Αναντίρρητα, η μουσική επένδυση είναι πολύ σημαντικός παράγοντας επιρροής της αρέσκειας ή της δυσαρέσκειάς μας για μια ταινία ή σειρά. Από themes και OSTs μέχρι ήδη υπάρχοντα τραγούδια και διασκευές αυτών, η μικρή οθόνη μάς έχει προμηθεύσει με πολύ υλικό για να προευτούμε, ενώ δεν αποκλείεται ένα ήδη υπάρχον και γνωστό κομμάτι να εκτοξευθεί σε δημοτικότητα απλώς και μόνο επειδή χρησιμοποιήθηκε για τους τίτλους κάποιας σειράς. Εδώ, λοιπόν, παραθέτουμε είκοσι τραγούδια που μάθαμε (κι αγαπήσαμε) από σειρές και της ελληνικής και της ξένης οθόνης. Όπως πάντα, η σειρά είναι τυχαία. Πάμε, λοιπόν!
1. «Του Έρωτα και της Φωτιάς»- Θύματα Ειρήνης
Βασισμένη σε βιβλίο, τα «Θύματα Ειρήνης» είναι μια σειρά που προβλήθηκε στον αέρα του Mega Channel για μία και μοναδική τηλεοπτική σεζόν, αυτή του 1999. Πολλοί ίσως (κυρίως οι γεννημένοι από το 1996 και μετά, σαν την αφεντιά μου) να μην τη γνωρίζουν, ωστόσο είναι μια σειρά που αξίζει να ειδωθεί και να ψαχτεί, δεδομένου του ότι μιλά για προβλήματα και αδιέξοδα των νέων ανθρώπων εκείνη την εποχή, καθώς και για τον τρόπο με τον οποίο ένας άνθρωπος μπορεί να εμφανιστεί στη ζωή μας και με τις ιδέες και τα όνειρά του να μάς εισάγει σε έναν εντελώς καινούριο κόσμο. Sounds like μια πιο προσγειωμένη και κοινωνιολογικά προσανατολισμένη version του «Λόγω Τιμής!», με πρωταγωνιστές, μεταξύ άλλων, το τρίμετρο κορίτσι που ακούει στο όνομα Μαρία Παπαχαραλάμπους και τον απολαυστικότατο Άρη Πυρπασόπουλο.
2. “I’ll be there for you”- F.R.I.E.N.D.S
Αδιαμφισβήτητα ένα κομμάτι που έχει καεί στους εγκεφάλους όλων μας, είτε είμαστε θαυμαστές της iconic αυτής παρέας από τη Νέα Υόρκη είτε απλά έχουμε πετύχει ένα-δυο επεισόδια στην τηλεόραση. Σύμφωνα με τους συντελεστές της σειράς, όλα ξεκίνησαν από έναν πολύ σαφή στόχο: να βρεθεί (ή δυνατόν να δημιουργήθεί) ένα κομμάτι ανεβαστικό, αντιπροσωπευτικό της δροσιάς και της ανεμελιάς της σειράς, με tempo και ενορχήστρωση τύπου It’s the End of the World as we Know It των REM. Οι Rembrandts ανέλαβαν να το ηχογραφήσουν from scratch και 28 λήψεις μετά, το κομμάτι των F.R.I.E.N.D.S. ήταν πραγματικότητα. The rest is history.
3. «Δυο χείλη κατακόκκινα»- Δεληγιάννειο Παρθεναγωγείο
Από τους πιο ατμοσφαιρικούς τίτλους αρχής: ένα ζευγάρι χορεύει τανγκό στην κατασκότεινη αυλή του παρθεναγωγείου υπό τη μαγευτική φωνή του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, ενώ σιγά σιγά τα παράθυρα ανοίγουν, οι ηθοποιοί το αντικρύζουν και αντιδρούν με τρόπο που δίνει hints για τη στάση τους και το χαρακτήρα που ενσαρκώνουν και ο τόπος γεμίζει φως και πυγολαμπίδες. Κατά τα άλλα, μιλάμε για μια φανταστική και πολύ καλογυρισμένη σειρά, που αντικατοπτρίζει πολύ επιτυχημένα τόσο τα ήθη και τα στοιχεία της εποχής σε επίπεδο χαρακτήρων όσο και την κατάσταση της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα, πάντα μέσα από ένα πρίσμα ευαισθησίας και ρομαντισμού με την υπογραφή του Χάρη Ρώμα και της Άννας Χατζησοφιά.
4. “Won’t Get Fooled Again”- C.S.I. Miami
Εντάξει, είναι λογικό ότι οι Who δεν περίμεναν το C.S.I. Miami για να γίνουν γνωστοί στα πέρατα της γης, ωστόσο νομίζω ότι δε θα μπορούσε να διαλεχθεί που σωστό και δυνατό κομμάτι για τίτλους αρχής αυτής της σειράς. Το ‘Won’t Get Fooled Again’ κυκλοφόρησε το 1971 στο δίσκο ‘Who’s Next’ και έκτοτε αποτελεί το ένα από τα δύο πιο γνωστά κομμάτια των Who, με το άλλο να είναι το ‘Behind Blue Eyes’.
5. «Βγες στο μπαλκόνι να δεις»- Στο Φως του Φεγγαριού
Ευαισθησία και Πυξ Λαξ. Μιλάμε για ένα από τα πιο όμορφα και δυστυχώς, πιο άγνωστά τους κομμάτια, που δε σε αφήνει να το κάνεις skip για να πας κατευθείαν στο επεισόδιο. Όσο για τη σειρά, θίγει κάποια πολύ σημαντικά και ευαίσθητα ζητήματα, με κυριότερο το ηθικό κομμάτι του θεσμού της παρένθετης μητέρας.
6. “There is no one like me”- Οι στάβλοι της Εριέττας Ζαϊμη
Εδώ ροκάρουμε! Βλάσσης Μπονάτσος στα καλύτερά του, που μάς κουνά και μάς παρασέρνει στον τρελό του χορό, από κοινού με βιτριολικούς διαλόγους του συγγραφικού διδύμου Ρήγας-Αποστόλου και ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών, μεταξύ των οποίων η Χρυσούλα Διαβάτη, η Μίρκα Παπακωνσταντίνου και η Σοφία Μουτίδου.
7. “I could have danced all night”- Δυο Ξένοι
Να πούμε, αρχικά, πως το συγκεκριμένο κομμάτι ανήκει στο original soundtrack του musical «Ωραία μου Κυρία», το οποίο πρωτοέφερε μαζί με πολλά άλλα musicals στα ελληνικά θεατρικά δεδομένα η Αλίκη μας η Βουγιουκλάκη μας. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τους τίτλους αρχής των δύο ξένων, όπου προβάλλονται ο Νίκος Σεργιανόπουλος και η Εβελίνα Παπούλια (δηλαδή ο Κύριος Καθηγητής και το Μαρινάκι της καρδιάς μας) να χορεύουν την instrumental έκδοση του κομματιού μέσα στην πλημυρισμένη από εικόνες που θυμίζουν ελληνικό κινηματογράφο μπουάτ. Μια ομορφιά!
8. “I need a hero”- Υπέροχα πλάσματα
Τι να λέμε τώρα! Η ειλικρινής και αυθόρμητη Μυρτώ Κοντοβά επιστρατεύει Άρη Πυρπασόπουλο, Φαίδρα Δρούκα και Μυρτώ Αλικάκη και μάς εισάγει στο σύμπαν των Υπέροχων Πλασμάτων της πόλης, με σκηνές που άλλοτε κρατάς την κοιλιά σου από τα γέλια και άλλοτε δακρύζεις και δεν ξέρεις το γιατί. Κάθε συνέχεια του ταξιδιού της ζωής τους ξεκινά με τον ύμνο της Bonnie Tyler στη διαπασών, θυμίζοντάς μας ότι κι εμείς ψάχνουμε έναν ήρωα (είτε υπαρκτό είτε φανταστικό) για να αναστατώσει τις ζωές μας και να μάς μετατρέψει στην καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας.
9. «Κεραυνός και Αστραπή»- Έτσι ξαφνικά
Αυτή η σειρά τα έχει όλα: την ονειρεμένη φωνή του Παντελή Θαλασσινού στους τίτλους, τη βαθιά γαλάζια θάλασσα που έχει ο Κωνσταντίνος ο Μαρκουλάκης για βλέμμα, τον Αιμίλιο Χειλάκη (και τη φωνάρα του), καθώς και ταξίδι στα υπέροχα Κύθηρα. Να πω κι άλλα ή να το αφήσω εδω;
10. «Μη μου λες αντίο»
Πρόκειται για μία από τις πιο γνωστές σκηνές του Μανούσου Μανουσάκη, ο οποίος έπαιξε πάρα πολύ ανά τα χρόνια με τη διαφορετικότητα, το ρατσισμό και τους έρωτες των ανθρώπων από διαφορετικά backgrounds. Εδώ έχω να πω ότι όλο το CD με τα κομμάτια της σειράς είναι φανταστικό, ο Κώστας Μακεδόνας έδωσε για ακόμη μια φορά τα διαπιστευτήριά του με την τρομερή του φωνή, ντύνοντας μουσικά μια αγάπη από δύο διαφορετικούς κόσμους, «μια αγάπη δίχως αύριο».
11. “Red Right Hand”- Peaky Blinders
Εδώ έχουμε πραγματικά συνδυασμό που σκοτώνει: η dark ατμόσφαιρα του πιο γνωστού κομματιού των Nick Cave and the Bad Seeds σε συνδυασμό ίσως με την πιο διάσημη και καθηλωτική σειρά εκεί έξω αυτή τη στιγμή, με σήμα κατατεθέν τις τραγιάσκες και τα φανταστικά της Αγγλικά. Δεν περιγράφω άλλο!
12. «Το Κόκκινο Ποτάμι»
Δε θα μπορούσε να λείπει, φυσικά, από μια τέτοια λίστα, μια σειρά που κάθε της επεισόδιο αποτελείται από πολλαπλά κύματα ανατριχίλας, από την πρώτη νότα των τίτλων της αρχής μέχρι το τελευταίο όνομα στα credits. Η συγκλονιστική φωνή της Ελεονώρας Ζουγανέλη μάς γδέρνει την ψυχούλα μέχρι το μεδούλι, ενώ η ιστορία του Μίλτου και της Ιφιγένειας και οι χαμένες πατρίδες του Πόντου ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας.
13. “Bad Things”- True Blood
Μυστήριο, εγκλήματα και ίντριγκα, όλα πλεγμένα αριστοτεχνικά σε μια σειρά που καθήλωσε εκατομμύρια τηλεθεατές σε ολόκληρο τον κόσμο για έξι ολόκληρες τηλεοπτικές σαιζόν. Όλα αυτά, φυσικά, με τη συνοδεία της γρατζουνιστά σέξι φωνής του Jace Everett στους τίτλους αρχής να μάς λέει όλο υπονοούμενο “I wanna do bad things to you”. Καλά πήγε κι αυτό!
14. “Lovely”- 13 Reasons Why
Κατ’ εμέ, μία από τις πιο πρωτότυπες ιδέες για σειρά της τελευταίας δεκαετίας: ένα κορίτσι φτάνει στην αυτοχειρία και αφήνει πίσω του κάτι σαν παζλ το οποίο, όταν ολοκληρωθεί, θα οδηγήσει στα κίνητρα αυτής της πράξης. Θέμα μακάβριο που έρχεται σε απόλυτο contrast με τη φωνή στο τραγούδι των τίτλων, που δεν είναι άλλη από την αιθέρια νεραϊδούλα της διεθνούς δισκογραφίας που ακούει στο όνομα Billie Eillish.
15. «Μέλισσες»- Άγριες Μέλισσες
Θεσσαλικός κάμπος, 1958. Μετακατοχική περίοδος με πλούσια ηθογραφική ανάλυση, συγκρούσεις καλογραμμένων χαρακτήρων και άπειρο πάθος. Παράλληλα, το τραγούδι των τίτλων φέρει τη βαριά σφραγίδα της σύγχρονης Σωτηρίας Μπέλλου, που δεν είναι άλλη από τη Φωτεινή Βελεσιώτου, η οποία είναι αισθαντική και συγκινητική, «σαν φεγγαράκι δυο μερώ».
16. «Είχα κάποτε μια αγάπη»- Της Αγάπης Μαχαιριά
Από το Θεσσαλικό κάμπο μεταφερόμαστε στην όμορφη Κρήτη, όπου η Μαρία και ο Σήφης ερωτεύονται σφόδρα, μα οι οικογένειές τους, λόγω της μεγάλης τους βεντέτας που κρατάει χρόνια, δεν τούς επιτρέπουν να τον ζήσουν και να τον χαρούν. Γι’ αυτόν τον έρωτα, λοιπόν, που είναι «σαν αεράκι δίχως ψύχρα», μάς τραγουδά στους τίτλους ο Κώστας Καραφώτης.
17. «Έτσι είμαι Εγώ»- Ιδιαιτέρα για Κλάματα
Αυτή η σειρά πέρασε λίγο στα ψιλά γράμματα της ελληνικής ιστορίας της μικρής οθόνης, πιθανότατα λόγω της υπόθεσης και του σεναρίου της, που ελαφρώς (συγγνώμη, μα πρέπει να τα πω!) κλισεδιάζει: όμορφη, γλυκούλα κι εσωστρεφής γραμματέας (Σοφία Αλιμπέρτη) ερωτεύεται τον προϊστάμενό της, που τυγχάνει να είναι ταυτόχρονα γοητευτικός αλλά και λίγο (έως πολύ!) πεταχτούλης. Αλλά τι να γίνει; «Έτσι είμαι εγώ, και δεν μπορώ, ούτε και θέλω ν’ αλλάξω».
18. «Τράβα Σκανδάλη»- Κλείσε τα Μάτια
Αυτό κι αν είναι τραγούδι το οποίο ακολούθησε πιστά τη συνταγή της επιτυχίας: η ειδική τριάδα κρούσης που ευθύνεται για το υπέροχο αυτό αποτέλεσμα είναι στιχουργικά η Μυρτώ Κοντοβά, μουσικά η Δήμητρα Γαλάνη και στην ερμηνεία η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, τη φωνή της οποίας έχουν απειράριθμα διαμάντια της ελληνικής δισκογραφίας. Όσο για τη σειρά, έχουμε Χριστόφορο Παπακαλιάτη στα καλύτερά του, ενώ η υπόθεση της σειράς συνοψίζεται στους στίχους ενός άλλου λαϊκού άσματος, που λέει «έλα να πάμε στο νησί η μάνα σου εγώ κι εσύ».
19. «Μαύρη Πεταλούδα»- Το Νησί
Έχουμε και λέμε: βιολί, ένταση, αγωνία και η φανταστική φωνή του Γιάννη Χαρούλη επενδύουν μουσικά τους τίτλους τέλους μιας σειράς που κάθε Δευτέρα βράδυ καθήλωνε ολόκληρη την Ελλάδα μπροστά στην τηλεόραση. Η σειρά βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Victoria Hislop και θεωρείται ακόμη και σήμερα, δέκα χρόνια μετά την πρώτη της προβολή, μία από τις πιο επιτυχημένες και συγκινητικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης.
20. “Californication”
Επτά σεζόν. Έξι βασικοί πρωταγωνιστές. Πέντε εταιρίες παραγωγής. Τα τέσσερα κακά της μοίρας που βρήκαν το συγγραφέα πρωταγωνιστή μας (ουσίες, αλκοόλ, ψυχολογικά προβλήματα και writer’s block). Τρεις γυναίκες στη ζωή του. Δύο Emmy Awards. Ένα τραγούδι γνωστό στα πέρατα της γης, που έκανε μάγκες τους Red Hot Chilly Peppers, από κοινού με δυο-τρία άλλα ακόμα. Pure excellence, αν με ρωτάτε!
Κάπου εδώ, το ταξίδι μας στα κομμάτια που αγαπήσαμε ή/και ξαναθυμηθήκαμε μέσα από σειρές τελειώνει. Ως bonus track, σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να βάλω κάθε μουσική επιλογή του Πάνου Κοκκινόπουλου· ο τύπος έκανε τόσες σειρές και μάς έμαθε ογκόλιθους της alternative rock (Archive, Placebo etc) καθώς και πολλή country rock και blues. Όλη μας την αγάπη, λοιπόν, στο σκηνοθέτη της καρδιάς μας, που μάς κάνει να φοβόμαστε να κοιτάξουμε πίσω μας τα βράδια!
Γράψε μας και τις δικές σου ατάκες και στείλ’ τις μας σε άρθρο ως 500 λέξεις, στο info@pillowfights.gr!
Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!
Επιμέλεια κειμένου: Γιοβάννα Κοντονικολάου