κλείσανε κάτι σπιτάκια, χαθήκανε και κάτι δουλίτσες με την κατάχρηση της εφαρμογής. Βέβαια, δε φταίει ο Μάρκ όταν ο άλλος επικαλείται ασθένεια στη δουλειά ή παριστάνει τον κοιμισμένο στο σπίτι και μετά από λίγο «πίνει ολόκληρο ωκεανό» σε γνωστό μπαράκι. Λογικό είναι την επόμενη μέρα να σε καταπιεί το τσουνάμι.

Αγαπημένο λεζαντάκι είναι και «τα εν οίκω μη εν δήμω» ή τα αινίγματα που ποστάρονται κατά καιρούς από χρήστες που θέλουν να κρατήσουν την ιδιωτική τους ζωή κρυφή. Στη θέληση μένουν, αφού προφανώς κι είναι αδύνατο όταν έχεις δώσει ονομασία στο σπίτι σου και κάνεις διαρκώς κοινοποιήσεις μέσα απ’ αυτό να μείνει κάτι στη φαντασία.

Για την ακρίβεια, μ’ ένα απλό κλικ μέχρι κι η ακριβής σου διεύθυνση μπορεί να εμφανιστεί. Όσο για τη διαρρύθμιση της κατοικίας είναι πιο πιθανό να χάσουμε κάτι στο δικό μας σπίτι πάρα στου μαρκαρισμένου διαδικτυακού μας φίλου. Φυσικά ξέρουμε που βρίσκεται το καθετί, αφού το σωστό «βρίσκεται σε» ακολουθείται απ’ την αντίστοιχη φωτογραφία ποικίλης ύλης.

Αναλόγως με το χωροχρόνο της κοινοποίησης, διαφοροποιείται και το θέμα. Έτσι λοιπόν, έχουμε να διαλέξουμε ανάμεσα σε γούνινα παντοφλάκια μπροστά στο τζάκι (ξεκινάνε οσονούπω), σε επώνυμες βότκες σφηνωμένες στα γαρύφαλλα, σε παρτάρες, σε δημόσιες υπηρεσίες, αξιοθέατα, χώρες του εξωτερικού (εδώ ζηλεύουμε), γυμναστήρια, κρεβατοκάμαρες…

Η κοινωνική δικτύωση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Η χρήση της μας δίνει λύσεις κι ευκαιρίες, η  κατάχρηση όμως μας περιπλέκει λίγο τη ζωή. Σε κάθε τσέπη βρίσκεται ένα έξυπνο κινητό. Τόσο ικανό, ώστε ν’ αλλοιώσει προσωπικότητες και ν’ αλλάξει συμπεριφορές. Κάπου βρίσκεται η ουσία και κάπου αλλού η ουτοπία. Εσύ πού θα κάνεις check in;

 

Επιμέλεια κειμένου Κατερίνας Κάββουρα: Νάννου Αναστασία.

Συντάκτης: Κατερίνα Κάββουρα